علی بختیاری با لباس دونی مطرح كرد؛

مبادله محصولات فرهنگی به شناخت ملت ها از یکدیگر کمک می کند

مبادله محصولات فرهنگی به شناخت ملت ها از یکدیگر کمک می کند

لباس دونی: رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر می گوید محصولات فرهنگی می تواند معرف هویت یک کشور به جهان باشد و مبادله این محصولات به شناخت ملت ها از یکدیگر کمک می نماید.



علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ی اثر گذاری محصولات فرهنگی به عنوان ابزار تبلیغی رایزن فرهنگی در امتداد کمک به اهداف دیپلماسی فرهنگی کشور اظهار داشت: محصولات فرهنگی زاییده فرهنگ و ارزش های حاکم بر یک جامعه است و در این جهت حامل فرهنگ و ارزش های حاکم بر جامعه منشأ خود خواهد بود. بدین سبب محصولات فرهنگی چون فیلم، موسیقی، ادبیات و هنر می تواند معرف فرهنگ، ارزش ها و هویت یک کشور به جهان باشد و بینش و درک متقابل را افزایش دهد. مبادله محصولات فرهنگی به افزایش شناخت ملت ها از یکدیگر کمک می نماید و ایجاد تعامل و درک متقابل در این رابطه سبب تقویت مبادلات فرهنگی بین جوامع می شود.
وی اضافه کرد: یکی از نتایج مهم افزایش تبادلات فرهنگی ایجاد فرصت های اقتصادی، اشتغال زایی، درآمدزایی و کمک به توسعه اقتصادیست. بهره مندی هوشمندانه از محصولات فرهنگی در امتداد دیپلماسی فرهنگی، با بهبود تصویر و جایگاه یک کشور در سطح بین المللی، می تواند موجبات تحقق اهداف کلان کشور در حوزه بین المللی و تقویت نفوذ و جایگاه بین المللی را نیز فراهم سازد. محصولات فرهنگی در دنیای امروز از تنوع بسیاری برخوردار و رقابتی فشرده و سخت بر این بازار حاکم است. بدین سبب برای تولید محصولی که مقبول عام باشد و جذب مخاطب کند، بایستی بسیار هوشمندانه عمل کرد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر افزود: محصولات فرهنگی، علاوه بر جنبه اقتصادی شأن، ارزش محور هستند و اصالت و هویت از مهم ترین شاخصه های یک محصول فرهنگی کارآمد است. نکته دیگر این که محصولات فرهنگی باید بازتابی صادقانه و اصیل از فرهنگ، ارزش ها و هویت ملی آن کشور باشند و این امر در معرفی واقعی و بانفوذ فرهنگ کشور تأثیرگذار است. خلاقیت و نوآوری، جذابیت و مخاطب پسندی و مهم تر از همه قابلیت برندسازی و ایجاد شهرت جهانی، در کنار جذابیت و همین طور کیفیت بالا و مطابق با سلیقه و ذائقه مخاطب، از با اهمیت ترین خاصیت های یک محصول فرهنگی برای بازاریابی جهانی و موفقیت در توزیع است.
بختیاری درباره ی نقش تبادل محصولات بین دو کشور در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: اگر محصولات فرهنگی به گونه ای هوشمند و همراستا با اهداف دیپلماسی فرهنگی طراحی، تولید و عرضه شوند، به ایجاد تبادل محصولات فرهنگی میان کشورها می انجامد و این امر می تواند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی داشته باشد اگر محصولات فرهنگی به گونه ای هوشمند و همراستا با اهداف دیپلماسی فرهنگی طراحی، تولید و عرضه شوند، به ایجاد تبادل محصولات فرهنگی میان کشورها می انجامد و این امر می تواند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی داشته باشد. ایجاد فهم و همدلی متقابل بین ملت ها یکی از اهداف مهم دیپلماسی فرهنگی است. درحقیقت تبادل محصولات فرهنگی، زمینه ای برای آشنایی مردم کشورها با فرهنگ ها و ارزش های یکدیگر است و این امر منجر به درک و همدلی بیشتر و کاهش سو تفاهمات فرهنگی خواهد شد و ماحصل این همدلی، تقویت روابط دوجانبه و توسعه صلح و دوستی میان کشورها است.
وی اضافه کرد: صادرات موفق محصولات فرهنگی به سایر کشورها، با بهبود تصویر و جایگاه بین المللی کشور مبدأ می تواند سبب افزایش نفوذ و جایگاه بین المللی آن کشور شود. تولید محصولات فرهنگی مشترک بین دو کشور، علاوه بر این که نیازمند درنوردیدن راهی طولانی در راه گسترش روابط فرهنگی است، یکی از راه های کارآمد تقویت روابط فرهنگی و برند سازی بین المللی است. به عنوان مثال تولید فیلم های مشترک می تواند زمینه ساز همکاریهای اقتصادی، علمی و فناورانه شود و ایجاد برندهای فرهنگی مشترک نتیجه مطلوب و ارزشمندی است که از این تولید به دست می آید. ایجاد پیوند بین نخبگان یکی از اهداف مهم دیپلماسی فرهنگی است و نباید نقش تبادل محصولات فرهنگی، خصوصاً تولیدات مشترک در ایجاد این پیوند را نادیده گرفت.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر در ادامه، درباره ی چالش های صادرات محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در این خصوص چالش ها و مسائل موجود به دو دسته؛ چالش های داخلی و دیگر چالش در عرصه بین الملل و تعامل بین کشورها تقسیم می شود. در عرصه داخلی اولین ضعفی که به چشم می خورد، کمبود تنوع و نوآوری در محصولات است، ضعف و محدودیت در تولید محصولات فرهنگی متنوع و نوآورانه که بتوانند ذائقه مخاطبان جهانی را جذب کنند. چونکه آن چه به عنوان محصول فرهنگی ایرانی در جهان تعریف شده، همان محصولاتی است که صدها سال قبل تولید شده اند و ایران با آنها شناخته می شود. بطور مثال فرش ایرانی و دیگر صنایع دستی مانند کاشی، میناکاری، منبت کاری، قلم زنی و … که عمری طولانی دارند و هنوز نتوانسته ایم محصولات جدیدی در حد و اندازه آن چه از گذشته به ما رسیده است را تولید و عرضه نماییم، یا اگر تولید هم انجام شده نتوانسته ایم معرفی و عرضه داشته باشیم.
بختیاری افزود: این در حالیست که محصولات تولید شده در بعضی از کشورهای پیشرو همین طور بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی کشور خودمان را اشباع کرده است و بر این اساس بنظر می رسد بیش از هر چیز عدم توجه لازم به تولید محصولات فرهنگی سبب این امر شده تا عدم دانش و تکنولوژی. بدین سبب بایستی با رویکرد بین رشته ای و نوآورانه و همین طور بهره گیری از خلاقیت های نوین و استفاده از فناوری های موجود، علاوه بر ایجاد توسعه در تولید محصولات فرهنگی به آن تنوع بخشید تا قابلیت رقابت را پیدا کند.
وی به چالش دیگر محصولات فرهنگی اشاره نمود و اضافه کرد: از دیگر مشکلات مهم این حوزه می توان به ضعف برند سازی و نبود استاندارد مشخص و قابل اعتماد اشاره کرد؛ موضوعی که به اعتماد مخاطب بین المللی لطمه می زند. البته تمرکز بر برندسازی محصولات فرهنگی ایرانی و استفاده از ظرفیتهای رسانه ای و دیپلماتیک برای معرفی و ترویج این برندها در سطح بین المللی می تواند راه حل مناسبی برای حل این مشکل باشد. در حوزه بین الملل، نمی توان از موضوع محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی و دشواری ارتباطاتی مالی بسادگی عبور کرد. بلکه باید بدنبال راه حل مناسب برای حل این مشکل بود. وجود رقبای قدرتمند در سطح منطقه ای و جهانی در تولید و عرضه محصولات فرهنگی از دیگر چالش های این حوزه است که می توان با مطالعه صحیح بازارهای هدف و تولید محصولاتی منطبق با فرهنگ و ذائقه مخاطب و همین طور قیمت رقابتی، به حل آن پرداخت و در این رابطه، موضوعی که ذهن فعالان حوزه فرهنگ را نیز به خود مشغول کرده، قابل توجه است. این مساله فقدان راهبرد و برنامه ریزی کلان برای توسعه صادرات محصولات فرهنگی کشورمان است و برای عبور از خیلی از چالش های گفته و ناگفته، تدوین یک سند استراتژیک و برنامه ریزی جامع برای صادرات محصولات فرهنگی با مشارکت همه دستگاه های ذی ربط، امری است ضروری که امید است مسئولان مربوطه، هر چه سریع تر به آن بپردازند. با اتخاذ رویکرد های صحیح و حل این چالش ها، می توان زمینه های توسعه موفق صادرات محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را فراهم ساخت.
در حوزه ورزش، قطر در میان کشورهای اسلامی، اولین کشوری است که توانست میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال را به دست آورد و در اداره آن نیز موفق عمل کرد. استادیوم ها و امکانات ورزشی با کیفیت و منطبق بر استانداردهای بین المللی هم اکنون قطر را به یک میزبان قابل اعتماد در رشته های مختلف ورزشی تبدیل نموده است
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر به تجربه های موفقی که از صادرات محصولات فرهنگی در محل ماموریت خود داشته اشاره نمود و اظهار داشت: توسعه فرهنگی و ایفای نقش محوری در عرصه فرهنگ، از رویکرد های مهم قطر در سالهای اخیر بوده است و برای رسیدن به این هدف در عرصه های مختلف سرمایه گذاری های کلانی انجام گرفته و علاوه بر ایجاد برخی زیرساخت های لازم، سالانه برنامه های فرهنگی مختلفی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. بطور مثال در عرصه ورزش، قطر در میان کشورهای اسلامی، اولین کشوری است که توانست میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال را به دست آورد و در اداره آن نیز موفق عمل کرد. استادیوم ها و امکانات ورزشی با کیفیت و منطبق بر استانداردهای بین المللی هم اکنون قطر را به یک میزبان قابل اعتماد در رشته های مختلف ورزشی تبدیل نموده است.
بختیاری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: وجود رسانه قدرتمند الجزیره و تولید محصولات فرهنگی مختلف با برند این رسانه موفق بین المللی، از دیگر دستاوردهای کشور قطر است. همین طور توسعه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز از دیگر امتیازات قطر است که توانسته با جذب و تربیت دانشجویان خارجی در امتداد تقویت قدرت نرم خود قدمهای مؤثری بردارد. قطر سالانه میزبان نمایشگاه های تخصصی پرتعداد هنری و صنایع و محصولات فرهنگی است که و از این طریق بستر تبادل محصولات فرهنگی و معرفی فرهنگ و محصولات فرهنگی قطری فراهم می شود. همین طور میزبانی از رویدادهای هنری و موسیقی گوناگون و زمینه سازی حضور هنرمندان قطری در کنار هنرمندان سایر کشورها و تبادل دانش و تجارب با آنها، بستری در معرفی و ارتقای جایگاه هنر و هنرمندان قطری خواهد بود.
وی در آخر اظهار داشت: دراین زمینه خیلی از محصولات فرهنگی قطر بوسیله پلت فرم های آنلاین مانند سایت ها و فروشگاه های اینترنتی به بازارهای جهانی عرضه می شوند. در عرصه فیلم و سینما نیز قطر در سالهای اخیر توانسته با همکاری مشترک با کشورهای مختلف، خصوصاً کشورهای عربی، فیلم های سینمایی موفقی را تولید و در بازارهای بین المللی عرضه نماید. علاوه بر نمایشگاه های فصلی و مناسبتی، فروشگاه های عمدتا خرده فروشی فراوانی از کشورهای مختلف و همین طور از ایرانیان مقیم قطر وجود دارند که به عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی می پردازند. با اهمیت ترین بازار صنایع دستی ایران در قطر در سوق واقف در شهر دوحه و بازارچه ایرانیان در شهر بندری رویس است. ناگفته نماند، قطر در عرصه گردشگری نیز سرمایه گذاری فراوانی کرده است، بااینکه هنوز نتوانسته نسبت به رقبای منطقه ای خود، موفقیت مطلوب را کسب کند، ولی در کنار برگزاری رویدادهای مختلف بین المللی و ایجاد جاذبه های گردشگری مختلف، از ظرفیت هواپیمایی قطر و شبکه الجزیره دریافت خوبی دارد.

1403/03/25
14:18:33
5.0 / 5
250
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تخصص , خلاقیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لباس دونی