تهیه كننده سینما:
مشکل اصلی انیمیشن سازی در ایران نداشتن اتاق فکر مناسب می باشد
تهیه کننده و سرمایه گذار بین المللی سینمای ایران، اظهار داشت: انیماتورهای ایرانی حتی در خارج از کشور هم موفق عمل کرده اند اما در ایران به علت نبود ایده و شکل نگرفتن یک اتاق فکر هدف مند از این منظر ضعف داریم.
پیمان مرادی که در زمینه سینمای مستقل و هنری، تهیه فیلم کوتاه و انیمیشن فعالیت دارد درباره فعالیت در عرصه بین المللی، به ایرنا اظهار داشت: سینما بعنوان صنعت تنها در هالیوود و بالیوود وجود دارد؛ در دیگر کشورها بیشتر دولت ها حامی سینما هستند. البته در کشورهایی مانند چین و کره آن شکلی از سینما به مفهوم صنعت در آثار تجاری شان دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه ما می توانیم سرمایه های دولت ها و بخش خصوصی دیگر کشورها را به کار بگیریم، اظهار داشت: برای مثال وقتی در پروژه عنوان می شود که این اثر محصول ۵ کشور است یعنی از سرمایه های آن کشورها بهره مند شده است.
این تهیه کننده و سرمایه گذار سینما اضافه کرد: در سینمای ما هم در سالهای اخیر به واسطه جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاقات خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است. تلاش ما بر این است که با سرمایه شخصی که داریم با ارتباط با دیگر کشورها، بودجه و سرمایه های دولتی و بخش خصوصی آنها را به کار بگیریم که همه برای گفت و گوی بین کشورها و تولید یک اثر هنری اتفاق مطلوبی است و هم از لحاظ بازدهی مالی و سوددهی شرایط خوبی رقم می خورد.
مرادی درباره این که آیا پلت فرم های داخلی هم می توانند در آینده بعنوان کمپانی در ایران فعالیت کنند، اظهار داشت: به آینده پلت فرم های داخلی امیدوارم و با عنایت به مسیری که پیش گرفتند حتما می توانند به کمپانی های موثر و موفقی در عصر داخلی و خارجی تبدیل شوند، البته پلت فرم ها بیشتر مخاطب محور هستند و توجه شان به جذب مخاطب است ازاین رو امیدوارم در زمینه سینمای مستقل و هنری هم قدم هایی بردارند.
این تهیه کننده درباره وضعیت تولید انیمیشن در ایران هم توضیح داد: در ایران نیروهای جوان و توانمندی داریم که حتی در خارج از کشور هم از آنها استفاده می شود، ما در زمینه تکنیک و نیرو حرفی برای گفتن داریم. مهم ترین کمبودی که در زمینه انیمیشن سازی احساس می شود اول از همه نبود ایده و شکل نگرفتن یک اتاق فکر هدف مند و خلاقانه است و دوم فیلمنامه و کارگردانی. بنده هم اکنون مشغول پیش تولید یک انیمیشن هستم که در مرحله تشکیل اتاق فکر قرار دارد.
وی ضمن اشاره به نمایش فیلمهای مستقل و بستر پخش آنلاین آنها در داخل کشور، اظهار داشت: متاسفانه کرونا به سینمای جهان ضربه زد و بیشترین ضربه به سینمای ایران وارد شد. در این بین سینمای مستقل بیشتر از سینمای تجاری صدمه دید. با عنایت به فضاهای رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و بازی های کامپیوتری مردم دیگر مثل سابق حوصله فیلمهای اثرگذار را ندارند. به نظر همان گونه که در تلویزیون های دنیا و همینطور ایران شبکه ها لاین بندی هستند؛ پلت فرم ها هم باید لاین بندی شوند و فیلمهای مستقل و هنری پلت فرم مخصوص خویش را داشته باشد. البته این پلت فرم های مخصوص وجود دارند اما باید بیشتر به آنها بها داد و فضای نمایش آنها را به مردم معرفی نمود.
مرادی درباره فعالیت در حوزه فیلم کوتاه هم اظهار داشت: شخصا چون به استعدادهای فیلم کوتاه اعتقاد دارم بودجه ای خاص را برای نخبگان سینما و جوانان خلاق در نظر گرفته ام و هر سال دو تا سه فیلم کوتاه کار می کند.
این تهیه کننده و سرمایه گذار سینما تصریح کرد: با عنایت به موفقیت های فیلمسازان در جشنواره های خارجی و داخلی مثل جشنواره انجمن سینمای جوان، فیلمسازان را جذب می نماییم هم برای اینکه با پشتیبانی از آنها آثار بعدی آن ساخته شود و هم زمینه ساز شکوفایی این استعدادها در آینده و سینمای بلند باشد.