طی نشستی مجازی با ریچارد شكنر صورت گرفت

پاسخ هنرمند غربی به دغدغه های دانشجویان ایرانی

پاسخ هنرمند غربی به دغدغه های دانشجویان ایرانی

لباس دونی: نشست نقد کتاب دانشگاه سوره با بررسی کتاب «مقدمه ای بر مطالعات اجرا» و با حضور و سخنرانی مجازی نویسنده این اثر ریچارد شکنر اجرا شد.


به گزارش لباس دونی به نقل از روابط عمومی سوره، سومین جلسه از چهارمین دوره دوشنبه های نقد کتاب سوره با نقد کتاب «مقدمه ای بر مطالعات اجرا » نوشته ریچارد شکنر نظریه پرداز حوزه اجرا در تئاتر همراه با جلسه نقد و بررسی این کتاب با حضور و سخنرانی مجازی شکنر دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در سالن کنفرانس دانشگاه سوره انجام شد.
ریچارد شکنر در آغاز این جلسه، ضمن ابراز ناراحتی از این که شرایط دنیا به صورتی است که نمی تواند بصورت حضوری در این برنامه شرکت کند، در جواب سئوالی راجع به آینده پرفورمنس آرت و تئاتر در جهان، اظهار داشت: تئاتر را به عنوان یک واژه جمع می دانم و چیزی فارغ از تئاتر وجود ندارد. معتقد هستم تئاتر فقط محدود به تعریف غربی و کلاسیک آن که ریشه در یونان دارد و تا حالا ادامه داشته است، نمی شود و تجربه های نیودراما ژاپن دراین زمینه به عنوان یک روند پیشرو و همین طور تعزیه در ایران قسمتی از این تعریف است.
وی با ذکر چند مثال از تئاتر ایران، چین و ژاپن افزود: تا آن زمان که ادیان وجود دارند، گونه های آیینی تئاتر نیز وجود خواهد داشت. تئاتر تجربی همچنان به ایجاد تفکر و تولید فکر می پردازد و اگر بخواهیم از آینده صحبت نماییم، تغییر زیادی در این مدل شناخته شده از تئاتر غربی نخواهیم داشت و همین روند دنبال خواهد شد و تئاتر لایو و زنده به عنوان یک گونه هنری در همه فرهنگ ها ادامه خواهد داشت.
این نویسنده با اشاره به این که تئاتر در گونه های مختلف خود، ادامه پیدا می کند، بیان کرد: تئاتری که به عنوان یک مانیفست تولید هنر می کند و جنبه زیبایی شناختی دارد، تئاتری که بطور خاص برای سرگرمی ایجاد شده، تئاتری که پیام سیاسی خواهد داشت، تئاتر با خاستگاه دینی و تئاتر با روش های درمانی که از زمان ارسطو وجود داشته است، همچنان ادامه خواهد داشت.


این استاد تئاتر در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تقابل نگاه شرقی، غربی و نظریات پسااستعماری در دوره پست مدرن، تصریح کرد: همه زندگی و تجربه کاری من دراین زمینه است. نگران این نظریات پسااستعماری نباشید چون تاریخ همیشه پر از استعمار بوده است و حکومت پرسپولیس، عثمانی، مغول ها و... همه مصادیقی از این امر هستند و استعمار غربی حال حاضر آخرین نسخه از استعمار است.
او افزود: معتقد هستم این آخرین مدل استعمار گسترده و قدرتمند از زمان رنسانس و فتح آمریکا توسط کلومبوس شروع شده است؛ پوشش دانشجویان در این نشست و تکنولوژی های امروزی و حتی صحبت کردن من به زبان انگلیسی نشانی از این استعمار است و البته این استعمار مزایایی داشته است و استعمار شونده خود با آغوش باز این استعمار را پذیرفته است. معتقد هستم این استعمار در جایی ریشه اش را از دست می دهد و مشابه فرزندان که از جایی والدین را از دست می دهند، این صنایع و تکنولوژی ها نیز ریشه خودرا از دست خواهند داد اما هم اکنون این تکنولوژی ها و صنایع غربی درحال صعود و اوج گرفتن هستند.
وی با اشاره به این که در کتاب خود، به موضوع «چه چیزی اجرا است و چه چیزی به مثابه اجرا در نظر گرفته می شود» پرداخته است، اظهار داشت: نسبیت گرایی را نقص تلقی نمی کنم و نسبی در نظر گرفتن موارد و عدم قطعیت، نه فقط ضعف نیست بلکه فضا را برای رسیدن به توافق باز می کند. از نظر من نسبیت گرایی یک نقطه قوت برای رسیدن به توافق است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به این که نظریه را دوست دارد، اظهار داشت: به نظریه علاقه دارم اما بسیاری از قدیمی ترها و بزرگان من را به عنوان کارگردان تئاتر می شناسند و به نظرم آینده تئاتر توسط همین شنوندگان تعیین می شود و تلفیقی از اجرا و عمل می تواند برای آینده تئاتر راهگشا باشد.
وی با اشاره به این که ای کاش ۵۰۰ مایل فاصله برای گفت و گو وجود نداشت چون برخی مباحث قابلیت ارائه در وبینار را ندارند، عنوان کرد: در ویرایش جدیدی که از کتاب خواهم داشت به دیالکتیکی از (being seen) و (showing) خواهم پرداخت؛ در تئاتر غربی گاهی (showing) جایگاه بالاتری از (being seen) دارد به عنوان مثال «دارشان» خدای هندی در یک زمان توامان هم دیده می شود و هم نشان داده می شود پس دیده شدن و نشان دادن تعامل و گاهی هم پوشانی دارند.
شکنر در آخر ضمن اشاره به اینکه، هیچ معیاری متعادل نیست و برای همه زمان ها صادق نخواهد بود، متذکر شد: از نظر من، منتقد، مسؤول تعریف معیارها است و باید معیارها و فکت ها را در نقد اثر به کار بگیریم. به نظر من، منتقد، آزاد در تعاریف و معیارها است و هیچ معیاری ابدی نیست؛ بسیاری از رویکردها در تاریخ نیز با مردود شدن مواجه گشتند به عنوان مثال افراد در ابتدا متوجه جنبش های آوانگارد نبودند چونکه معیارهای صحیح برای آنها تعریف نشده بود. در آخر باید بگویم بحران در نقد همیشه وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.
در این جلسه که توسط دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره برگزار گردید، علاوه بر مهدی چاوش ور، یکی از مترجمان کتاب، فارس باقری استادیار دانشگاه تربیت مدرس، بهزاد آقاجمالی استادیار دانشگاه تهران، علی حاجی ملاعلی استادیار دانشگاه سوره و رامتین شهبازی استادیار دانشگاه سوره سخنرانی کردند.




منبع:

1403/02/25
12:39:18
5.0 / 5
373
تگهای خبر: پوشش , تئاتر , زیبایی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی