هشدارهای یك هنرمند تئاتر

کسی مراقب ما نیست!

کسی مراقب ما نیست!

به گزارش لباس دونی، مدیر پروژه نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» با اشاره به از سرگیری اجرای این اثر نمایشی می گوید: کسی مراقب ما نیست، خودمان باید از خود مراقبت نماییم.


آرش فلاحت پیشه، که مدیریت پروژه نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» به کارگردانی محسن علیخانی را بر عهده دارد، در گفتگو با ایسنا از مشکلات تئاترهای متفکر می گوید و تاکید دارد که اینگونه نمایشی باید مورد حمایت قرار بگیرد.
او که در کنار بازیگری به کارگردانی و تدریس هم اشتغال دارد، درباره ی تاثیر آلودگی هوا بر گروههای نمایشی که منجر به تعطیلی یک شبه نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» هم شد، توضیح می دهد: نخستین جایی که در هر اتفاق سیاسی و اجتماعی و... لطمه می بیند، تئاتر است. برای به صحنه رسیدن یک نمایش با هزاران مساله دست و پنجه نرم می نماییم و در بلبشویی که خیلی از نمایش ها سخیف شده اند و با حضور بلاگر و خواننده و... اجرا می شوند، اهتمام می نماییم تئاتری به مفهوم واقعی کار نماییم اما وقتی به صحنه می رسیم، باز هم گرفتار هزار مساله دیگر می شویم.
او ادامه می دهد: روزی بحث کروناست و روزی آلودگی هوا و البته که این شرایط و این تعطیلی ها بر زندگی همه مردم اثرگذار می باشد ولی بر برخی از حرفه ها مانند تئاتر اثر بیشتری دارد. با اینحال ما در این شرایط باز هم ادامه می دهیم.


فلاحت پیشه اضافه می کند: آلودگی هوا سبب شده تا ویروس های جهش یافته پس از کرونا بیشتر شود. یعنی شرایط به صورتی همان است. با این تفاوت که قرنطینه ای صورت نمی گیرد. همین چند روز پیش میلاد افواج، بازیگر جوان تئاتر بر اثر مبتلاشدن به همین ویروس ها درگذشت ولی برای کسی مهم نیست. شرایط گروههای نمایشی به خصوص بازیگران خاص است. آنان نمی توانند روی صحنه ماسک بزنند. فضای پشت صحنه ها عموما محدود است و وقتی یک نفر در یک گروه درگیر می شود، به ناچار بقیه اعضاء گروه هم مبتلا خواهند شد.
او یادآوری می کند: هفته پیش یکی از بازیگرانی که مشغول بازی است، درگیر ویروس شد و تعدادی دیگر نیز مبتلا شدند بطوریکه تعدادی از دوستان با سرم به تئاتر می آمدند و به ناچار بازیگران نمایش ما هم درگیر شدند و ناچار شدیم اجرای روز جمعه را تعطیل نماییم تا شرایط بچه ها کمی بهتر شود. هنوز هم بازیگران ما سرپا نیستند ولی چاره ای نبود و نمایش از دیشب باردیگر روی صحنه رفت.
فلاحت پیشه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهجور بودن همیشگی تئاتر اضافه می کند: در وضعیت عادی هم که تئاتر اولویت چندم مردم بود و در این وضعیت آب و هوایی و نیز اقتصادی، چرا مردم باید برای دیدن تئاتری که نه مفرح است و نه رپر و بلاگر دارد، در دود و ترافیک، به مرکز شهر بیایند و برای دیدن تئاتری که سرگرم کننده و مفرح هم نیست، هزینه کنند.


این بازیگر با ابراز تاسف از این که در سالهای اخیر تئاتر اندیشه ورز به شدت لطمه دیده است، می افزاید: بارها نسبت به اتفاقاتی که در تئاتر رخ می دهد، هشدار داده ایم و دوستان خودمان پاسخ داده اند که جلوی تجربه اندوزی دیگران را نگیریم ولی معتقدم حضور بلاگرها، خوانندگان، رواج کنسرت تئاترها و... خیلی حساب شده انجام شده و سبب شده تئاتر از درون بپوسد و هنرمندان اصیل آن به ناچار یا باید خانه نشین شوند یا شبیه بقیه کار کنند.
او ادامه می دهد: برخی از دوستان معتقدند با اجرای برخی از آثاری که الان روی صحنه هستند، می توان نسل Z را به تئاتر کشاند و آنان را با این هنر آشنا کرد ولی این سطحی ترین نوع برخورد با این نسل از تماشاگران است.
فلاحت پیشه که معتقد می باشد قسمتی از مشکلات فعلی تئاتر از رواج تئاترهای خصوصی نشات گرفته است، اضافه می کند: بارها این جمله آقای استاد محمد را نقل کرده ام که وقتی مخاطب به مشتری تبدیل شد، فاتحه آن تئاتر خوانده است. تئاترهای لاکچری و کنسرت تئاترها تیشه به ریشه تئاتر زدند. از طرف دیگر کسی که پولدار است، از همان اول در یک سالن خصوصی به عنوان کارگردان می تواند وارد فضای کار شود. او به آسانی کارت می کشد و اجاره سالن را می دهد و به عنوان کارگردان برای خودش رزومه درست می کند بدون این که نیاز به تحصیل در رشته سختی مانند تئاتر داشته باشد یا ناچار باشد سال ها کار کند تا فضایی برای معرفی خود و توانمندی هایش بیابد.


وی در عین حال با تأکید بر این که همه گونه های نمایشی باید وجود داشته باشد، خاطرنشان می کند: همه این تئاترها لازم است ولی تئاتر اندیشه ورز باید حمایت بشود. حمایت مادی و معنوی که صورت نمی گیرد، دست کم دست از سانسور بردارند ولی گویی با بی توجهی به تئاترهای متفکر، سیاستی حساب شده را پیش می برند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به رشد کمی نمایش های روی صحنه در چند سال اخیر ادامه می دهد: شبانه بالاتر از ۱۰۰ نمایش در تهران اجرا می شود اما در این میان ۱۰ نمایش با کیفیت یافت نمی شود؛ نمایش هایی که چیزی عاید مردم کند و ذهن آنان را پس از خروج از سالن دنبال خود بکشاند. اینها بخش کوچکی از مشکلات بزرگ ماست که هر کدامش نیازمند لطمه شناسی است.
به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» نوشته لوکاس نیث برمبنای ترجمه حسن علیشیری و با طراحی و کارگردانی محسن علیخانی روی صحنه می رود.


گروه اجرائی این نمایش به شرح زیر هستند:
بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه): نگار تخت کش ها، پردیس جلالی، حمیده رجب زاده، سارا علاقمند، محمود باقری، سجاد حسینی
مدیر پروژه: آرش فلاحت پیشه، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: مهسا اسمعیل زاده، طراح گریم و مجری گریم: حسام حیدری، تکتم مرشدلو، موسیقی: بابک میرزاخانی، مهندس صدا: فرشاد پاسدار، طراح پوستر و طراح بروشور: مازیار تهرانی.
در خلاصه داستان این نمایش آمده:
«خانه عروسک: قسمت دوم» داستان بازگشت نورا به خانه بعد از ۱۵ سال را روایت می کند. او که حالا زنی مستقل و نویسنده ای موفق است، برای حل مشکل قانونی طلاق نهایی نشده اش با توما (توروالد) بازمی گردد. این دیدار، او را درگیر گفت وگوهای عمیق با توما (توروالد)، خدمتکار قدیمی و دخترش اِمی می کند که با تضاد میان ارزش های سنتی و باورهای نوین او هم راه است.
این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۸: ۱۵ و به مدت ۹۰ دقیقه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.





منبع:

1403/10/10
11:13:38
5.0 / 5
39
تگهای خبر: تئاتر , طراحی , كیفیت , لباس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لباس دونی