حجت الاسلام عبداللهی با لباس دونی مطرح كرد؛
بازی های محتوایی بدون پشتوانه هم می توانند موفق باشند
به گزارش لباس دونی، دبیر رویداد بازی آرا اظهار داشت: بازی های محتوایی بدون پشتوانه هم می توانند موفق باشند؛ مشروط بر آنکه محتوای مناسبی در لایه های عمیق بازی قرار بگیرد.
خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: نخستین رویداد تولید بازی های کامپیوتری با محتوای ارزش های ایرانی اسلامی با رویکرد طراحی بازی کامپیوتری جذاب و دارای پیام مبتنی بر ارزش های ایرانی اسلامی توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، درحال برگزاری است.
«زن، خانواده و جمعیت»، «مقاومت، دفاع مقدس و مبارزه با استکبار»، «امید و پیشرفت»، «هویت اسلامی ایرانی» و «قرآن و عترت» از محورهای این رویداد هستند.
درخصوص پروسه برگزاری نخستین رویداد تولید بازی های کامپیوتری با محتوای ارزش های ایرانی اسلامی گفتگویی با حجت الاسلام محمود عبداللهی دبیر رویداد بازی آرا داشته ایم تا بیشتر در جریان این رویداد قرار بگیریم.
مشروح این گفتگو در ادامه می آید؛
* جناب عبداللهی چه شد بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به این فکر افتاد رویداد «بازی آرا» را برگزار کند؟
در دوران مدیریت آقای حاجی هاشمی مدیر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری یکی از دغدغه های بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، تولید محتوا بود و تولید بازی های محتوایی خلأ جدی بنیاد محسوب می شد. البته این تنها دغدغه آقای حاجی هاشمی نبود. دغدغه ما در این جامعه عظیم مصرف کننده بازی های کامپیوتری است. حدود ۴۰ درصد از مردم بازی های کامپیوتری مصرف می کنند. از آن طرف ما به اندازه کافی بازی کامپیوتری با محتوای خوب، سازنده، رشد دهنده نداریم. همین طور بازی مناسبی به اندازه نیاز مصرف کنندگان جامعه مان وجود ندارد.
بخش عمده ای از سبد مصرف خانواده های ایرانی را بازی های خارجی تامین می کند و آن بازی ها هم مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست. همین طور خیلی از بازی های داخلی مان برای آنکه ریسک تولیدشان را کاهش دهند، از بازی های خارجی الگوبرداری می کنند. مجموع این اتفاقات منجر گردیده است که امروز بازی های سازنده محتوایی مناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی به اندازه نیاز وجود ندارد. در این جهت مسیرهای مختلفی طی شد تا شاید خلأهای مربوطه پر شود که متأسفانه هیچکدام از این مسیرها نتایج مؤثری نداشت.
برای مثال در مطالبی فراخوانی ارائه می شد در خصوص این که بازی سازان طرح های شان را با موضوع زن و خانواده برای تولید بیاورند. در نهایت سه طرح برتر انتخاب می شد و حتی مدت قابل توجهی روی طرح ها کار می شد، اما آن چه مدنظر بود، نتیجه حاصل نمی شد، برای اینکه طرح اولیه، ظرفیت نشستن محتوا روی آنرا نداشت. به این معنا که طرح به شکلی نبود که بتوان تبدیل به محتوای مناسب در بازی های کامپیوتری کرد. در نهایت آن طرح تبدیل به یک بازی ساده کژوال در عرصه سرگرمی می شد.
متأسفانه یک ذهنیتی در فضای بازی سازی کشور وجود دارد که اگر به سمت تولید بازی محتوایی برویم، ریسک آن بالاست. به خاطر همین بازی سازان این ریسک را نمی پذیرند در نهایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به این نتیجه رسید باید فرآیندی را تعریف کند تا تولید بازی محتوایی به شکل عمیق تری تبدیل به یک جریان شود. از آن سو موضوع تولید اقتصاد و گره خوردن آن به بحث صنعت بازی های کامپیوتری دغدغه دیگری بود. یعنی بازی هایی که تولید می شود، مخاطب داشته باشد در غیر این صورت و به علت عدم جذابیت، آن بازی محکوم به شکست می شود و دیگر شاهد بازگشت سرمایه نخواهیم شد. امروزه بیشتر تولیدکنندگان بازی های کامپیوتری بر این باور هستند که حاکمیت باید پشت بازی های محتوایی باشد تا برای تولید آن بازی اعتباراتی تزریق شود و در نهایت اگر آن بازی بازگشت سرمایه بدنبال نداشت، تولیدکننده ضرر نکند. یا اگر حاکمیت حامی بازی محتوایی نباشد، برای تولیدکننده هیچ صرفه و سود اقتصادی ندارد که بخواهد بدنبال تولید چنین بازی هایی برود.
رویداد «بازی آرا» می خواهد بگوید که این تصورات اشتباه است بلکه می توان بازی محتوایی جذاب با بازار مناسب تولید کرد و در نهایت سود اقتصادی برای تولیدکننده داشته باشد. اگر چند نمونه بازی محتوای مناسب تولید شود، فضای ذهنی خیلی از تولیدکنندگان و تصمیم گیران این عرصه هم تغییر می کند و به این فکر می افتند که می توان یک بازی محتوایی جذاب تولید کرد که در بازار هم مخاطب داشته باشد و در نهایت تولیدکننده را به سود مناسبی برساند. ر این اساس رویداد بازی آرا طراحی شود.
* از پروسه برگزاری رویداد بازی آرا بیشتر بگویید!
در ابتدا ۵ محور برای طرح های بازی سازان مدنظر قرار دادیم تا بر طبق این محورها، بازی سازان طرح های شأن را ثبت اثر کنند. پنج محور شامل «زن، خانواده و جمعیت»، «مقاومت، دفاع مقدس و مبارزه با استکبار»، «امید و پیشرفت»، «هویت اسلامی ایرانی» و «قرآن و عترت» است.
پس از آن در یک بازده ای مبادرت به آموزش بازی سازان کردیم تا بتوانند محتوای مناسبی را در طرح های شان عرضه کنند و بازی شان در نهایت تبدیل به یک بازی جذاب محتوایی شود. بازی ای که در بازار مخاطب داشته باشد. فایل های آموزشی در سایت رویداد بازی آرا وجود دارد. بازی سازان به قسمت «آمادگی» در سایت مراجعه می کردند و بعد از دانلود می توانستند از آموزش ها بهره مند شوند. در این بازده آموزشی، بازی سازان می توانستند طرح های شان را اصلاح کنند و با حذف طرح قبلی به ثبت طرح جدید در سایت رویداد بپردازند. در نهایت آخرین طرحی که در سایت بارگذاری می شد، به عنوان طرح نهایی مدنظر قرار می دادیم. پروسه ثبت اثر ۲۲ اسفند به انتها رسید و سایت بسته و در نهایت آخرین طرح ها نهایی شد.
از میان طرح های ارسالی ۲۰ طرح به عنوان طرح پذیرفته شده وارد مرحله بعد شد. ۲۰ تیم انتخابی به مدت دو ماه زیر نظر رهیارها یا منتورها که هریک از بهترین بازی سازان کشور هستند، به اصلاح طرح های شان می پردازند. تا بتوانند طرح های شان را به مرحله محتوای جذاب با مخاطب بالا برسانند. هر یک از ۲۰ طرح برگزیده تا سقف ۲۰ میلیون تومان توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری حمایت می شوند و این حمایت ها بصورت نقدی است.
این پروسه منتورینگ از ۲۵ اسفند امسال تا ۲۵ اردیبهشت سال آینده است. از ۲۵ اردیبهشت به مدت سه روز (۲۵، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پروسه داوری صورت می گیرد. در این سه روز صاحبان طرح ها از شهرستان و استان تهران گردهم می آیند و طی سه روز با همراهی منتورها طرح های شان را برای مرحله نهایی، آخرین اصلاحات را انجام و آماده ارائه نهایی می شوند. روز ۲۷ اردیبهشت از بامداد تا ظهر ۲۰ طرح ارائه می شود و پروسه داوری صورت می گیرد. در نهایت عصر ۲۷ اردیبهشت در مراسم پایانی پنج تیم برگزیده انتخاب می شوند. تیم اول ۶۰ میلیون تومان، تیم دوم ۳۰ میلیون تومان، تیم های سوم، چهارم و پنجم هر یک ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می کنند.
* علاوه بر جوایز نقدی، تیم های برگزیده مورد حمایت های دیگر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری قرار می گیرند؟
بله همچنین است. سه تیم به عنوان تیم های پذیرفته شده وارد پروسه شتابدهی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می شود.
* این پروسه شتابدهی به چه صورت انجام می شود؟
از پایان رویداد بازی آرا به مدت شش ماه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هزینه های تولید این سه تیم را پرداخت می کند تا بصورت ویژه روی این سه بازی متمرکز شود و به بازار برسد. همین طور بعد از شش ماه که دهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر را در بهمن سال ۱۴۰۳ داریم، این سه تیم محتوایی برگزیده در جشنواره با دیگر تیم ها رقابت می کنند. در آن نقطه است که این تیم ها سنجیده می شوند که بازی های محتوایی توان رقابت با دیگر بازی ها را دارد؟ یا خیر؟
در رویداد سرمایه گذاری نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر، سرمایه گذاران تا سقف ۱۳ میلیارد تومان آمادگی سرمایه گذاری را داشتند و به میزان قابلیت تیم های بازی سازی این سرمایه گذاری ها جلب شد و بازی سازان توانستند جذب سرمایه کنند. بالاترین جذب سرمایه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. تیمی دیگر دو میلیارد تومان جذب سرمایه گذار کرد. الباقی تیم ها توانستند کمتر از دو میلیارد تومان نظر سرمایه گذاران را به تیم های شان داشته باشند. همه آن چه که گفته شد، پروسه کلی رویداد بازی آرا است که در نهایت به جشنواره بازی های کامپیوتری فجر ختم می شود.
* چشم اندازتان برای رویداد بازی آرا چیست؟
متأسفانه یک ذهنیتی در فضای بازی سازی کشور وجود دارد که اگر به سمت تولید بازی محتوایی برویم، ریسک آن بالاست. به خاطر همین بازی سازان این ریسک را نمی پذیرند. خصوصاً آنکه تعدادی از بازی هایی که طی سالهای مختلف تولید شده است، بازگشت سرمایه در آنها صورت نمی گیرد. این امر باعث شده است تا در سالهای گذشته شاهد کوچ خیلی از بازی سازان به خارج از کشور باشیم.
در این نقطه حاکمیت همچون بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می تواند ورود کند و بگوید من ریسک تولید بازی های محتوایی را پایین می آورم. زمانی که ریسک تولید این نوع از بازی ها پایین می آید، بازی ساز جرأت می کند به این حوزه ورود کند. اگر در این حوزه بازی محتوایی خوبی جهت دهی شود و بازی ساز مورد حمایت قرار بگیرد. در نهایت یک تجربه موفق برای بازی ساز شکل می گیرد و تجربه موفق یعنی شروع یک جریان مناسب و درست.
بخش عمده ای از سبد مصرف خانواده های ایرانی را بازی های خارجی تامین می کند و آن بازی ها هم مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست. در این زمان است که می توانیم بگوییم یک جریان درست شکل گرفته است. یعنی بازی سازان اول تولید بازی محتوایی را یاد گرفتند و به معنی و مفهوم آن بدرستی پی بردند. دوم آنکه چون تجربه موفقی از آن حوزه را داشتند، حوزه تولید بازی های محتوایی را ادامه می دهند. این همان جریانی است که ما در رویداد «بازی آرا» به دنبالش هستیم تا در بین بازی سازان شکل بگیرد.
نقطه نهایی رویداد بازی آرا، ایجاد جریان تولید بازی های محتوایی است، نه بازی خاص. بازی سازان طی طولانی مدت به این سمت از حوزه بازی های محتوایی روی بیاورند. حتی اگر حاکمیت به آنها بگوید که نمی خواهد ورود کند، خودشان در این حوزه به تولید بپردازند تا موفق شوند.
* رویداد بازی آرا مقرر است دوره های دیگری هم داشته باشد؟
اولین دوره رویداد بازی آرا را درحال برگزاری هستیم. مقرر است دوره های آتی را با قدرت و توان بیشتری برگزار نماییم. اکنون این رویداد بصورت ملی درحال برگزاری است اما به فکر بین المللی شدن این رویداد هستیم تا بتوانیم طی سالهای آینده این رویداد را تبدیل به مدل موفقی حداقل در بین کشورهای اسلامی نماییم. چونکه به لحاظ ارزشی با آنها بطورکامل همسو هستیم.
* البته برخی بر این تصور هستند بازی محتوایی همان بازی کلیشه ای همیشگی است...
منظورمان از بازی محتوایی، بازی های کلیشه ای نیست. برخی از بازی ها تنها اسم شأن محتوایی است. برای مثال در بازی های حوزه مقاومت شاهد می باشیم که تنها اتفاقی که در آن بازی می افتد با تقلید از یک بازی خارجی تنها برای کاراکتر آن سربند «یا زهرا» یا «یا حسین» می گذارند تا به تصور خودشان یک بازی مقاومت شود. رویداد بازی آرا می خواهد بازی ها در مرحله اسم نماند بلکه محتوا در لایه های عمیق بازی به بهترین شکل قرار بگیرد تا گیمرهای ایرانی همزمان با بازی، ارزش های ایرانی اسلامی را دریافت نمایند و محتوای اصلی در جان شأن بنشیند. در حقیقت بازی آرا فقط بدنبال بازی های ویترینی و کلیشه ای نیست. بلکه در صدد است تا بتواند با مخاطب ارتباط کلامی پیدا کند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب