حسینی مطرح كرد؛

کار در حوزه صنایع فرهنگی جهاد و مصرف فرهنگی مثل تغذیه جسم است

کار در حوزه صنایع فرهنگی جهاد و مصرف فرهنگی مثل تغذیه جسم است

به گزارش لباس دونی، یک کارشناس صنایع فرهنگی اظهار داشت: کار در حوزه صنایع فرهنگی، یک جهاد فرهنگی همراه با جهاد اقتصادی می باشد و این همراهی قضیه صنایع فرهنگی را پیچیده می کند.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، برنامه «قرارگاه» با مبحث صنایع فرهنگی و مقاومت و با محوریت نقش فعالان عرصه صنایع فرهنگی ایران در زمینه جهاد در راه گسترش فرهنگ مقاومت و با حضور سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورایعالی جهاد سازندگی، نفیسه شاهی نوری مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا، مرتضی اعلایی مدیر مرکز هنری ماهد، سید امیر آقایی کارشناس صنایع فرهنگی و دبیر سابق قرارگاه بازارپردازی، سعید حسینی کارشناس صنایع فرهنگی، امیرمسعود استاد حسین مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه و حجت الاسلام محمد رحمانی مدیر مرکز نوآوری امید روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش رفت.

بسیاری از تولیدات صنایع فرهنگی به شکل خودجوش انجام می شود

در ابتدای گفتگو سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورایعالی جهاد ضمن اشاره به رویدادهای اخیر فلسطین، به اهمیت صنایع فرهنگی در ترویج فرهنگ مقاومت پرداخت و اظهار داشت: بعد از وقایع اخیر، شاهد موج گسترده ای از تولیدات فرهنگی با محوریت فلسطین در سراسر دنیا بوده ایم که نشان از ظرفیت بالای این حوزه در ایجاد اندیشه های اجتماعی دارد.
دبیر کمیته صنایع خلاق شورایعالی جهاد اظهار داشت: مشاهده کرده ایم که در اقصی نقاط دنیا، از اروپا، آمریکا، آسیا، آفریقا، و کشورهای خاورمیانه، تولیدات فرهنگی متنوعی درحال شکل گیری است که به شکلی پیوست فرهنگی مقاومت و هویت فلسطین را رسانه ای می کند.
صالحی با اشاره به اینکه خیلی از این تولیدات به شکل خودجوش و توسط افراد مستقل انجام شده است، بر اهمیت ایجاد یک شبکه متمرکز برای معرفی و پشتیبانی از این تولیدکنندگان تاکید کرد و اظهار داشت: ایجاد صفحه مجازی و پویش داستان حمایت یا STORY OF SUPPORT برای جمع آوری و نمایش این آثار و شبکه سازی تولیدکنندگان این محصولات است و این اقدام می تواند بعنوان یک بانک ایده برای تولیدکنندگان و ایجاد ظرفیتهای جدید در این عرصه عمل کند.
وی در مورد ابزار مورد استفاده صنایع فرهنگی برای انتقال مفاهیم اظهار داشت: هنر یک جوشش و اتفاقی است که از ذوق و قریحه ناشی می شود و به محصولی تبدیل می شود که بیشترین مصرف آن، مصرف رسانه ای است. اما در صنایع فرهنگی، تولیدکننده و مصرف کننده هر دو حضور دارند؛ مردم را راحتتر به این جریان جذب می شوند و جریان اجتماعی ایجاد می شود. علاوه بر این، صنایع فرهنگی به اقتصاد تولیدکننده هم کمک کرده، همزمان با پشتیبانی از برندینگ، تقاضای داخلی و جهانی را پوشش می دهد.

تولیدکنندگان در سراسر دنیا به تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومت روی آورده اند

در ادامه شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا و از برگزارکنندگان رویداد مداومت، به بررسی ارتباط بین مد و جنبش های اعتراضی پرداخت و ضمن اشاره به رویدادهای تاریخی مانند انقلاب فرانسه اظهار داشت: لباس از دیر باز بعنوان ابزاری برای بیان دیدگاه ها و خواسته های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. بدین سان رویداد مداومت با وجه تسمیه مد، مقاومت و امت به منظور ایجاد همگرایی بین مد و مقاومت و انتقال پیام های فرهنگ مقاومت به جامعه طراحی و اجرا شد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا ضمن اشاره به فشن شوهای ضد فلسطینی برندهای حامی اسرائیل، بر لزوم استفاده از مد بعنوان ابزاری برای مقابله با این گونه حملات تاکید کرد و اظهار داشت: تولیدکنندگان و طراحان در سراسر دنیا به تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومت روی آورده اند، از رویداد مداومت بعنوان بستری برای گفتمان سازی و ایجاد همگرایی بین فعالان مد و مقاومت است. مداومت، رویدادی بود برای دغدغه مند کردن و گفتمان سازی اهالی مد که پیام شان را به جهان منتقل کنند. در واقع لباسِ مفهومی در حوزه سیاسی-اجتماعی یکی از ارکان مداومت بود.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا اظهار داشت: ما فعالان و نخبگان دانشگاهی و در حوزه طراحی مد مقاومت را دعوت کردیم و دیپلماسی مد را پیگیری کرده و مضامین بسیار خوبی از آن استخراج کردیم. سپس، به سراغ دورهمی برندها رفتیم و از آنها خواستیم دغدغه های خویش را مطرح کنند. فراخوانی صادر کردیم و جایزه ای به نام جایزه مداومت به جایزه مد و لباس فجر اضافه کردیم. اما عدم فعالیت و کنشگری در میان فعالان مد به سبب جو سیاسی و اجتماعی حاکم در این حوزه زیاد بود.
شاهی نوری با مقایسه وضعیت تولیدات فرهنگی با مضامین مقاومت در ایران با سایر کشورها، بر لزوم پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی و پر کردن خلأ موجود در این عرصه پرداخت و اضافه کرد: لایه های سیاسی و ایدئولوژیک در جامعه ما، لایه های فطری فرهنگ عمومی را تحت تاثیر قرار داده اند. بر مبنای آموزه های نبی اکرم همه ما مسئولیم و یک تعهد مشترک برای حفظ این عرصه داریم، اما متأسفانه کاری نمی نماییم و این مورد صرفا به عرصه حجاب و عفاف محدود شده است.

چالش های موجود در زمینه توزیع محصولات در سطح جهانی محسوس است

در ادامه مرتضی اعلایی مدیر خانه ماهد در ارتباط با پشتیبانی از مقاومت، به آغاز جدی فعالیتهای تولیدی ماهد برای حوزه مقاومت از سال ۱۳۹۵ اشاره نمود و اظهار داشت: این فعالیتها بعد از پایان جنگ سوریه و با تمرکز بر پشتیبانی از جبهه مقاومت شروع شده است.
وی ضمن اشاره به حوادث اکتبر در فلسطین و بازتاب گسترده آن در جهان، از افزایش فعالیتهای ماهد در این عرصه اطلاع داد و به چالش خود در نمایشگاه جی تکس دبی به سبب حمل کیف با نمادهای فلسطینی اشاره نمود و اضافه کرد: این اتفاق، عزم ماهد را برای ادامه فعالیتها در پشتیبانی از فلسطین جزم تر کرد.
اعلایی همینطور به فعالیتهای بین المللی ماهد در کشورهای عربی و اروپایی اشاره نمود و اظهار داشت: چالش های موجود در زمینه توزیع محصولات در سطح جهانی محسوس است. ایجاد شبکه های توزیع بین المللی برای رساندن محصولات به دست مصرف کنندگان در سراسر دنیا اهمیت دارد. تأسیس فروشگاه یا ارسال محصولات فرهنگی به شکل رسمی در بسیاری از کشورها مقدور نیست. اما می توانیم به شکل آنلاین این محصولات را از راه پلت فرم های خارجی به دست شان برسانیم. این دغدغه امروز ماست و اگر کسی بتواند این کار را انجام دهد، موفقیت مهم و بزرگی خواهد بود.
در پایان، اعلایی ضمن اشاره به وجود ظرفیت ها و خلاءهای بسیار در عرصه تولید محصولات فرهنگی بخصوص در حوزه محصول، پوشاک، نمادها، المان ها و هویت اظهار داشت: فعالانی که در این عرصه ها و هر حوزه ای که در ارتباط با کار رسانه ای و روایت کردن مقاومت باشد، دعوت می نماییم تا در این عرصه ها وارد شوند و اقدامات مؤثر را انجام دهند.

صنایع فرهنگی در شکل دهی هویت افراد نقش دارند

در ادامه سید امیر آقایی کارشناس صنایع فرهنگی، ضمن اشاره به پیچیدگی های صنایع فرهنگی، بر اهمیت توجه به دو جنبه اصلی در این عرصه تاکید کرد و اظهار داشت: صنایع فرهنگی هم در شکل دهی رفتار و هویت افراد، بخصوص در گروههای سنی پایین تر، نقش به سزایی دارد و هم بعنوان پاسخگو به نیازهای روزمره مخاطبان عمل می کند. به بیانی دیگر، این صنعت هم می تواند بر مخاطب اثرگذار باشد و هم از طرفی، تحت تاثیر خواسته ها و نیازهای او قرار گیرد.
وی با انتقاد از تمرکز بر روی رسانه های اجتماعی و کم کاری در حوزه رسانه های تصویری و برودکست، بر لزوم ایجاد تعادل بین تولید و تقاضا در این عرصه تاکید کرد و اضافه کرد: ما تقاضا برای مصرف این روایتها داریم. این جنایت و ظلم یک واکنش انسانی و درونی را به وجود می آورد که واکنش بشری ایجاد نماید. اما برای تولید محصول فرهنگی به این تقاضا توجه نمی نماییم.
دبیر سابق قرارگاه بازارپردازی، ضمن اشاره به چالش های موجود در روایت سازی از حوادث سریع و پیچیده اظهار داشت: ایجاد ابزارهای تنظیم گری و تسهیل گری در دست نهادهای دولتی برای پشتیبانی از تولید محتواهای با کیفیت اهمیت دارد. بسط روایتها و ایجاد روایت هایی قابل تعریف برای سطح جامعه امری ضروری می باشد. هنوز در سطح رسانه ای کار ماندیم و آن سطح رسانه ای، بیشتر به شبکه های اجتماعی محدود شده است.
وی اضافه کرد: با جنایت ها و ظلم هایی که در فلسطین رخ می دهد، نیازمند تبیین روایتها در چارچوب شخصیت سازی و فضاهای مختلف هستیم. این فرایند خود نیازمند زمان است و به صورت طبیعی اتفاق نمی افتد. ما در انتقال این عمق ظلم و جنایت در جامعه به مسأله گرفتار هستیم. هم اکنون، بیشتر بر روی روبنای رسانه ها و میکرو رسانه ها و بخصوص شبکه های اجتماعی تمرکز داریم، در حالیکه بر روی این عمق و نفوذ کار عملیاتی صورت نگرفته است.
این کارشناس صنایع فرهنگی ضمن اشاره به تقاضای بالای مخاطبان برای مصرف روایتهای در رابطه با حوادثی مانند فلسطین، بر اهمیت حفظ این تقاضا و تولید محصولات فرهنگی متناسب با آن تصریح کرد و اظهار داشت: برای نمونه بازی ویدیویی لیلا بر مبنای واقعه شهادت محمد الدوره ساخته شده است. این امر نشان از پتانسیل بالای صنایع فرهنگی در ایجاد روایتهای مؤثر است.

صنایع فرهنگی شبیه جهاد فرهنگی است

در ادامه سید سعید حسینی کارشناس صنایع فرهنگی، ضمن اشاره به پیچیدگی های صنایع فرهنگی و تاثیر آن بر تمام ابعاد زندگی، اظهار داشت: این حوزه به یک جهاد فرهنگی شبیه است که نیازمند همبستگی و تلاش همه‌جانبه است. جهاد در این عرصه یک جهاد فرهنگی همراه با جهاد اقتصادی می باشد و این همراهی، قضیه صنایع فرهنگی را پیچیده می کند.
وی در ارتباط با تأثیرگذاری بر جامعه جهانی، به ویژه در موضوع هایی همچون جنایات در فلسطین، اضافه کرد: وقتی محتوایی را هنرمندانه و در لایه های سبک زندگی عرضه می دهیم، می توانیم روایتهای غلط را تغییر دهیم و حقایق را به مردم نشان دهیم. حسینی با تکیه بر اهمیت نقش صنایع فرهنگی در شکل دهی شخصیت کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: نود درصد شخصیت بچه ها تا چهارده سالگی شکل می گیرد. ما با استفاده از صنایع فرهنگی می توانیم جهان بینی آنها را شکل دهیم.
این کارشناس صنایع فرهنگی ضمن اشاره به الگوهای مردمی در انقلاب اسلامی، بر توانایی مردم در ایجاد تغییر در این عرصه تاکید کرد. بعنوان مثال، وی به فعالیت مادران در تولید نوشت افزار با طرح های فلسطینی اشاره نمود و اظهار داشت: صنایع فرهنگی یعنی همه سبک زندگی، بخصوص در حوزه کودک و نوجوان. همه ما، حتی مادرها و فعالان و عموم مردم می توانند در صنایع فرهنگی نقش آفرینی کنند.
وی افزود: ما باید گفتمان سازی نماییم و با مردم صحبت نماییم. وقتی مردم متوجه شوند که صنایع فرهنگی چه تأثیری بر زندگی آنها و نسل های آینده دارد، به شکل خودجوش برای تغییر اقدام خواهند کرد. او همینطور بر اهمیت ایجاد پویش های مردمی و همکاری با تولیدکنندگان تاکید کرد و اظهار داشت: با تشکیل پویش هایی مانند «نشان نصر»، می توانیم تولیدات فرهنگی با مضامین مقاومت را افزایش داده و به دست مخاطبان برسانیم.

مساجد می توانند نقش مؤثری در تولید محصولات فرهنگی داشته باشند

در ادامه امیر مسعود استاد حسین مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه ضمن اشاره به پتانسیل بالای نهادهای فرهنگی مانند هیأت ها، مساجد و مدارس در حوزه تولیدات فرهنگی، بر لزوم فعال سازی این نهادها برای ورود به عرصه صنایع فرهنگی اظهار داشت: این نهادها می توانند نقش مؤثری در تولید محصولات فرهنگی با محوریت مقاومت ایفا کنند. ما باید یک زمین بازی مشخص برای این نهادها ایجاد نماییم تا بتوانند به شکل موثر در این عرصه فعالیت کنند.
وی با عرضه مثال هایی از حوزه های مختلف مانند اسباب بازی، نوشت افزار و مد و لباس، بر اهمیت تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی تصریح کرد و اضافه کرد: نقش روایت گری در ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان امر مهمی است. وقتی تولیدکنندگان ببینند که محصولات آنها چه تأثیری بر مردم، بخصوص کودکان و نوجوانان، دارد، با انگیزه بیشتری به تولید محصولات جدید خواهند پرداخت.
مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه ضمن اشاره به اهمیت نمایش اثربخشی محصولات فرهنگی در میدان، اضافه کرد: اگر بتوانیم به تولیدکنندگان نشان دهیم که محصولات آنها چه تأثیری بر مقاومت داشته است، آنها با انگیزه بیشتری به تولید محصولات با کیفیت و متنوع خواهند پرداخت. استاد حسین اعتقاد دارد که با تشکیل یک شبکه ارتباطی قوی بین تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، میتوان به تولید انبوه محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی دست یافت.
مصرف فرهنگی شبیه تغذیه جسم است
در ادامه حجت الاسلام رحمانی مدیر مرکز نوآوری امید ضمن اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی در شکل دهی به هویت و ارزش های نسل جوان، بر لزوم مدیریت مصرف فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: مصرف فرهنگی بماند تغذیه جسم می ماند. صنایع فرهنگی، بخصوص در حوزه رسانه و انیمیشن، مجاری ارتباط با ابعاد معنوی و تعالی و رشد معنوی هستند و به شکلی خوراک ابعاد روحانی و معنوی انسان محسوب می شوند. اگر ما نتوانیم مدیریت نماییم که نسل جوان چه نوع محصولات فرهنگی را مصرف می کند، به همان اندازه که تغذیه نامناسب به سلامت جسم صدمه می زند، مصرف محصولات فرهنگی نامناسب هم به سلامت روح و روان آنها صدمه خواهد زد.
وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان به صورت طبیعی به دنبال مصرف محصولات فرهنگی هستند، اضافه کرد: اگر ما برای آنها محصولات فرهنگی مناسب تولید نکنیم، آنها بسمت محصولات فرهنگی بیگانه گرایش پیدا خواهند کرد. بنابراین، باید با سرمایه گذاری در حوزه صنایع فرهنگی و ایجاد زیرساخت های لازم، محصولات فرهنگی متناسب با ارزش های اسلامی و ایرانی تولید نماییم.
مدیر مرکز نوآوری امید بر اهمیت شناسایی و معرفی الگوهای موفق در حوزه مقاومت تاکید کرد و اظهار داشت: اگر ما بتوانیم پرسونای نوجوانانی که نقش پیش رانی را در کشور ایجاد می کنند و تجربه موفقی در کنشگری برای مقاومت دارند، شناسایی نماییم و به الگو تبدیل نماییم، می توانیم با استفاده از روش های انتشار، اقداماتی برای توسعه این فضای جبهه برداریم.
رحمانی اضافه کرد: با تجربه نگاری و مدل سازی از این الگوها به جای رویکرد صدمه شناسی، می توانیم الگویی برای سایر جوانان ایجاد نماییم و آنها را بسمت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در محور مقاومت سوق دهیم.

1403/08/16
08:58:58
5.0 / 5
232
تگهای خبر: پوشش , طراحی , فروشگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
لباس دونی