شهیدی مطرح كرد؛

اقتباس و بازارپردازی در بازی های دیجیتال گرفتار تحول شده است

اقتباس و بازارپردازی در بازی های دیجیتال گرفتار تحول شده است

به گزارش لباس دونی، کارشناس روند و آینده پژوهی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: یکی از تحولاتی که در سالهای اخیر در عرصه بازی های دیجیتال اتفاق افتاده است، اقتباس و بازارپردازی و ارتباط صنعت فیلم و بازی است.



مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به توسعه صنعت بازی های دیجیتال توسط سامانه های ویدئو به درخواست(VOD) اظهار داشت: صنعت بازی به عنوان قسمتی از دنیای سرگرمی در طول سال ها تکامل یافته است، تکنولوژیهای جدید و پلت فرم ها و دستگاه های جدیدتر وارد عمل شده اند و روندهای موجود در صنعت بازی را تغییر داده اند و بطور کلی شاهد تغییرات زیادی در نحوه ارائه محتوا یا جذب کاربران بوده ایم، امروزه مردم خواهان دریافت و یا مشاهده محتوا به روش های جدید، بر حسب تقاضا و نیاز شخصی از دامنه وسیعی از دستگاه های دیجیتال در هر زمان برای مصرف هستند. فعالان حوزه سرگرمی نیز با شناسایی این نیازها، بوسیله تلویزیون، سینما و بازی همیشه بدنبال انتقال احساسات به سرتاسر جهان بوده اند.
وی اضافه کرد: یکی از تحولاتی که در سالهای اخیر در عرصه بازی های دیجیتال اتفاق افتاده است، بحث مربوط به اقتباس و بازارپردازی و ارتباط صنعت فیلم و صنعت بازی است. مهم ‎ترین اصل در این نوع بازارپردازی این است که اگر یک فیلم یا یک بازی، موضوع یا شخصیت های جذابی داشته باشد، طرف داران آن آثار، دوست دارند کالاهای در رابطه با آن اثر را دنبال کنند یا در اختیار داشته باشند، با همین رویکرد نیز رویه ساخت بازی برمبنای فیلم ها یا سریال های محبوب و بر عکس ساخت فیلم برمبنای بازی شروع شد و به راهی برای شرکتها یا افراد برای ایجاد جریان درآمد از یک رویداد یا شخص مهم تبدیل شد.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: در بسیاری از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی از فروش گیشه ای نیز فراتر می رود. محصولات قابل فروش شامل اسباب بازی، کتاب و بازی های دیجیتال هستند.
وی افزود: شاید بتوانیم بگوییم بازارپردازی فیلم با جورج لوکاس و بعد از ساخت فیلم استار وارز (جنگ ستارگان) شروع شد و زمانی که فیلم و محصولات این فیلم به موفقیت مالی رسیدند، سایر استودیوها آغاز به تمرکز بر محصولات تجاری به عنوان قسمتی از درآمدزایی خود کردند. این تجاری سازی شامل اسباب بازی، فیگور اکشن و چاپ پوستر فیلم برمبنای شخصیت های فیلم و… است و این شیوه از درآمدزایی تا حد زیادی مبتنی بر حقوق مالکیت معنوی است. با همین نگاه هم پلت فرم های ویدئو به درخواست برای یافتن مشتریان جدید تلاش می کنند تا وارد صنعت بازی های دیجیتال شوند.
شهیدی اظهار داشت: در مجموع ارتباط بین بازی های دیجیتال و پلت فرم های ویدئو به درخواست از دو طریق شکل می گیرد: اول، ساخت و انتشار بازی های موبایلی و دوم، بازارپردازی و اقتباس بین فیلم و بازی. ورود نتفلیکس به عرصه ساخت بازی های اقتباسی را می توانیم یکی از مصادیق بازارپردازی بدانیم. نتفلیکس یکی از سرویس هایی است که به انتشار این آثار اقتباسی پرداخته است. البته همه این آثار لزوماً در نتفلیکس اورجینال در نظر گرفته نمی شوند، اما صرف نظر از این، نتفلیکس حقوق چندین مورد از این اقتباس ها را خریداری نموده یا مجوز آنها را صادر کرده است. نتفلیکس اعلام نموده است که از محتوای اصلی تلویزیون و فیلم برای معرفی ابتکارات بازی های دیجیتال خود استفاده خواهدنمود.
وی اضافه کرد: این سرویس تعدادی از قابل توجه ترین بازی های دیجیتال را برای تبدیل شدن به سریال و فیلم ها انتخاب نموده است. برخی از این بازی ها در قالب انیمه سریالی ارائه شده اند. همین طور برخی از بازی ها تبدیل به فیلم و سریال در این شبکه شده اند یا مقرر است تبدیل بشوند. اقتباس های بازی های دیجیتال چه در قالب انیمیشن یا لایو اکشن و فیلم یا سریال تلویزیونی باشد، بطور فزاینده ای درحال محبوب شدن هستند. در مجموع می توان گفت دلیلهای زیادی برای توسعه بازی های دیجیتال بواسطه پلت فرم های ویدئو به درخواست وجود دارد.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: جذب مشتریان جدید برای سامانه ها یکی از دلیلهای گرایش این مجموعه ها به ایجاد خدمات بازی های دیجیتال است. همین طور ورود پلت فرم های ویدئو به درخواست به حوزه بازی ها ممکنست توجیه کننده افزایش قیمت های اشتراک کاربران در سال های آتی باشد.
وی افزود: یکی دیگر از عناوینی که می تواند سبب توجه پلت فرم های ویدئو به درخواست به بازی های دیجیتال شود، حرکت این پلت فرم ها به چند خدماتی شدن و ارائه خدمات مختلف است. بر این اساس کاربران بجای داشتن برنامه های مجزا برای بازی و استریم، حالا با بهره گیری از یک سکو، چندین سرویس را دریافت می کنند. هدف اصلی از این اقدام ارائه یک مقصد سرگرمی متمرکز به کاربران خود است که برمبنای آن مخاطبان بازی های دیجیتال را مشتاق دیدن فیلم ها و مخاطبان فیلم ها را مشتاق استفاده از خدمات بازی می کند.
شهیدی اظهار داشت: توسعه بازی ها توسط پلت فرم ها می تواند فرصت های جدیدی را برای مخاطبان در راستای صرف زمان در این سامانه ها بوجود آورد که همین موضوع می تواند سبب تعمیق تعامل و افزایش جذابیت این پلت فرم ها برای کاربران و وفاداری در مصرف باشد. توجه به مدت زمان صرف شده و نگه داشتن کاربران در اکوسیستم شرکت یکی دیگر از اصول کلیدی این پلت فرم ها است.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در آخر اظهار داشت: جمع آوری داده از مخاطبان و ذائقه سنجی از کاربران نیز یکی دیگر از دلیلهای ورود پلت فرم ها به عرصه بازی های دیجیتال است؛ چونکه پلت فرم های ویدئو به درخواست می توانند با بهره گیری از داده های جمع آوری شده و برمبنای علاقه مندی کاربران آنها را به سمت محتواهای جدید سوق دهند و سفارش هایی را بر حسب سلایق برای تماشا به افراد انجام دهند.
برای مشاهده گزارش کاملی از توسعه صنعت بازی های دیجیتال توسط سامانه های ویدئو به درخواست VOD به این پیوند مراجعه کنید.

1402/06/08
07:37:45
5.0 / 5
388
تگهای خبر: خدمات , خرید , دامن , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لباس دونی