در گفت وگو با لباس دونی مطرح شد؛
جزئیات سومین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی
به گزارش لباس دونی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به تشریح جزئیات سومین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی پرداخت و اظهار داشت: این رویداد از ۲۷ بهمن تا ۷ اسفند برگزار می گردد.
خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: اسدالله سلیمانی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب می گوید تولیدکنندگان محصولات حجاب دغدغه فرهنگی دارند و اولویت اول فرهنگی و اولویت دومشان مسائل اقتصادیست.
او بر این باور است چالش های فعلی حجاب، علل زیادی دارند و سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی هستند. بنا بود ۳۲ نهاد و سازمان بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ترویج فرهنگ حیا و عفاف کار کنند اما بعد از مصوبه (سال ۸۵) و با گذشت ۱۶ سال هنوز اتفاق جریان سازی نیفتاده و این؛ یعنی خروجی کار ارگان هایی که بودجه دریافت کرده اند و امکانات در اختیار دارند، برگزاری یک نمایشگاه آن هم در هفته عفاف و حجاب شده است؛ نمایشگاهی که در یک اتاقک واقع در اداره و نهادشان برگزار کرده اند.
سلیمانی می گوید زمانیکه یک فروشگاه و نمایشگاهی در مقطعی چهار تا پنج روز برگزار شود، اساسا آن دیزاین و تنوعی که باید داشته باشد ندارد و به نظرم این رویداد سبب ضد حجاب یا ضد تبلیغ حجاب می شود و می تواند بازخوردهای منفی داشته باشد.
انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، تابحال دو نمایشگاه هدی را از ۲۱ تا ۲۶ تیر و ۲۲ آذر تا اول دی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کرده و سومین دوره این نمایشگاه را از ۲۷ بهمن تا ۷ اسفند (در رسته های چادر، روسری، ملزومات حجاب، پارچه چادری، رنگی، لباس کودک و نوجوان) در همین محل برگزار می نماید.
به همین بهانه به گفتگو با سلیمانی نشستیم تا جزئیات این رویداد مشخص شود.
* آقای سلیمانی سومین نمایشگاه پوشاک ایرانی - اسلامی هدی بر مبنای چه اهدافی برگزار می شود؟
در انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، به دنبال برگزاری سلسله نمایشگاه های هدی هستیم. این مبادرت به منظور دسترسی و سهولت مردم در حوزه تأمین پوشش های عفیفانه در حال انجام است. تا کنون دو نمایشگاه از نمایشگاه هدی را برگزار کردیم که مورد استقبال خیلی از بانوان قرار گرفت. همه بخش ها شامل دوخت مجانی چادر، اتاق کودک، هدیه شال و روسری که در دو نمایشگاه هدی انجام می شد، در این دوره از نمایشگاه اجرایی می شود.
هدف از برگزاری نمایشگاه هدی دسترسی سهل به پوشاک عفیفانه است. از مسؤلان انتظار داریم در برگزاری این نمایشگاه به ما کمک کنند. البته بارها از مسؤلان درخواست کمک به انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب را داشتیم تا با تشکیل راسته های حجاب مردم بتوانند پوشش های مناسب را خریداری کنند.
سومین نمایشگاه پوشاک ایرانی - اسلامی را با ۶۴ غرفه و ۹۰ ویژند برگزار می نماییم. البته پیشبینی مان تا روز برگزاری نمایشگاه اضافه شدن تعدادی دیگر به حضور ویژندهای مختلف و افزایش غرفه هاست.
در این نمایشگاه تلاش می نماییم تا به سمت کیفیت خوب، قیمت مناسب و تکریم مشتری حرکت نماییم و بتوانیم یک نمایشگاه در شأن و تراز بانوان کشورمان داشته باشیم.
شرکت کنندگان نمایشگاه صاحب نام هستند و محصولاتی که عرضه می کنند به صورت عرضه مستقیم است. آنها مورد تأیید انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب هستند.
نمایشگاه هدی یک نمایشگاه مردم نهاد است که دغدغه حجاب را دارند. ما فارغ از وعده هایی که اینروزها توسط مسؤلان دولتی می دهند، تلاش داریم به واسطه برگزاری چنین نمایشگاه هایی مردم بتوانند دسترسی آسانی به پوشاک عفیفانه داشته باشند. چندین سال است که مسؤولان چنین وعده هایی را می دهند. وعده ها زمانی پرارزش است که بتوانند محقق شوند. ما در انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب به این وعده ها تحقق بخشیدیم.
ما مبدع و مبتکر سکوهای فروش در سطح شهر هستیم. در کف میدان کار هستیم و سکوی فروش را برای بانوان کشور ایجاد کردیم تا بتوانند محصولات حجاب را خریداری کنند. برگزاری دو نمایشگاه پوشاک ایرانی - اسلامی هدی ثابت کرد که انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب این دغدغه را دارد و همه تلاشش را برای عرضه پوشش عفیفانه به بانوان می کند.
با توجه به آنکه به ایام عید نوروز نزدیک هستیم، پیشبینی مان اینست نسبت به دو نمایشگاه گذشته، استقبال دوچندانی از سومین نمایشگاه پوشاک ایرانی - اسلامی هدی شود. برپایه آمار منتشره دو نمایشگاه قبلی هدی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بانوان راضی بودند.
* تفاوت شما با ایونت هایی که اینروزها مرسوم شده در چیست؟
ابتدا باید بگویم که ما ایونت نیستیم. بنظر می رسد برگزاری ایونت ها یک نوع کاسبی است که انجام می شود. اگر مروری بر ایونت ها داشته باشید، متوجه می شوید که هر کدام از آنها در گوشه ای از رستوران ها درحال برگزاری است. صاحبان ایونت ها از فضای بلبشویی که در مورد محصولات عفیفانه به وجود آمده است و از خلأیی که وجود دارد، سوءاستفاده می کنند.
بسیاری از این ایونت هایی که برگزار می شود، دست کمی از بساطی های کنار خیابان ندارند. چونکه همه نوع محصولات را به فروش می رسانند و هیچ کدام از آنها هم از کیفیت مناسب و ضمانت کافی برخوردار نیستند. ۸۰ درصد شرکت کنندگان این ایونت ها تولیدکننده نیستند بلکه عرضه کننده محصولاتی هستند که برای خودشان نیست. آنها با چنین اقداماتی شأن اهداف نمایشگاه های اینچنینی و حتی پوشش عفیفانه را زیر سوال می برند و به شکلی به این بخش توهین می کنند.
تفاوت اصلی نمایشگاه هایی که توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار می کنند با ایونت ها در اینست که همه حاضرین تولیدکنندگان محصولات حجاب هستند و محصولات به صورت مستقیم عرضه می شوند. عرضه مستقیم محصولات سبب می شود تا قیمتها نسبت به حتی فروشگاه های سطح شهر با ۱۵ درصد زیر قیمت باشد. این تفاوت قیمت بسیار محسوس است و همین مساله باعث می شود تا بانوان از نمایشگاه های مشابه هدی رضایتمندی داشته باشند.
* بسیاری بر این باور هستند خرید از نمایشگاه هایی مثل هدی اشتباه است چون بعد از خرید، دیگر خریدار به صاحب غرفه دسترسی ندارد.
نه. این طور نیست. ما جایگاه مشخصی داریم و اگر جنسی معیوب باشد، همه شرکت کنندگان صاحب نام و بعد از اتمام نمایشگاه قابل دسترسی هستند.
تلاش مان را می نماییم سالانه در چهار دوره، نمایشگاه پوشاک ایرانی - اسلامی را در تهران برگزار نماییم یعنی در هر فصل یک نمایشگاه داشته باشیم. برنامه آتی مان اینست که همزمان با تهران، چنین نمایشگاه هایی را در استانهای مختلف برگزار نماییم تا به این کار تداوم بخشیم.
* تصویب فرهنگی شدن محصولات حجاب تا چه اندازه می تواند به نفع تولیدکنندگان محصولات حجاب باشد؟
قانون حجاب و کالای فرهنگی شدن محصولات حجاب الان در شورای نگهبان است بزودی به دولت ابلاغ و انشالله تصویب شود. این امر می تواند گره از مشکلات تولیدکنندگان محصولات حجاب بردارد. بهرحال فرهنگی شدن کالای در رابطه با محصولات حجاب سبب ارزان شدن آن می شود. همینطور محصولات حجاب دیگر بعنوان کالای فرهنگی در میان عموم شناخته شده است.
با تصویب این قانون خیلی از مشکلات شامل گران شدن محصولات حجاب، عدم دسترسی و عدم تنوع مدل حل می شود. حل تک تک این مشکلات در گرو فرهنگی شدن محصولات حجاب است. امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
* به نظرتان مسؤولان دولتی تا چه قدر می کوشند به حل مشکلات در ارتباط با تولیدکنندگان محصولات حجاب بپردازند؟
انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، یک انجمن مردم نهاد است. ما هیچ کمک دولتی نداریم. حتی برای برگزاری نمایشگاه پوشاک ایرانی - اسلامی هدی در مورد اجاره غرفه ها هیچ حمایتی را توسط نهادهای متولی دریافت نکرده ایم. امروز این نهادهای متولی کجا هستند؟ آنها دائم در مصاحبه های شان دم از ایجاد سکوهای فروش و دسترسی سهل به پوشش عفیفانه می زنند اما در نمایشگاه هدی هیچ کمکی به ما نکردند.
متأسفانه امروز با هر مسؤولی در حوزه حجاب صحبت کنید، می گوید دغدغه داریم. اگر دغدغه وجود دارد، چرا شاهد محصولات حجاب در سطح شهر نیستیم. چرا در نمایشگاه هدی بانوان ما از عدم دسترسی به محصولات حجاب گلایه می کنند. متأسفانه دولتی ها پای کار که می رسند، عرصه را خالی می کنند. انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب بعنوان یک نهاد مردمی تنها گناهش اینست که دغدغه این حوزه را دارد.
ما فروشگاه داری نمی نماییم. ۹۰ درصد اعضای تولیدکنندگان محصولات حجاب فروشگاه دارند و در فروشگاه های شان به عرضه محصولات شان می پردازند. هیچ کدام از آنها نیازی به حضور در این نمایشگاه ها ندارند. حقیقت ماجرا اینست که همه ما دغدغه داریم سکوهای فروش را ایجاد و دسترسی سهل را برای پوشش عفیفانه فراهم نماییم.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب