در شبی به بهانه ی سینما و فیلم نامه نویسی چه گذشت؟

در شبی به بهانه ی سینما و فیلم نامه نویسی چه گذشت؟

لباس دونی: لباس دونی: اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی با تشکیل دبیرخانه دائمی برگزیدگان خودرا شناخت.


به گزارش لباس دونی به نقل از ستاد خبری اولین رویداد استارتاپی برنامه نویسی، مراسم اختتامیه این رویداد نهم مردادماه بعد از سه روز انجام شد.
در این رویداد از میان ۹۸ اثر راه یافته، ۱۰ اثر منتخب در حوزه‌ی فیلمنامه کوتاه و بلند انتخاب شدند و صاحبان باقی طرح ها نیز در قالب ۱۰ کارگروه به تکمیل ۱۰ ایده برای رقابت پرداختند. فرصتی که برگزیدگان را با کار تیمی روبرو کرد.
در آخر این رویداد که با اجرای سهیل محمودی، شاعر پیشکسوت و مجری همراه بود و در هر کدام از بخش های فیلمنامه کوتاه و بلند ۳ اثر برنده‌ی جایزه شدند.
گفتنی ست که در این جلسه رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم، مدیرعامل خانه‌ی سینما، رییس سازمان جهاد دانشگاهی و رییس خانه‌ی هنرمندان ایران حاضر بودند که در قسمتی از آن رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در آیین اختتامیه‌ی اولین رویداد استارتاپی برنامه نویسی ضمن اظهار خرسندی از پروسه این رویداد و با اشاره به حضور مدیرعامل خانهٔ سینما در این رویداد اظهار داشت: ما کار خودمان را به کاردان ها سپرده ایم و نتیجه هم گرفتیم.
محمد حسین ایمانی خوشخو با اشاره به هدف پارک های فناوری بر اساس حضور ایده سازان و تبدیل طرح آنها به فعالیت، اظهار داشت: در سند سینما که درحال تدوین بوده و از نظرات خانه سینما نیز در آن استفاده می شود، بندی تعریف شده است که برمبنای آن و بمنظور ارتقای کیفی فیلمنامه ها، سازمان سینمایی مکلف است که از کارهای مربوط به ارتقای کیفی فیلمنامه نویسی حمایت کند. در اینجا نیز چنین چیزی دیده شده است.
رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه با اشاره به کارهای جهاد سازندگی و ادامه آن اظهار داشت: جهادسازندگی بر کارهای زمین مانده دست گذاشت و برای همین نیز موفق شد. کارهای پارک نیز نشان داده است که از فرهنگ می توان درآمدزایی کرد و این ادامه پیدا خواهدنمود.
ایمانی خوشخو در آخر اظهار داشت: بنده امروز اعلام می کنم که دبیرخانهٔ دائمی این رویداد در پارک تشکیل گردد و نشست های فصلی خواهیم داشت. همین طور دوره های آموزشی نیز برگزار می شود تا سال آینده که دومین جشنواره اجرا شود.
در ادامه مدیرعامل خانه‌ی سینما ضمن تبریک به همهٔ دست اندرکاران نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی اظهار داشت: چنین رویدادی برای من تحسین برانگیز است و البته حسرت برانگیز، برای اینکه نسل ما در آغاز دههٔ ۶۰ عاشق سینما شده اما در تنگ دستی کارهای خودرا آغاز کرد. برای ما که در سینما فعالیت داریم، فیلمنامه جایگاه ویژه و مقدسی دارد. امیدوار هستم که همهٔ بچه هایی که پا در میدان فیلمنامه نویسی گذاشتند ادبیات و رمان را فراموش نکنند.
علی دهکردی با اشاره به اینکه فیلمنامه فرزند رمان و داستان است اظهار داشت: در سالهای گذشته و در دوران معاصر، به واسطهٔ تغییر ابزار ارتباطی، نوعی ادبیات ناسالم بسیار رواج پیدا کرد، اما همچنان یکی از فرزندان رمان، فیلمنامه نویسی است و نمی شود کسی بگوید فیلمنامه نویس است اما ادبیات ایران و جهان را نخوانده باشد.
پارک علم و تکنولوژی های جدید در راه تبدیل به شهرک
یکی دیگر از حاضران که در این اختتامیه سخنرانی کرد، رییس سازمان جهاد دانشگاهی بود. حسن مسلمی نائینی با بین این که انتظار از هنر خیلی زیاد است و می تواند کشور را اصلاح کند، از برگزار کنندگان نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی تشکر کرد و اظهار داشت: دانشگاه علم و فرهنگ در ISI و در میان ۴۰۰ دانشگاه غیر انتفاعی رتبه‌ی اول را دارد.
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدا بر جوانان تکیه داشته و در همین رویداد نیز جوانان زیادی را به میدان آورده، افزود: امیدواریم که در آینده‌ی نزدیک بتوانیم پارک علم و تکنولوژی های جدید را به شهرک علم و فناوری های نرم بدل نماییم و در این رابطه مجوزهای لازم نیز گرفتن شده است.
نیازمند اشکال مدرن سینما و فیلمنامه هستیم
آخرین سخنران اختتامیه‌ی نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی رییس خانه‌ی هنرمندان ایران بود. محمدمهدی عسگرپور با اشاره به اینکه در فضای دانشگاهی بسیار کلاسیک عمل کرده ایم اظهار داشت: در سالهای گذشته همه چیز عوض شده و وضعیت سالن های سینما به نحوی دیگر شده است. حالا ۹۰ درصد ترافیک کشور ما روی پلتفریم های خارجی است، ۵ در صد تراکنش بانک است و ۵ درصد هم پلت فرم های داخلی. حدود ۹۰ درصد از محتواها بر روی پلت فرم های خارجی تولید و منتشر می شود.
عسگرپور با اشاره به اینکه پلت فرم ها عوض شده اند افزود: ما آماده ورود به این عرصه نیستیم. در دنیا، سینما به مفهوم سالن درحال ورشکستگی است. این مساله می تواند نحوه‌ی قصه گویی های ما را نیز عوض کند. بدین سبب حرکت بر مدار کلاسیک دیگر جوابگو نیست و باید شکل های مدرن را تجربه نماییم، برگزاری این دوره ها باارزش است ولی اگر چنین تغییری رخ ندهد ممکنست همین برگزیدگان فیلمنامه نویسی نیز با ناامیدی روبرو شوند.
معرفی برگزیدگان
در بخش فیلمنامه های کوتاه آثار زیر به ترتیب حائز رتبه‌ی اول تا سوم شدند:
وارث، نویسنده: هانیه بابا نژاد، استاد راهنما: فریدون فرهودی
جای دیگر، نویسنده: فاطمه احمدی، استاد راهنما: رضا حیدر نژاد
نمک، نویسنده: میلاد ملحانی، استاد راهنما: مهدی احمدی
همین طور آثار بلند و داستانی حائز رتبه اول تا سوم نیز بصورت زیر اعلام شدند:
طرد شده، نویسنده: زری براهویی، استاد راهنما: رضا حیدر نژاد
پیران باحال، نویسنده: سیده فاطمه موسوی، استاد راهنما: فریدون فرهودی
شهر سیبیلوها، نویسندگان: زهرا عباسی و سارا خسروی، استاد راهنما: هومان فاضل
در پایانی این جلسه مهدی سجاده چی، رییس هیأت ارزیابی آثار با اشاره به برگزاری رویدادهای بسیار در سالهای گذشته به این نکته اشاره نمود که نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی به عنوان رویدادی نسبتاً موفق بوده است.
اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی از تاریخ ۷ تا ۹ مرداد و در دانشگاه علم و فرهنگ جریان داشت.




منبع:

1403/05/10
11:26:14
5.0 / 5
307
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , فناوری , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی