نگاه مهمان؛

تولیدات داخلی بازار نوشت افزار ایران رشد قابل توجهی داشته است

تولیدات داخلی بازار نوشت افزار ایران رشد قابل توجهی داشته است

لباس دونی: طی 10 سال قبل رشد قابل توجهی در تولیدات داخلی بازار نوشت افزار ایران رقم خورد و جریان فرهنگی و رسانه ای با نگاهی مبتنی بر تولید نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی، وارد میدان شد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: روان شناسان کودک این نکته را دریافته اند که کاراکترها و نمادها می توانند بر روی تغییر رفتار خردسالان بسیار مؤثر عمل کنند. از آن جهت که این کاراکترها و نمادها می توانند برای همیشه در ذهن کودک باقی بمانند، استفاده از آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. استفاده از نمادها و طراحی های خاص، بخصوص شخصیت های کارتونی و تلوزیونی برای محصولات نوشتاری نیز، می تواند در راه جهت دهی فکری خردسالان در راه درست، تاثیر به سزایی داشته باشد. چونکه کودک با این گونه تصاویر انس می گیرد و از راه نیروی تخیل و داستان پردازانه ی خود، با شخصیت های کارتونی ارتباط برقرار می کند. زهرا دمزآبادی پژوهشگر فرهنگی در همین زمینه یادداشتی را با عنوان «لذت موکب داری؛ در بازی موکب دار» نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است. مشروح متن این یادداشت را در ادامه می خوانیم؛
برای سالهای دور، ایده توسعه شخصیت انیمیشن های ایرانی در زندگی خردسالان ما، ناممکن و دور از دسترس بود تا جایی که حتی در پایین ترین سطح، طرح های بی هویت و ضدفرهنگی خارجی در بازار لوازم التحریر ایرانی به حدی جاری و وسیع بود که تولید نوشت افزار با تصاویر قهرمانان شخصیت های کارتونی ایرانی، امری بلندپروازانه و دور از تجارت صنعت نوشت افزار محسوب می شد. این ایده که از بی هویتی فرهنگی موجود سود می برد و امر فرهنگ و تربیت برایش کمترین اهمیت را داشت، برای سال ها صنعت مرچندایز (Merchandise) محصولات فرهنگی را به عقب راند. در کنار این، موانع پیش روی حقوق مالکیت معنوی و حفظ و فروش IP محصولات را هم اضافه کنید تا فاصله میان طراحان شخصیت های کودک ایرانی را از صنایع فرهنگی دور کند.
پس از این موج بلند به مرور و زمانیکه تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی توانستند در بازار هنر و فرهنگ برای کاراکترهای خود اعتباری دست و پا کنند، آشتی میان این دو صنعت قوی تر شد و این دفعه این تولیدکنندگان نوشت افزار بودند که برای محبوب شدن کالای خود دست به دامان انیمیشن سازان شدند. امری که اقتضای این صنعت بود و از نیاز واقعی بازار سر بر می آورد. ورود کاراکترهای انیمیشن های محبوب ایرانی در اوایل دهه ۹۰ را می توان سرآغاز این ماجرا دانست.
طی ۱۰ سال قبل رشد قابل توجهی در تولیدات داخلی بازار نوشت افزار ایران رقم خورده است. بااینکه این میزان رشد را می توان بعنوان یک موفقیت اقتصادی تحلیل کرد اما نقطه ابتدای این حرکت از مطالبات فرهنگی و تبلیغاتی شروع شد. در سال هایی که شخصیت های انیمیشن های خارجی و قهرمان های سینمای هالیوود پایشان به جلد دفاتر، روی کیف های مدارس و لوازم التحریرها باز شده بود، جریان فرهنگی و رسانه ای با نگاهی مبتنی بر تولید نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی، وارد میدان شد. حرکتی که دیر شروع اما وقتی با استقبال مردم از این حرکت همراه شد، امیدواری هایی را هم برای صنعت داخلی نوشت افزار ایجاد کرد. با این وجود اما چرا باید این مورد را به همین جا بسنده نکنیم و بالاتر از پیش جدی بگیریم؟
به تازگی سازمان سینمایی سوره در جهت خلق زنجیره ارزش، رویکرد تولید اقلام جانبی و توسعه جهان کاراکترهای خودرا برای خردسالان و خانواده های ایرانی در دستور کار خود قرار داده و در این راستا مبادرت به برگزاری غرفه اختصاصی خود در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی کرده است. غرفه ای که به عرضه محصولات نوشت افزاری اختصاص دارد که همگی برگرفته از شخصیت های کارتونی خلق شده توسط مرکز انیمیشن سوره هستند. اقدامی جالب و فراتر از ماموریت ظاهری یک سازمان سینمایی که نشانگر رویکرد بلند یک مجموعه هنری برای ورود به عرصه های جدی تری از مصارف فرهنگی خردسالان و خانواده ها است.
اگر بپذیریم ماموریت اصلی نهادهای فرهنگی از تولید و عرضه اثر و تمرکز و صرف هزینه در این راه، «تاثیرگذاری» بر «مخاطب هدف» است و اگر یکی از جدی ترین «مخاطبان هدف» خودرا «کودکان و نوجوانان» تعریف نماییم، حتما توسعه اقلام جانبی و مرچندایز حول آثار و شخصیت های خلق شده خود می تواند به این هدف والا کمک نماید. اساسا ما اگر به دنبال اثرگذاری بیشتر بر مخاطب هستیم باید به یک مسیر ناگسسته و بلند برای ارتباط با مخاطب (مشتری) فکر نماییم.
سازمان سینمایی سوره برای این حضور خود در نمایشگاه نوشت افزار شعار «انیمیشن رو ببین، نوشت افزارشم بخر!» را برگزیده است تا پیوندی بالاتر از پیش میان اثر هنری و محصول جانبی خود برقرار کند و در این راه از ۲۲ شخصیت کارتونی انیمیشن های سریالی و سینمایی پرطرفدار خود نوشت افزار تولید کرده است؛ شخصیت هایی که همگی عمری ۲ ساله در تصویر ذهنی مخاطب کودک امروز دارند و دسترسی به آنها الان روی آنتن تلویزیون فراهم است. انیمیشن هایی نظیر «موتورها»، «چهل پله زیر زمین»، «گانورا»، «لوپتو»، «با بابام» و... که مخاطبان تصویر متحرک آنها را در همین روزها و ماه ها روی آنتن شبکه پویا و نهال مدام دیده و می بینند. این را بگذارید در کنار اقدامی که چندماه پیش در نمایشگاه کتاب تهران با عرضه مجموعه کتاب داستانی «با بابام» صورت گرفت و این چرخه را کامل تر کرد. پیوند فیلم، کوتاه، نوشت افزار و...
این پیوند میان انیمیشن و بچه ها، نیاز امروز فرهنگی خردسالان ماست و این اقدام سوره را می توان مصداق حرکت بر مسیر «اثرگذاری» تعبیر کرد. چونکه در این صورت می توان به ماندگاری شخصیت ها، و الگوسازی آنها در ذهن مخاطب امروز فکر کرد. کودکی که ارتباط معنادار و قصه محور با دنیا برقرار می کند و بالاتر از هرکسی به آرایه جان بخشی به اشیای پیرامون خود بها می دهد و جهان رنگی خودرا با شخصیت های خیالی پُر می کند، بهترین و آماده ترین بستر برای سرمایه گذاری فرهنگی آینده است. کافی ست از این میزان شخصیت خلق شده در قصه ها و انیمیشن های ایرانی بهره ببریم و آنها را مسافرخانه ها و مدرسه ها نماییم.
کودک ایرانی، قصه ایرانی، قهرمان ایرانی با زیست فرهنگ ایرانی می خواهد. ما نیاز داریم به جهان قصه خردسالان خود شخصیت دهیم، آنها را از بی هویتی رهایی دهیم، به زنجیره ارزش محصول هنری فکر و راهی برای توسعه هنر به سایر ابعاد زیست و زندگی مان پیدا نماییم. نوشت افزار شاید تمام ماجرا نباشد، اما حتما بهانه ای برای شروع است. شروع از سنین پایین برای دانش آموزان و کودکانی که بیش از تمامی به داستان اهمیت می دهند؛ با داستان همذات پنداری می کنند، خودرا در داستان ها می یابند، شبیه به شخصیت های داستانی خود می شوند، به داستان های رنگی خیال خود سفر و برای داستان های خود اسم پیدا می کنند، و در نهایت با داستان می خوابند. یک خواب آرام و رنگی....


منبع:

1403/07/05
12:18:48
5.0 / 5
234
تگهای خبر: اثر هنری , سفر , طراحی , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
لباس دونی