حجت الاسلام رحمانی مطرح كرد؛

مسأله فلسطین باید برای نوجوان و جوان امروز قابل مصرف باشد

مسأله فلسطین باید برای نوجوان و جوان امروز قابل مصرف باشد

به گزارش لباس دونی، مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید اظهار داشت: باید بتوانیم مسأله فلسطین را بگونه ای بازاریابی نماییم که نوجوان و جوان امروز ما بتواند آنرا مصرف کند.



حجت الاسلام محمد رحمانی مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید (حوزه هنری کودک و نوجوان) در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به برگزای دومین نشست گفتگوی «تاکستان» اظهار داشت: «این پنل تخصصی با مبحث محصولات فرهنگی-هنری و بطور دقیق تر محصولات فلسطینی، با حضور مرتضی اعلایی مدیر خانه «ماهد»، نوید رضاخانی مدیر «ولی خانی آرت» و فاطمه نوروزی مدیر «موکب آرت»، در کارستان بهارستان مرکز امید برگزار گردید.
وی اضافه کرد: صنایع خلاق اگر بخواهد دغدغه خودش را از فضای اقتصاد و سوار شدن بر ترندهای در عرفی جامعه اندکی فاصله بدهد و اصطلاحاً مساله محور باشد، باید نسبت به اتفاقات تمدنی، که در بستر اجتماعی و از منظر تمدنی می افتد واکنش نشان دهد.
مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید اظهار داشت: ما در روزهایی زیست می نماییم که اتفاقات بسیار زیادی در آن رخ می دهد و همین اتفاقات، برای اصحاب اندیشه و اصحاب فرهنگ قابل تأمل و تدبر است و بنابراین نیز، در رسانه مورد توجه قرار گرفته است و از میان این موضوع، میتوان به مسئله‌ی فلسطین بعنوان یک مبحث تمدنی به روز اشاره نمود.
وی افزود: پرداخت، درونی سازی و نهادینه سازی یک مبحث تمدنی، در لایه های زیرین فرهنگ جامعه، نیازمند خلق محصولات و خدماتی است که مورد مصرف قرار بگیرد.
حجت الاسلام رحمانی اظهار داشت: ما باید بتوانیم مسأله فلسطین را بگونه ای بازاریابی نماییم که نوجوان و جوان امروز ما بتواند آنرا مصرف کند و اگر این مصرف شکل نگیرد، در واقع خود به خود دیگر الگوها جایگزین آن خواهد شد و با ظهور و بروز ایده های برآمده از جریانات رقیب، کار بگونه ای پیش خواهد رفت که این تفکر در چارچوب صنایع خلاق، که می بایست تأثیری مطلوب خود را روی ساحت اندیشه بگذارد نخواهد توانست به سادگی تأثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: «مرکز امید» همواره در حوزه استفاده از تجارب موفق در همه حوزه ها و بخصوص حوزه‌ی تولید محصولات فرهنگی دغدغه مند عمل می کند. دغدغه ما این بود که زمینه را برای حضور و تبادل نظر اشخاصی که در عرصه تولید محصولات فرهنگی تجارب موفق یا غیر موفقی داشتند، فراهم آوریم و نه فقط لزوماً کسانیکه ایده‌ی خامی را دارند.
مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید اظهار داشت: در برگزاری رویداد «تاکستان» از مؤسسات، نهادها و شرکتهای صنایع خلاقی که با دغدغه در حوزه‌ی تولید محصول در رابطه با مبحث مقاومت فلسطین گام برداشته اند و یا محصولی به بازار عرضه کرده اند، دعوت شده است. از حاضران در این جلسه، خواسته شده بود تا تجربیات شکست یا موفقیت های مختلف خود را با مخاطبان به اشتراک گذارند و از دغدغه ها، اندیشه های شان و چرایی ورود و فعالیت خویش در این عرصه و همینطور از لزوم های شکل گیری این فضا صحبت کنند و ملاحظاتی را که برای توسعه و انتشار الگوی خود دارند، برای مخاطبین این رویداد، تشریح کنند.
وی اضافه کرد: دومین نشست از سلسله نشست های تاکستان، که به منظور برقراری نسبت بین صنایع خلاق و مسائل امروزین حوزه فرهنگ و هنر برگزار شده است، اظهار داشت: در این جلسه، در خدمت سه تن از فعالان حوزه فرهنگ و رسانه بودیم که این افراد، توانسته بودند ایده های خود را به محصول مبدل ساخته و آنرا در راه تجاری شدن پیش ببرند و بسیار خوشحال و خرسندیم که این رویداد، با استقبال بسیار خوبی از جانب کنشگران حوزه‌ی فرهنگ و هنر مواجه گردید و در روند این نشست، با تشکیل تماس مستقیم و رودررو بین بازیگران اصلی زمینه‌ی تولید محصولات فرهنگی و هنری و مخاطبان، زمینه ای برای ایجاد یک شبکه به منظور انتشار الگوهای موفق فراهم آمد و بناست با ادامه‌ی این روند، به الگوپردازی در این حوزه بپردازیم.
حجت الاسلام رحمانی اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی، یکی از موفق ترین و بهترین حامیان جبهه مقاومت است که می تواند از این گذرگاه برای مخاطبان تمامی رسانه های دنیا خوراک تولید نماید. جای تأسف بسیاری است که امروز، ما محصولات ناظر به محتوای موجود در جریان مقاومت و بخصوص فلسطین را در بازارهای دنیا می بینیم که توسط کشورهای صنعتی مانند امارات متحده عربی و چین ساخته شده است و همین مساله و تولید محصولاتی از این دست، به خوبی گواه بر این مدعاست که چه ظرفیتهای بسیار خوبی در کشورهای مقاومت برای تولید محصول و محتوای فرهنگی وجود دارد، که ما به راحتی آنرا از دست می دهیم.
وی اضافه کرد: امروز اگر در کشور ما صحبتی از جریان مقاومت و فلسطین به میان می آید، در تلاش هستیم که آنرا در لایه های امنیتی و گفتمانی محدود نماییم و در همین لایه ها شاهد توسعه آن باشیم، تصریح کرد: «امروز، صنایع خلاق دنیا، موضوعات جاری در «فلسطین» را به محصول قابل عرضه تبدیل نموده اند و در تلاش هستند تا این رفت و برگشت های گفتمانی را، مردمی سازی کنند.
مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید اظهار داشت: امروز اگر در یک موقعیت زمانیکه یک حادثه در لبنان رخ می دهد، هر کس بعنوان یک شهروند، دوست دارد که یک نماد از این حادثه را در خانه‌ی خویش داشته باشد، تاکید کرد: «قاعده اینست که من، زمانیکه می خواهم این نماد را، در هر شکل و قالبی تهیه کنم، باید هزینه‌ی آنرا بپردازم، که این مورد در هیچ جای دنیا و در هیچ فرهنگی مذموم نیست، مثل این که من وقتی حادثه لبنان رخ می دهد، دوست دارم یک نماد از آنرا در خانه‌ی خودم داشته باشم باید برای این موضوع، بهای آنرا بپردازم و این امر، روندی است که در هیچ جای دنیا، نه تنها مذموم و ناپسند نیست، بلکه بعنوان یک قاعده هم پذیرفته شده است.
وی افزود: همه ما وقتی می خواهیم برای فرزند خود، مثلا در مناسبتی مثل ماه محرم، پیراهن سیاه تهیه نماییم، تلاش می نماییم تا پیراهن سیاهی بخریم که علاوه بر کیفیت، المان های هویتی ما هم درآن باشد، بنابراین از طرف مصرف کننده این مساله، مساله ای مذموم نیست، بلکه مشروع، و مطالبه خیل عظیمی از بچه های کف میدان است که چرا ما نمی توانیم در زمینه های فرهنگی خوب و در دسترس خویش، محصولاتی داشته باشیم که بتوانیم به واسطه‌ی آن، با دیگر جوامع، دیالوگ، ارتباط و تعامل برقرار نماییم.
حجت الاسلام رحمانی اظهار داشت: تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری در عرصه تولید محصول، دو سویه‌ی «ترند شدن» و «اقتصاد» را همواره مد نظر داشته است و مهم تر مساله برای او، حاشیه سود بالاست. در چنین شرایطی، مساله اصلی تولیدکننده محصول فرهنگی و هنری، لزوماً گفتمان سازی نیست، این یک مدل محصول، مثل محصولاتی است که در چین و دوبی دیده می شود، اما کسانیکه در چنین رویدادهای حضور پیدا می ‎کنند، از جمله‌ی کسانی هستند که دغدغه های فرهنگی دارند و در حوزه‌ی فرهنگ فعالیت می نمایند.
وی اضافه کرد: زمانیکه به خواسته های این افراد در چنین نشست های با دقت بیشتری نگاه شود، میتوان به موضوعات خاص و دقیق تری دست پیدا کرد. وقتی خواسته های حاضران در این جلسه را بررسی می کردیم، می دیدیم که خواسته های آنان دغدغه های دینی بود و مسئله‌ی آنها این بود که وقتی مقام معظم رهبری (مدظله) فرمودند مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است، من، مثلا بعنوان یک گرافیست و یا بعنوان یک فعال صنایع خلاق، چه وظیفه ای در این حوزه دارم و این موضوع، بعنوان خاستگاه نخست فعالیت این افراد تعریف می شد.
مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید اظهار داشت: یافتن مؤلفه های فرهنگی موجود در تفکر جامعه و به کارگیری صحیح آن در خط تولید محصول را از دیگر مؤلفه های موجود در تفکر حاضران در این جلسه برشمرده و بر همین مبنا اضافه کرد: «یکی دیگر از مؤلفه های مهمی که در این جلسه، به آن توجه شد، این بود که فعالان صنایع خلاق، به این نتیجه رسیدند که بعضی از تولیدکنندگان محصول با نگاه سوداگرانه در قیمت گذاری و چرخه‌ی توزیع دست به فعالیت زده اند و بر همین اساس، آنان تصمیم گرفتند که وارد این حوزه نشوند و از همین گذرگاه، میتوان شاهد تولید مدلهای جدیدی از سیاست های حاکم بر روند تولید محصولات فرهنگی بود که منجر به خلق یک جریان فرهنگی شوند.
حجت الاسلام رحمانی اظهار داشت: مرکز نوآوری فرهنگی امید در تلاش است با دعوت از مجموعه های صنایع خلاق، دست به تعامل برای تولید محصول و خدمت بزند، افزود: «امید آن داریم که در یک تعامل سازنده، با کمک، حمایت و مشارکت صنایع خلاق، بتوانیم فضای تمدنی را با مبحث و محوریت جریان فلسطین گسترش دهیم.


منبع:

1403/07/26
14:01:55
5.0 / 5
198
تگهای خبر: پیراهن , تخصص , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لباس دونی