سیبی كه آدم ها را می خورد!

سیبی كه آدم ها را می خورد!

لباس دونی: فرقی ندارد توی تاكسی باشیم، مترو، رستوران، میهمانی های خانوادگی یا در خیابان های شهر. آن سیب كوچك درخشان گاززده، سال هاست كه همه جا خودنمایی می كند. حالا در قالب گوشی موبایل، ساعت مچی، لپ تاپ و... چندان تفاوتی نمی نماید. اصلا انگار بعضی ها طوری آن وسیله الكترونیكی را جلوی صورت شما می گیرند كه حتما آن سیب درخشان را ببینید.



سال های سال است كه به تعداد ما ایرانی های «اپل دوست» افزوده می گردد. فرقی ندارد یك خانم خانه دار، دانشجو، مدیر، پزشك، مهندس یا كارمند معمولی باشد. «اپل» این روزها مورد علاقه خیلی هاست؛ حتی اگر این كمپانی روز به روز تحریم هایش را برای كاربران ایرانی شدیدتر كند.

خدمات فروش و پشتیبانی محصولات شركت اپل در ایران به صورت رسمی غیرمجاز بود و تا تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ شركت اپل از عرضه خدمات فروش رسمی و خدمات بعد از فروش به مشتریان ایرانی امتناع می كرد و بعد از اعلامیه دفتر كنترل دارایی های خارجی كه زیرمجموعه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریكاست، در خصوص عدم تحریم خدمات ارتباطی به ایران، شركت اپل پس از سه ماه تأخیر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ در وب سایت رسمی اش ایران را از فهرست كشورهای مورد تحریم حذف نمود.

در آگوست ۲۰۱۷، اپل اعلام نمود اپلیكیشن های ایرانی را برپایه قوانین تحریم آمریكا از سرویس اپ استور خود حذف می كند. بعد از آن بلافاصله ۱۹ اپلیك‍یشن كه بعضی از آنها از نام دارترین اپلیكیشن های استارت آپ های ایرانی هستند از اپ استور حذف شدند. این در شرایطی است كه این شركت هر از چندگاهی هم دسترسی كاربران ایرانی به اپل استور را قطع می كند.

«اپل» علاوه بر اینكه گران قیمت است، ممنوعیت های كلی هم برای كاربرانش قائل است. مثل محدویت و گاها ممنوعیت در جابجایی فایل ها، ممنوعیت بلوتوث، ممنوعیت فلش و ممنوعیت ارتقای حافظه. با همه اینها نمی توان كیفیت و سرعت پردازش محصولات این كمپانی را نادیده گرفت.

البته هیچ كدام از این تحریم ها و ممنوعیت ها سبب نشده كه مشتریان اپل در ایران كاهش پیدا كند. حتی برخی كه نام خویش را «اپل باز» گذاشته اند، دوست دارند كه مجموعه كاملی از محصولات این كمپانی را داشته باشند؛ از آی واچ گرفته تا آیفون و آی پد.

اما پرسش اینجاست كه آیا ما ایرانیان واقعا سواد كار كردن با تمام ظرفیت های این محصول حرفه ای را داریم؟ اگر از تحریم های كلی كه این كمپانی برای ایران در نظر گرفته است، فاكتور بگیریم، آیا ما به غیر از استفاده از پیام رسان ها و جواب دادن تلفن بلد هستیم از سایر قابلیت های این تكنولوژی استفاده كنیم؟

در این گزارش با چندنفر از هواداران اپل كه حاضر نیستند به جز این برند، از برند دیگری خریداری كنند گپ زدیم. از آنها پرسیده ایم كه چرا دوست دارند اپل داشته باشند و از كدام یك از كارایی های آن بهره می برند؟

محبوبه، ۳۷ ساله و خانه دار است. او علاقه مند به گوشی اپل است و آیفون هفت پلاس دارد. او می گوید: «تو یه جمله بگم. به نظرم اپل خیلی كلاس داره. از اول دوست داشتم اپل داشته باشم اما چون خیلی گرون بود، نمی خریدم. قبلش گوشیم «هوآوی» بود. از طرفی قابای اپل خیلی فوق العاده ان. من با گوشیم كار خاصی انجام نمی دم. خب؛ مثل بقیه. تلگراممو چك می كنم. آهنگ گوش می دم. خیلی هم از گوشیم راضی ام.»

رضا، ۳۳ ساله و پیمانكار پروژه های شهری است و طرفدار آی واچ (ساعت هوشمند مچی اپل) و آیفون. او می گوید: «راستش من اصرار چندانی به استفاده از این برند ندارم. اساسا آدم برندبازی نیستم. قبلا یه گوشی خیلی معمولی داشتم كه كارم باهاش راه می افتاد اما واقعیت اینه كه وقتی جلسه های مختلف می رم به جهت اینكه بتونم پروژه بگیرم، خیلی مهمه كه گوشی لوكسی داشته باشم و لباس خوبی پوشیده باشم. یه جورایی عقل مردم به چشمشونه. احساسم اینه كه با این استایل تو محل كار بیشتر تحویلم می گیرن. وگرنه از نظر من این گوشی و این ساعت هیچ كار خاصی انجام نمی دن.»

محسن، ۳۵ ساله، كارمند و طرفدار گوشی آیفون است. او توضیح می دهد: «من سال هاست كه گوشی آیفون دارم. پس از اینم انتخابم همینه. به جهت اینكه این گوشی مرگ نداره و تحت هیچ شرایطی هنگ نمی كنه. از طرفی كدوم گوشی رو میشه پنج شیش سال ازش استفاده كرد، بدون اینكه اتفاقی براش بیفته؟»

امین، ۳۷ ساله و كارمند كه از آیفون و آی پد استفاده می نماید، درباره دلیل این انتخاب می گوید: «یكی از دلایلی كه آی پد خریدم امكان استفاده راحت تر از اون برای خوندن كتاب های الكترونیكی بود. برندهای دیگه رو قبلا امتحان كرده بودم اما نور و لرزش صفحه اونا چشمامو اذیت می كرد اما اپل این مشكلو حل كرده. دلیل دیگه اینكه اپل ویروس نمی گیره و مشكل سخت افزاری پیدا نمی كنه و در عین حال بسیار بادوام تره.»

علاوه براینكه تعدادی از كاربران اپل دلیل نسبتا قانع كننده ای جهت استفاده از این برند دارد اما افرادی هم هستند كه روی موج مصرف گرایی و برندزدگی می نشینند. مصرف گرایی مشوق یك روند اجتماعی، اقتصادی می باشد كه همواره خریدكالا و خدمات بیشتر را طرح ریزی می كند.

اگر شما هم در این باره نظری دارید در تكمیل این گزارش شریك شوید.

ایسنا - سهیلا صدیقی




1397/07/15
23:33:41
0.0 / 5
4669
تگهای خبر: لباس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لباس دونی