جعفری با لباس دونی مطرح كرد؛
نبود کپی رایت مشکل اصلی تولید محصولات در رابطه با آثار فرهنگی است
لباس دونی: به گزارش لباس دونی، تهیه کننده پویانمایی بچه زرنگ اظهار داشت: در قسمت تولید محصولات در رابطه با یک اثر مشکل اصلی نبود قانون کپی رایت است که معضل مهمی بوجود آورده است.
حامد جعفری تهیه کننده پویانمایی بچه زرنگ، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خلق صنایع فرهنگی در رابطه با شخصیت های این اثر اظهار داشت: انیمیشن مؤثرترین رسانه برای مخاطب کودک و نوجوان است و برمبنای مطالعات انجام شده توسط متخصصان مختلف (روانشناسان و جامعه شناسان و …)، بچه ها در قدم فاز نخست بوسیله قوه تخیلشان با قهرمان انیمیشن ها ارتباط می گیرند و مدت ها با آنها در خیال شان زندگی می کنند. در فاز بعد بچه ها تلاش می کنند آنچه را در خیال شان بوده به عالم واقع بیاورند و اینجا نقطه ای است که صنعت مرچندایز به عنوان قسمتی از چرخه قهرمان سازی برای مخاطب، شکل می گیرد.
وی اضافه کرد: در گروه هنر پویا، سعی کردیم در آثار مختلف پله پله خودمان را به چرخه قهرمان سازی برای مخاطب نزدیک نماییم و در حقیقت این چرخه را که برمبنای الگوهای موفق جهانی شکل گرفته، بطور کامل در ایران پیاده سازی نماییم. همکاری هنر پویا و کانون در بچه زرنگ، وجوه مثبت مختلفی داشت؛ همچون این که کانون تجربه بسیار موفقی در عرصه تولید محصول برای کودک و نوجوان داشت و همین ارزش افزوده، سبب شد از ابتدا برای گام مهم تکمیل زنجیره و چرخه قهرمان سازی برای مخاطب، پیش بینی و طراحی ویژه ای صورت پذیرد.
تهیه کننده انیمیشن بچه زرنگ با اشاره به تفاوت انیمیشن های ایرانی و خارجی اظهار داشت: اگر یک بررسی ساده انجام دهیم، مستقل از آثار خارجی، در سینمای ایران نیز تا حالا قریب به ۳۰ انیمیشن تا حالا به اکران در آمده اند. از این میان تنها سه انیمیشن سینمایی هستند که بیش از یک میلیون نفر مخاطب را جذب سینماهای سراسر کشور کرده اند. سه اثر یاد شده شاهزاده روم، فیلشاه و بچه زرنگ بودند. نسخه جدید بازی موبایلی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» بعد از ارتقا باردیگر عرضه شده است. این بازی یک طراحی بطورکامل داخلی دارد که در طول ۲ سال، ازطریق یک تیم نزدیک به ۳۰ نفره از جوانان متخصص که سال ها در عرصه ساخت بازی های موبایلی فعالیت دارند در یک استودیوی تخصصی طراحی بازی تولید شده است.
جعفری در ادامه اظهار داشت: این نخستین بازی موبایلی ایرانی در سبک اکشن و رانر است که برمبنای قهرمان یک انیمیشن ایرانی و دیگر شخصیت های آن تولید شده است. بازی موبایلی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» در ماه اول اکران این انیمیشن سینمایی، ارائه شد که بعد از آن با ارتقای نسخه عرضه شده باردیگر در دسترس قرار گرفت. این نسخه که در استودیو آن و تولید شده هم اکنون برای سیستم عامل اندروید عرضه شده است. در عین حال برنامه توسعه بازی در همه سیستم عامل ها و ورود به سکوی بین المللی در دستور کار هنر پویا قرار گرفته است. این بازی دارای مجوز بنیاد ملی بازی های کامپیوتری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی اضافه کرد: اتفاقی نیست که کاراکترها و شخصیت های یک اثر مورد استقبال مخاطب کودک و نوجوان و خانواده ها قرار می گیرد. بلکه این پدیده محصول تجربه اندوخته ناشی از سال ها کار و تلاش و شکست خوردن و موفقیت کسب کردن است و هر چقدر این تجربه بیشتر باشد، پختگی و اثرگذاری هم بیشتر است. پس اگر یک اثر می تواند به سرعت در دل مردم جا باز کند و بسیاری از آثار نمی توانند ناشی از همین نبود تجربه و نشناختن فاکتورهای اقبال مخاطب و مواردی از این دست است. در طول این سال ها یاد گرفتیم امتداد ارتباط مخاطب با قهرمان قصه ها و آثار، در گروی ترسیم مسیر درست برای ادامه ارتباط است و خلق محصولات مرتبط با بهره گیری از ظرفیت گرافیکی قهرمان یک اثر موضوعی است که می تواند به ادامه این اثرگذاری و استمرار ارتباط با مخاطب کمک بسیاری کند. حتی می توان گفت از آن طرف مخاطب کودک و نوجوان هم پس از اثرپذیری و ارتباط با قهرمان یک انیمیشن، بدنبال محصولاتی است که به صورتی ادامه بخش ارتباطش با قهرمان قصه باشد و به صورتی کمک می نماید تا کاراکتر و شخصیتی که در خیال همراه مخاطب کودک و نوجوان بوده است، به عالم واقع پا بگذارد و به یک موجود ملموس برای بچه ها تبدیل گردد.
این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: ما با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شروع شروع این پروژه یک نقشه راه دقیق برای توسعه محصول و مرچندایز بچه زرنگ طراحی کردیم تا دورنمای موفقی را در صنایع فرهنگی این اثر پیگیری نماییم و اتفاقاً نتیجه هم تا اینجای کار مطلوب بوده و میزان فروش محصولات در رابطه با این انیمیشن به رقم ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. برای بچه زرنگ از شروع شروع پروژه و برمبنای الگوهای موفق بین المللی، در بیش از ۱۰ حوزه شامل لوازم منزل، مواد خوراکی، لوازم التحریر، اسباب بازی، پوشاک، کتاب ها، نرم افزارها، اکسسوری ها، مواد بهداشتی، لوازم اتاق خواب، لوازم جشن تولد و جشن تکلیف و … طراحی شده و هم اکنون تعدادی از محصولات تولید و عرضه شده اند و برخی دیگر هم درحال تولید هستند، بعضی موارد را هم درحال مذاکره با تولید کنندگان هستیم تا به زودی بتوانیم پروسه عقد قرارداد و تولیدات شان را شروع نماییم.
جعفری در ادامه درباره ی چالش های تولید محصول در رابطه با انیمیشن و دیگر تولیدات فرهنگی اظهار داشت: در بخش تولید محصولات در رابطه با یک اثر یا همان مرچندایزینگ، متأسفانه نبود قانون کپی رایت در کشورمان معضل مهمی به وجود آورده است و همین سبب شده تا بسیاری از تولید کنندگان بجای شخصیت های انیمیشن های ایرانی، شخصیت های انیمیشن های خارجی که موفقیتی در جذب مخاطب داشته اند را به کار گیرند و این به سبب ضعف قانونی و نبود قوانین کپی رایت است. الباقی فرایندهای مربوط به این حوزه اتفاقاً شیرین و جذاب است و زمانی که مشاهده می نماییم ده ها محصول با کاراکترهای یک اثر تولید شده و مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفته، واقعاً احساس شعف می نماییم. مشکل اصلی دقیقاً نبود نظارت بر بازار محصولات فرهنگی و مشکل کپی رایت است. با توجه به این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر مجموعه وزارت آموزش وپرورش است، طبیعتاً این اثر از حمایت وزارت آموزش وپرورش هم برخوردار بوده است. توسعه این محصولات با این وسعت تنوع و گستردگی مرهون تجربیات و حمایت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم. ما به کانون به عنوان یک شریک راهبردی خودمان نگاه می نماییم و موفقیت این همکاری برای مان خیلی مهم می باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین و دقیق ترین دلیل معروف نشدن شخصیت های انیمیشن های ایرانی چیست، اظهار داشت: دلیل اصلی معروف نشدن کاراکترهای و شخصیت های انیمیشن های ایرانی به بسیاری از عوامل بستگی دارد ولی به نظرم مهم ترین آنها عدم شناخت صحیح از مخاطب است. جالب است بدانید، برخی رفقای ما اثری را چند سال قبل در قالب سریال ساختند و در تلویزیون معرفی کردند که دقیقاً کپی نعل به نعل یک سریال انیمیشن خارجی بود و همین سریال با آنکه ضعف های مختلفی هم داشت، اما در جای خود موفق شد. یعنی حتی اگر ما شناخت خودمان هم دقیق نیست و برویم از کارها وآثار موفق دنیا الگو بگیریم، حتما مسیر موفقیت هموارتر خواهد شد.
منبع: لباس دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب