حجت الاسلام انصاریان:

در کشور ما جایی بهتر و اثرگذارتر از هیأت ها نیست

در کشور ما جایی بهتر و اثرگذارتر از هیأت ها نیست

به گزارش لباس دونی، استاد حوزه علمیه در وصف اهمیت هیات در ایران اظهار داشت: در کشور ما جایی بهتر و اثرگذارتر از هیأت ها نیست. گاهی اینروزها مردم در خانه می نشینند، سخنرانی و مداحی می بیینند، خوب است اما هیچ چیزی مانند حضور نیست که افراد بهره می برند. هیأت ها معدن خیر است و نیازمند مهندسی است تا آنرا کشف کند و در خدمت مردم قرار دهد.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان ـ استاد حوزه علمیه ـ بامداد امروز پنجشنبه (۲۶ بهمن ماه) در افتتاحیه اولین همایش علمی هیأت و آئین های مذهبی اظهار داشت: در مسأله برپا کردن هیأت های مذهبی، ادامه و کیفیت آن از آیات قرآن و روایات نکات مهمی را می توان کشف کرد. اگر به ظاهر آیات و روایات و الفاظ اکتفا نکنیم که این امر چیزی نصیب ما نخواهد کرد.
وی افزود: بر طبق روایات کتب معتبر، موسس هیأت، حول محور سیدالشهداء خود آفریدگار است. هدف های الهی عالمانه، حکیمانه، رحیمانه، مقدس و اثرگذار می باشد. در جریان توبه آدم(ع) در چشم پوشیدن از یک نهی ارشادی، توسل به کار گرفته شد. جبراییل به امر آفریدگار آدم را با بهترین ذریه او از نظر معنوی آشنا کرد و او اسم برد. آدم با نام بردن از حضرت امام حسین(ع) گریه کرد. این گریه طبیعتی بود که در وجود مومن قرار داد که امیرالمومنین (ع) این مسئله را اعلام نمود که مکرر با نگاه چهره اباعبدالله به او فرمود یا عبره کل مومن که شامل همه مومنان از نخستین و آخرین می شود به این معنا که یاد تو و مصیبت تو اشک مومنین را جاری می کند.
انصاریان اشاره کرد: آدم از جبراییل سوال کرد که این پنجمین نفر کیست که من اشک ریختم؟ جبراییل گوشه ای از حادثه کربلا را بیان کرد. در این حادثه هم مسأله دشمن شناسی و ولی شناسی وجود دارد. این نخستین جلسه هیأت بود که سه نفر حاضر بودند. آدم، همسرش و جبراییل بودند. از متن توبه آدم می فهمیم که همسرش هم بوده است.
این استاد حوزه علمیه اشاره کرد: الله به مفهوم وجود مستجم جمیع صفات کمال است که به غلط مشهور خدا معنا شده است که مصطلح است. در این نشست هیأت که زمینه شناخت دشمن و ولی خدا و توسل و توبه بود، ادامه پیدا کرد و در زمان تمام انبیاء الهی بوده است که در کتاب کامل الزیارات آمده است. من این کتاب را در ۷۰۰ صفحه ترجمه کردم و در مقدمه نوشتم که هیچ در قیامت امیدی به نماز، روزه، منبر، کتاب، تحصیل و... ندارم و تمام امیدم به این کتاب است و وصیت کردم تا این کتاب را روی سینه من در قبر بگذارند.
وی ادامه داد: در زمان موسی بن عمران جلسه هیأت گسترده تر بود. هارون زودتر از موسی دنیا رفت و او کنار پیکرش گفت برادرم را بیامرز. خطاب رسید که آمرزش را برای هرکس می پذیرم الی شمر که موسی عرض کرد او کیست و خداوند ماجرای عاشورا را برای او بیان کرد. این ها پیش از تولد سیدالشهدا(ع) بود که هیأت برپا شد و مخاطبان آن انبیاء اولی العظم بودند.
انصاریان اشاره کرد: پس از تولد سیدالشهداء(ع) مصیبت ایشان بارها عنوان شد. خاک کربلا به پیامبر داده شد و ایشان به ام سلمه داد و فرمود هروقت دیدی از این خاک خون چکید، بدان حسین من را کشتند. پس از عاشورا، امام سجاد(ع) و برخی از یاران خاص او هیأت برپا می کردند و این جلسه مردمی شد.
این استاد حوزه علمیه اشاره کرد: زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و تا امام رضا(ع) که فرصت زمانی داشتند، در خانه خود جلسه می گرفتند و خود ائمه روضه عالمانه می خواندند که سبب جذب به دین و نفرت از دشمن می شد. ائمه به تعلیر تهرانی ها، آخوند هیأت بودند و مداحان عالم مانند کمیت دعوت می کردند که در اشعار خود دشمن شناسی و ولی شناسی می کردند. کمیت می گفت ۴۰ سال است که دار اعدام شدنم را به دوش می کشم.
وی تصریح کرد: اشعار آنها ترویج علم و معرفت و ارائه حقایق بود. روزی خدمت سلطان واعظین شیرازی بودم که می گفت شیخ کاظم عذری شاعر معروف به دربار سلاطین عثمانی رفته بود. در آن جلسه برای گرمایش بخاری با ذغال سنگ و هیزم روشن بود. شاه از او سوال کرد شما نزدیک ایران هستید شنیدم آنها برای گرمایش کرسی می گذارند، آن بهتر است یا این بخاری ما. او با شعری پاسخ داد و اظهار داشت: آیت الکرسی بهتر از روایات بخاراست.
انصاریان ابراز کرد: اشعار کمیت دشمن شناسی و ولی شناسی داشت، اشعار امروز مداحان باید این طور داشت. پدر من خیلی آیه و روایت حفظ بود و پای منبر عالمان می رفت و به منبری های بی سواد انتقاد داشت. بیشتر مداحان آن زمان تا پیش از پیروزی انقلاب، اشعار خودرا با آیت الله برهان اصلاح می کردند تا هم نصایح و مصائب صحیح باشد. اشعار آنها در مردم اثر داشت و تربیت کننده بود.
این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: از میان منبری های گذشته که من از همه در منبر خود تاثیر گرفتم، مرحوم سیدمهدی قوام، مرحوم اسماعیل شفیعی، مرحوم میرزاعلی هسته ای مجتهد جامع الشرایط که منبر می رود، مرحوم خراسانی که ۲۰ سال در لیست گرفتن از بحار به شیخ عباس قمی کمک داد، مرحوم فلسفی و... بودند. من اینروزها منبر گوش می دهم پس از ۵ دقیقه زده می شوم برای اینکه پوک و بدون بار است و مثل قبل نیست.
وی با اشاره به این که پس از غیبت امام زمان(عج) علمای شیعه تشکیل جلسات دینی را ادامه دادند، اظهار داشت: منبری های اصفهان سیدعلی نجف آبادی که درس خارجش در اصفهان نمونه نداشت، منبر روضه خانگی می رفت و دو زار می گرفت و می گفت پول اباعبدالله و با آن زندگی می کرد. امروز باید جلسات را به سبک جلسات قدیم سوق دهیم.
انصاریان ابراز کرد: در جلسات دینی، اول باید فردی مسئله بگوید. در جلسه دهه عاشورا ما آقای فلاح زاده، پاسخ گوی سوالات شرعی است و این واجب است برای اینکه مردم زمان ما از فقه دور هستند و با گذشته تفاوت دارند. هیأت ها باید علمی شود و نباید مداح محور باشد. من با مداحی مشکل ندارم و این ها در جلسات محرم و رمضان ۱۳-۱۴ میلیون نفر را از گناه دور می کنند اما باید مدیر جلسه تشویق شود که جلسه علم محور شود و عالمی را دعوت کنند تا نیم ساعت سخنرانی کند.
این سخنران مذهبی اضافه کرد: دعای ندبه مضامین دشمن شناسی، ولی شناسی و... دارد که یک زمان بررسی کردم و دیدم ۴۰۰ موضوع اصیل شیعی در آن وجود دارد که می خواهم آنرا تفسیر کنم اما هنوز فرصت نکردم.
وی اظهار داشت: کتابخانه ها، دارالایتام، بیمارستان و... که شیعیان سالها ایجاد کردند، همه به برکت مجالس سیدالشهدا و هیأت ها بود.
انصاریان اشاره کرد: بوسیله منبر و هیأت، بیمارستان، خیریه، مدرسه و صندوق قرض الحسنه ساخته شد. از هیأت ها می توان بهره برداری بزرگ کرد. روز ۱۵ و ۱۶ ماه رمضان رسم شده است که به نانوایی پول می دهند تا نان رایگان به مردم به نام کریم اهل بیت(ع) بدهند. ما در ایران ۴ روز مهم داریم ۲۱ رمضان حول محور امیرالمومنین(ع)، ۲۸ صفر حول پیامبر(ص)، روز اربعین و روز عاشورا که من برای اینروزها غصه می خورم که فرصت خوبی برای کار است اما استفاده نکردیم. دردهای بزرگ جامعه را با بهره گیری از این ۴ روز می توان برطرف کرد.
این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در کشور ما جایی بهتر و اثرگذارتر از هیأت ها نیست. گاهی اینروزها مردم در خانه می نشینند سخنرانی و مداحی می نشینند، خوب است اما هیچ چیزی مانند حضور نیست که افراد بهره می برند. باید برای بهره از اینروزها طرح ریخت. البته نباید برنامه ریزی طرح با بندها و تبصره های زیاد مثل قوانین کشور نوشت بلکه باید ساده طراحی کرد تا فراگیر شود. هیأت ها معدن خیر است و نیازمند مهندس است تا آنرا کشف کند، در خدمت مردم قرار دهد.
هیأت بخش جدا افتاده از دانشگاه نیست
در بخش دیگری از این همایش اصغر افتخاری ـ سرپرست دانشگاه امام صادق(ع) ـ با اشاره به این که رجوع دانشگاه و علم به مقوله هیأت می تواند از دو منظر باشد، اظهار داشت: اول حضور در هیأت برای تهذیب نفس است که کافی نیست اما دوم این است که فرد برای دستیابی به علم مفید باید با هیأت ارتباط داشته باشد. با این نگاه، هیأت بخش جدا افتاده از دانشگاه نیست بلکه محلی برای تربیت و پرورش اسلامی و دینی است. مسجد و هیأت سازوکار تمدنی است که به ما رسیده است.
در بخش پایانی مراسم افتتاحیه از کتاب چکیده مقالات نخستین همایش علمی هیأت و آیین های دینی رونمایی گردید.






منبع:

1402/11/26
13:51:40
5.0 / 5
462
تگهای خبر: طراحی , كیفیت , مدرسه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لباس دونی