یادداشت مهمان؛

سواد بازی های دیجیتال یک مهارت ضروری در عصر دیجیتال

سواد بازی های دیجیتال یک مهارت ضروری در عصر دیجیتال

لباس دونی: به گزارش لباس دونی، سواد بازی های دیجیتال یک مهارت ضروری به منظور زندگی در عصر دیجیتال است. با توسعه این سواد، می توانیم از پتانسیل کامل بازی های دیجیتال برای آموزش، سرگرمی و رشد شخصی استفاده نماییم.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: شاید در سال هایی نه چندان دور، استفاده ابزارهای دیجیتال و ورود دنیای فناوری، یک انتخاب بود. شاید به همین علت، سازمان بهداشت جهانی آنرا در لیست مهارت های ده گانه زندگی نیاورده است. اما امروز زندگی دیجیتالی یکی از وجوه زندگی همه ی ماست و حتی اگر بپذیریم که می توانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بدون شک حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریبا امکانپذیر نیست (برخی از سبک های زندگی غیر ممکن می شوند).
فرزانه شریفی پژوهشگر بازی و استادیار گروه ارتباطات دانشگاه سوره در این حوزه یادداشتی نوشته که با عنوان «سواد بازی های دیجیتال: کلید عصر جدید» در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.
مشروح متن این یادداشت را در ادامه می خوانیم؛
با گسترش فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، سواد رسانه ای وارد عرصه های جدی تری شده است. رسانه های جدیدتر مانند بازی های دیجیتال، نسبت به رسانه های دیگر، پیچیدگی بیشتر و در نتیجه سواد منحصر به خویش را دارند. برخورداری از دیدگاه و نگاهی انتقادی در کاربرد رسانه هایی مانند بازی، اهمیت پرداختن به این مورد را از دیدگاه جامعه شناختی و ارتباطی دو چندان می کند.
بازی های دیجیتال رسانه پویایی هستند که تا وقتی که از دید بازیکن، واقعی فرض نشوند، «در قدرت» باقی می مانند. بازیکن در حین بازی درگیر تحلیل های شناختی است که منجر به خوانش های چندمعنایی از آن می شود. سواد بازی های دیجیتال به این استدلال می پردازد که نباید تصور نماییم بازی ها تنها یک نوع تجربه و معنا را عرضه می دهند و فقط یک نوع تعامل را تقویت می کنند. سواد بازی های دیجیتال به توانایی درک، تحلیل، خلق و مشارکت در بازی های دیجیتال اشاره دارد. این سواد شامل بسیاری از مهارت ها همچون درک مکانیک بازی، طراحی بازی، فرهنگ بازی، تفکر انتقادی و خلاقیت می شود.

اهمیت سواد بازی های دیجیتال

در دنیای امروز که بازی های دیجیتال به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل گشته اند، سواد بازی های دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا می کند. این سواد نه تنها به ما کمک می نماید تا از بازی ها لذت بیشتری ببریم، بلکه مهارت های ارزشمندی مانند حل مساله، تفکر انتقادی، همکاری و خلاقیت را هم تقویت می کند. آن چه در حوزه خودآگاهی و داشتن تفکر انتقادی در تعامل با بازی های دیجیتال به کاربر کمک می کنند میتوان به داشتن دانش در حوزه بازی ها، دنیای پیرامون بازی، من (کاربر) بعنوان بازیکن، یادگیری در طول بازی و آشنایی با نظام رده بندی سنی (اسرا) اشاره نمود.

تعریف سواد بازی های دیجیتال

در طول بیست سال گذشته، تلاشهای زیادی برای توسعه مفهوم سواد فراتر از کاربرد اصلی آن به رسانه های نوشتاری صورت گرفته است. تا سال ۱۹۸۶، یکی از محققان برجسته بریتانیایی در این حوزه، مارگارت اسپنسر، مفهوم «سوادهای نوظهور» را در توصیف بازی های رسانه ای کودکان خردسال معرفی نمود. طرفداران مطالعات جدید سوادآموزی مفهوم چند سوادی را توسعه داده اند که هم به تنوع اجتماعی اشکال معاصر سواد اشاره می کنند و هم به این حقیقت که رسانه های ارتباطی جدید مستلزم اشکال جدیدی از شایستگی فرهنگی و ارتباطی هستند.
مفهوم سواد بازی همینطور نشان داده است که چیز خاصی در مورد این رسانه وجود دارد که آنرا از سایرین متمایز می کند - این که ما به صورت مثبت به سواد بازی بعنوان متمایز از سواد چاپی یا تلویزیونی یا حتی مفهومی گسترده تر مانند سواد رسانه ای نیاز داریم. بنابراین، دنبال کردن این قیاس، ما را ملزم می کند تا به سؤالات دشواری در مورد این که چگونه خصوصیت های بازی ها را بعنوان یک شکل فرهنگی تعریف می نماییم، در مورد این که چگونه آنها را از رسانه های دیگر متمایز می نماییم، در مورد این که چگونه معنا و لذت را ایجاد می کنند (یا ممکن می سازند) و کاربران چگونه تعریف می نماییم، بپردازیم. (بازیکنان) آنها را معنا می کنند و در مورد آنها یاد می گیرند.

اجزای سواد بازی های دیجیتال

اجزای سواد بازی های دیجیتال شامل درک مکانیک بازی (شناخت قوانین، اهداف و استراتژی های مختلف بازی ها). طراحی بازی (آگاهی از چگونگی ساخت بازی ها، همچون طراحی مراحل، توسعه شخصیت ها و داستان سرایی)، فرهنگ بازی (درک جنبه های اجتماعی و فرهنگی بازی ها، مانند جوامع آنلاین، ورزش های الکترونیکی و روندهای در رابطه با بازی)، تفکر انتقادی (تحلیل بازی ها برای پیام ها، مضامین و ارزش های نهفته در آن ها)، خلاقیت (استفاده از بازی ها بعنوان پلتفرمی برای بیان خود و ایجاد محتوای جدید) است.

سواد بازی های دیجیتال و آموزش

سواد بازی های دیجیتال می تواند اهمیت بالای ی در آموزش و پرورش ایفا کند. بازی ها می توانند بعنوان ابزارهای آموزشی جذاب و تعاملی استفاده شوند که به دانش آموزان کمک می کنند تا مفاهیم پیچیده را به روشی سرگرم کننده بیاموزند. همچنین، بازی ها می توانند مهارت های اجتماعی و همکاری را تقویت نمایند و به دانش آموزان کمک کنند تا در دنیای دیجیتال به شهروندانی مسئول تبدیل شوند.
در نهایت، سواد بازی های دیجیتال یک مهارت ضروری به منظور زندگی در عصر دیجیتال است. با توسعه این سواد، می توانیم از پتانسیل کامل بازی های دیجیتال برای آموزش، سرگرمی و رشد شخصی استفاده نماییم.
جنبه های مهمی که از نظر کارکردی سواد بازی را تحت الشعاع قرار داده است که میتوان به تاثیر بازی های دیجیتال بر کودکان و نوجوانان، سواد بازی های دیجیتال و بازار کار، چالش های اخلاقی در صنعت بازی های دیجیتال، بازی های دیجیتال و آموزش و سواد بازی برای والدین و مربیان اشاره نمود.

1403/08/09
08:59:36
5.0 / 5
194
تگهای خبر: آموزش , خلاقیت , طراحی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لباس دونی