گزارش مهر؛
بیست و دومین نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه
لباس دونی: بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب با حال و هوای محرم با همین رویکرد از چهارشنبه پیش افتتاح شده و جامعه بازدیدکنندگان این نمایشگاه بیشتر مدیران هیئات مذهبی و صاحبان روضه های خانگی هستند.
خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: بحث صنایع فرهنگی خصوصاً صنایع در رابطه با ایام محرم یکی از مطالبی است که طی چند سال اخیر مورد توجه سازمان های دولتی و غیر دولتی کشور قرار گرفته و برگزاری نمایشگاه های مختلف شامل پوشاک، محصولات محرمی و دیگر نمایشگاه ها مصداق این مساله هستند.
بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب با حال و هوای محرم با همین رویکرد، از چهارشنبه ۱۴ تیر در میدان آئینی امام حسین (ع) برگزار شده و برگزاری اش تا پنجشنبه ۲۱ تیر ادامه دارد. زمان بازدید از این رویداد هم ساعت ۱۶ تا ۲۲ اعلام شده اما به خاطر استقبال بازدیدکنندگان در بعضی از روزها این مهلت به ساعت ۲۴ هم رسیده است.
جامعه بازدیدکنندگان این نمایشگاه، مدیران هیئات مذهبی، صاحبان روضه های خانگی و دوست داران امام حسین (ع) هستند.
بیست و دو سال می شود که سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با کمک دیگر نهادهای فرهنگی نمایشگاه عطر سیب را برگزار می کند؛ نمایشگاهی که ویژه عرضه محصولات محرم و به صورتی پشتیبانی از هیئات مذهبی محلی و کوچک است. این هیئات سالهاست با مشارکت مردم اداره می گردند و تا امروز پابرجا بوده اند.
ارائه کارت های اعتباری به هیئات مذهبی یکی از اقداماتی است که طی بیست و دو سال قبل نمایشگاه عطر سیب انجام شده است. در نخستین دوره از این نمایشگاه به هر هیأت کارت اعتبار ۱۰۰ هزار تومان اختصاص پیدا کرد که طی سالهای مختلف این رقم افزوده شد و در نهایت در بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب برای هر هیأت، کارت اعتبار هشت میلیون تومانی در نظر گرفته شد.
در این دوره نمایشگاه عطر سیب، کارت ها قبل از برگزاری نمایشگاه به دست مدیران هیئات مذهبی رسیدند که این امر مانع تشکیل صف های طولانی همیشگی در نمایشگاه شد. البته در این دوره شاهد یک صف طولانی مقابل بانک شهر بودیم که بنا بگفته حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای دریافت خدمات شهرزاد است که فعال کردن خدماتش در همه شعب بانک امکان پذیر است و تنها محدود به شعبه حاضر در نمایشگاه عطر سیب نمی گردد.
بازدیدکنندگان نمایشگاه عطر سیب در کنار خرید محصولات مورد نیازشان سامانه شهرزاد را فعال می کنند تا بتوانند تعدادی از محصولات خوراکی همچون گوشت و مرغ هیأت های خودرا تامین کنند.
در بخش دیگر این نمایشگاه شاهد فروش پوشاک ویژه ایام محرم هستیم که چند غرفه به ارائه محصولاتی همچون عبا، روسری، تی شرت و پیراهن مشکی می پردازند. تعدادی از غرفه ها هم به فروش پرچم ها و کتیبه هایی مزین به «یا حسین (ع)»، یا ابوالفضل (ع) و… مشغول اند.
به گفته خونویی، امسال دبیرخانه نمایشگاه عطر سیب بصورت مستقیم با تولیدکنندگان و تامین کننده ملزومات محرم ارتباط دارد و محصولات بصورت مستقیم در نمایشگاه عرضه می شوند. اگر هم محصولی وارداتی باشد، مذاکراتی انجام شده تا در مرحله اول واسطه محصولات در نمایشگاه ارائه شود.
غرفه های نمایشگاه عطر سیب بصورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرند و آنها می توانند بصورت مستقیم محصولات خودرا به مخاطب عرضه کنند. بدین جهت نمایشگاه یاد شده همزمان با پشتیبانی از هیئات مذهبی، به پشتیبانی از تولیدکنندگان صنایع فرهنگی و مذهبی نیز می پردازد.
کار این نمایشگاه از عصر و حوالی ساعت ۱۶ شروع می شود اما از آنجائیکه در فصل تابستان به سر می بریم، هوا بسیار گرم تر از حد تصور است و بنظر می رسد نمایشگاه نیازمند آنست که در فضای مسقف اجرا شود.
البته معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفته باتوجه به اینکه میدان آئینی امام حسین (ع) چند سال است که محل برگزاری نمایشگاه عطر سیب شده، تغییر مکان آن، سبب سردرگمی بازدیدکنندگان می شود. به حال این میدان یک مکان شناخته شده برای اهالی عطر سیب است. همین طور هیئات مذهبی تهران بیشتر در سمت شرق و میدان امام حسین (ع) قرار دارند. بنا بر این این میدان را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شده است.
خونویی می گوید تنوع اقلامی که در نمایشگاه عطر سیب وجود دارد، سبب می شود نتوانیم فضای مسقف برای آن انتخاب نماییم چون خنک کردن فضا برای سالم ماندن اقلام با مشکلاتی هم راه است. بنا بر این نمایشگاه را در فضای بدون سقف برگزار می نماییم.
بخشی از فضای نمایشگاه برای استراحت خانواده ها در نظر گرفته شده است. یک حسینیه دائمی هم در میدان امام حسین (ع) به ارائه خدماتی از چایخانه تا مهدکودک می پردازد.
برای ورود به نمایشگاه باید به میدان امام حسین (ع) رفت. عامل و نشانه ای برای تبلیغات نمایشگاه دیده نمی گردد. دور تا دور نمایشگاه با پارچه های برزنتی پوشانده شده که در این پارچه ها هم از محرم و نمایشگاه نشانی وجود ندارد. در مجموع دراین زمینه باید گفت حوالی نمایشگاه از نظر بصری، جلوه خاصی ندارد.
خونویی درباره ی علت این وضعیت نمایشگاه امسال اظهار داشت: دوره بیست و یکم نمایشگاه با حضور حدود ۵۰ غرفه انجام شد و در دوره بیست و دوم شاهد رشد سه برابری یعنی ۱۵۰ غرفه هستیم. بدین سبب چیدمان این تعداد غرفه در فضای میدان امام حسین (ع) موجب می شود برای جلوه بخشیدن به لحاظ بصری نمایشگاه با محدودیت هایی روبرو باشیم.
وی اضافه کرد: در میدان امام حسین (ع) بحث امنیتی را باید رعایت نماییم. به هر حال تعداد زیادی اقلام توسط غرفه داران در نمایشگاه دپو شده است و باید حصاری کشیده می شد تا این اقلام محفوظ بمانند. تردد مردم، بحث ایمنی همچون مباحثی بود که کار را برای چیدمان مناسب سخت می کرد.
البته برای جلوه بخشیدن به فضای بصری نمایشگاه پیشنهاد شده از پرچم و کتیبه برای اطراف نمایشگاه استفاده گردد که خونویی این پیشنهاد را قابل تأمل و پیگیری دانست.
نمایشگاه عطر سیب اتفاق مهمی برای ارتباط مدیران فرهنگی و مسئولان هیئات است. این رویداد تجمعی از تولیدکنندگان و فروشندگان است و بیست و دو سال برگزاری پی در پی اش بیان کننده دغدغه مندی است.
نمایشگاه عطر سیب تا پنجشنبه ۲۱ تیر در میدان آئینی امام حسین (ع) برپاست و بازدیدکنندگان شامل مدیران هیئات مذهبی، صاحبان روضه های خانگی و عاشقان امام حسین (ع) می توانند در این ایام به نمایشگاه بروند و محصولات مورد نیاز خودرا در امتداد پشتیبانی از تولیدکنندگان تهیه کنند.
منبع: لباس دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب