شهیدی با لباس دونی مطرح كرد؛

افزایش میانگین سنی بازیکنان گیم در ایران

افزایش میانگین سنی بازیکنان گیم در ایران

لباس دونی: لباس دونی: کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می گوید بررسی میانگین سنی بازیکنان در سالهای اخیر نشان از افزایش این شاخص در میان بازیکنان ایرانی دارد.



مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین گزارش انتشار یافته توسط معاونت آموزش و پژوهش این مجموعه اظهار داشت: گزارش «تفکیک بازیکنان ایرانی» برای اولین بار در ایران انتشار یافته است. در این پژوهش غوطه وری مهم ترین شاخص مورد بررسی بوده است که سنجش آن بوسیله میزان زمان بازی در هفته انجام شده است و مبنی بر آن ۳ دسته از بازیکنان شناسایی شده اند.
وی اضافه کرد: مقصود از بازیکنان علاقمند افرادی است که ۱ تا ۵ ساعت در هفته را صرف تجربه بازی های دیجیتالی می کنند. این بازیکنان بیشتر برای مدت کوتاهی در وضعیت خاص مشغول بازی می شوند. دسته دوم از بازیکنان را بازیکنان مصمم می سازند، این افراد بازیکنانی هستند که ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته صرف تجربه بازی های دیجیتالی می کنند. این دسته از بازیکنان گروه میانی از بازیکنان هستند و در نهایت بازیکنان حرفه ای قرار دارند که این دسته از بازیکنان به مفهوم واقعی به شدت درگیر بازی های دیجیتال هستند و بیش از ۲۱ ساعت در هفته مشغول بازی هستند، در سایر شاخص ها نظیر هزینه کرد، میزان بازی آنلاین و میزان ساعتی که در روز صرف بازی می کنند در جایگاه نخست قرار دارند.
این کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: توزیع جغرافیایی بازیکنان نشان داد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانی جغرافیایی را به خود اختصاص داده اند و کمترین تعداد بازیکنان مربوط به مناطق روستانشین بوده است که در مجموع به سبب جمعیت کمتر این مناطق امری بدیهی به نظر می آید.
شهیدی در ادامه اظهار داشت: نسبت بازی برخط به تفکیک نوع محل زندگی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مورد بررسی بوده است که برمبنای آن بازیکنان شهرهایی به غیر از مراکز استانها بیشترین میزان را به خود اختصاص داده اند. مناطق روستایی پایین ترین میزان بازی برخط را داشته اند، یکی از دلیلهای این مساله می تواند به میزان دسترسی به اینترنت در این مناطق ارتباط داشته باشد. پژوهش انجام شده نشان میدهد که بازیکنان مرد جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون و بازیکنان زن جمعیتی برابر با ۱۴ میلیون را به خود اختصاص داده اند. در میان زنان ۵۷ درصد در زمره بازیکنان علاقمند، ۳۷ درصد در زمره بازیکنان مصمم و ۵ درصد جز بازیکنان حرفه ای یا پیشتاز هستند. در میان مردان نیز بیشترین میزان فراوانی بازیکنان مربوط به بازیکنان مصمم بوده است. این امری تا حد زیادی نشان می ‎دهد که بازی برای مردان امری جدی تر از زنان است.
وی افزود: بررسی میانگین سنی بازیکنان در سالهای اخیر نشان از افزایش این شاخص در میان بازیکنان ایرانی دارد تا جایی که این عدد از سن ۱۶ در سال ۱۳۸۹ به سن ۲۳ در نتایج آخرین پیمایش ۱۴۰۰ بالا رفته است. بررسی ها اما به تفکیک نشان می دهد، هر چه میزان درگیری و غوطه وری در میان بازیکنان بیشتر می شود میانگین سنی آنها کم شده است، به شکلی که در میان بازیکنان حرفه ‎ای این عدد به ۲۱ رسیده است که نشان از فراغت و صرف زمان بیشتر در عرصه بازی های دیجیتال است. علاوه بر این در میان بازیکنان علاقمند و تفننی نیز با بیشترین میانگین سنی مواجه بوده ایم که نشان از استقبال از بازی ها به عنوان یک سرگرمی در میان گروههای سنی بالاتر دارد.
کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: با بررسی گروههای سنی روشن شد که بیشترین نسبت بازیکن حرفه ای در میان گروه سنی جوانان و نوجوانان است، در میان گروه سنی میانسال بیشترین فراوانی مربوط به بازیکنان علاقمند است و در میان گروههای کودک و خردسال نسبت بازیکنان علاقمند و مصمم به هم نزدیک است. بررسی میزان تحصیلات بازیکنان در سه دسته مورد بررسی در این مطالعه نشان میدهد که در میان دانشجویان فوق دیپلم و لیسانس بازیکنان حرفه ای بیشتری نسبت به سایر گروه ها قرار گرفته اند که یکی از دلیلهای این مساله فراغت بیشتر برای درگیر شدن در فضای بازی در میان این گروه است. همین طور در میان افراد بالای ۱۸ سال که بی سواد بوده اند یا تحصیلات ابتدایی دارند بازیکنان حرفه ای کمتری به چشم می خورند. در افراد با تحصیلات فوق لیسانس نیز بیشترین میزان فراوانی بازیکنان مربوط به علاقه مندان و بازیکنان تفننی دارد.
شهیدی اظهار داشت: وضعیت تأهل نیز می تواند یکی از متغیرهای اثرگذار بر الگوی مصرف بازیکنان باشد که نتایج این پژوهش نشان داده است که در میان بازیکنان مجرد نسبت بازیکنان حرفه ای بیش از بازیکنان متأهل است. در میان بازیکنان متأهل اما بازیکنان علاقمند بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده اند. نکته قابل توجه در بررسی بازیکنان حرفه ای متأهل دارای فرزند این است که بازی های موردعلاقه این بازیکنان غالب بازی های ورزشی و راهبردی است و در میان ۷ بازی مورد علاقه این گروه تنها بازی کال آودیوتی در زمره بازی های تیراندازی اول شخص قرار می گیرد و این نشان میدهد در بسترخانواده های دارای فرزند بازی های مورد علاقه فوتبال و بازی کلش آف کلنز هستند.
وی افزود: یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار بر ایجاد الگوهای متفاوت بازیکنان، نسبت بازی برخط است که از معیارهای مهم در ارزیابی مصرف بازی است. نتایج این پیمایش نشان داد بیش از ۸۰ درصد از بازیکنان حرفه ای بصورت برخط بازی می کنند که این شاخص در کل بازیکنان برابر با ۵۸ درصد و در میان بازیکنان علاقمند کمتر از این مقدار و برابر با ۴۵ درصد است. نوع پلت فرم های بازی نیز در میان بازیکنان نشان میدهد که بیشترین میزان استفاده از دو پلت فرم کامپیوتر و کنسول مربوط به بازیکنان حرفه ای است، در صورتیکه میزان استفاده از پلت فرم موبایل در میان کاربران علاقمند و مصمم بیش از بازیکنان حرفه ای است. درحقیقت بازیکنان حرفه ای از صرف بازیکن موبایلی بودن فاصله می گیرند.
این کارشناس اظهار داشت: بررسی استفاده از پلت فرم ها در بین مردان و زنان نشان میدهد که پلت فرم مورد علاقه برای زنان و مردان بازیکن موبایل است و میزان استفاده از سایر پلت فرم ها در بین مردان بیش از زنان است تا جایی که کنسول و کامپیوتر به ترتیب ۳ و ۲ برابر بیشتر در بین مردان مورد استفاده قرار گرفته است.
شهیدی در آخر اظهار داشت: در بررسی انجام گرفته درباب وضعیت هزینه کنندگان (سخت افزار / نرم افزار) مشخص شد که بیشترین نسبت خریداربودن۱ مربوط به بازیکنان حرفه ای و در مرتبه بعد مربوط به بازیکنان مصمم بوده است. در میان بازیکنان علاقمند نیز تنها ۱۰ درصد عنوان کرده اند که برای مصرف بازی ها هزینه کرده اند. بررسی سبک های مورد علاقه در میان زنان و مردان نشان می دهد، نخستین علاقه مندی بازیکنان مرد به بازی های ورزشی است در صورتیکه نخستین سبک مورد علاقه زنان بازی های معمایی و فکری است.


منبع:

1403/05/05
14:45:42
5.0 / 5
265
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , خرید , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
لینک دوستان لباس دونی
لباس دونی