راهكارهای یك پژوهشگر دینی برای پیشگیری از فیلتر شدن اینستاگرام
شاید یکی از جنجالی ترین لایوهای اینستاگرامی چند سال قبل تا امروز را بتوان گفت وگوی زنده ی یک خانم بلاگر اینستاگرامی در خارج از کشور با نوجوان ۱۴ ساله ای دانست که صحبت هایشان حول مسائل جنسی می چرخد و با دست به دست شدنِ آن ویدیو، واکنش های زیادی از دیدگاه های مختلف مطرح شدند؛ ازجمله فیلترینگ اینستاگرام.
به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، در یک جلسه از سلسله نشست های «نقد و اندیشه» با مبحث فضای مجازی، سواد رسانه ای و ارتباطات اجتماعی که در وزارت ارتباطات برگزار شد، حجت الاسلام سید محمد حسین حسینی - پژوهشگر دینی - نگاه متفاوتی نسبت به این نوع رفتار و درخواست های پس از انتشار آن ویدئو در فضازی مجازی داشت، که به علت متفاوت بودن این نگاه بخشی از صحبت های وی در آن نشست به صورت خلاصه منتشر می شود.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه یک نفر در مقطعی از زندگی خود حوصله ی یادگیری تلگرام را دارد و آن کار را خوبی انجام می دهد تا بتواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد، حتی برای این کار با خرید دوربین یا تلفن همراه چند میلیونی، مبحث خویش را یک ساعت ضبط می کند تا از آن پنج دقیقه درست در بیاورد، می گوید: حالا تصور نماییم پس از این همه تلاش ناگهان می بیند که آن نرم افزار فیلتر می شود، در حالیکه در شرایط کنونی حتی فعالیت اصلی اغلب افراد در اینستاگرام است.
او فیلتر اینستاگرام را یک فاجعه به معنای واقعی کلمه می داند و ادامه می دهد: فاجعه یعنی تعطیل شدن تعداد زیادی کسب و کار در دوره ی انتشار کرونا و زمانی که حتی سوپر مارکت هم آدرس صفحه رسمی خود در اینستاگرام را پخش کرده تا مردم خرید خویش را اینترنتی انجام دهند، اما ان فیلتر شود.
وی با تکیه بر این که اگر افراد امروز دغدغه فرهنگ، مسائل جنسی و اخلاقی جامعه را دارند، نخست باید بازار کار را درست کرد، بیان می کند: اگر این درست شود، آن قدر بیکار نمی شوند که در خانه به دنبال سلبریتی های اینستاگرامی مانند تللو، پویان مختاری، مهراد جم یا دنیا جهانبخت باشند.
او ضمن اشاره به خدشه به اعتماد بین مردم، این پرسش را مطرح می کند که چه کسی به فکر اعتماد مردم است و با طرح این پرسش که چرا این امروز بعنوان یک دغدغه مطرح نیست، ادامه می دهد: یکی از پنج نیاز اساسی انسان ها «تفریح» است، هر چند بعضی از افراد معتقدند هیچ تفریحی مانند تفریح ِ جنسی نیست.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه ما همیشه فکر می نماییم که چطور با چهارچوب های اخلاقی، فان را به کلیپ ها وارد نماییم تا مخاطب با آنها ارتباط بگیرد و برایش اعتماد سازی شود و بیان می کند: در مواقعی منِ نوعی از شخصیت خودم افشاگری می کنم که قبلا با چه مشکلی مواجه بوده ام و الان آنرا مرتفع کرده ام یا هنوز با فلان مشکل مواجه هستم.
حسینی با تکیه بر این که تمام توان و تلاش خویش را می نماییم تا محتواهای علمی، آموزشی و خوب را از خشکی درآوریم و به آنها جلوه دهیم، ادامه می دهد: مسئولان اگر فقط مقداری مردم را به سمت پشتیبانی از افرادی که تلاش خویش را در این حوزه زیاد کرده اند، سوق دهند، اعتمادسازی هم بیشتر می شود. حتی اگر دو دقیقه تریبون خویش را به ما بدهند ما هم این را می گوییم.
او با بیان اینکه کودکان کار فقط در چهارراه ها نیستند، اضافه می کند: حالا کودک کار در اینستاگرام هم هست، خانواده یک کودک با نشان دادن صورت یا حرکتِ گونه های کودک فالور برای صفحه خود جذب می کنند، هیچ وقت فکر نمی کنند آن کودک هم حق و حقوق انسانی دارد، من کسی را در این صفحات دیده ام که پیراهن بچه را گرفته و ان را تاب می داد که هر لحظه امکان پاره شدن لباس او بود و در آن شرایط کودک صدمه جدی می دید، اما فرد حاضر است با انجام این کار و ناسزا شنیدن از مردم، تعداد فالورهایش را بالا ببرد و در نهایت از این راه درآمد جذب نماید.
وی با تکیه بر ضرورت ایجاد راهکاری که مردم بتوانند از طریق درست درآمدزایی کنند، ادامه می دهد: باید از این فضا استفاده کرد، نمی توان ان را طرد کرد یا کنار گذاشت، باید تولید محتوا کرد و از کسی که به خوبی در این راه می رود باید حمایت اجتماعی کرد و تا حد توان به آن کمک کرد.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه اگر بتوان عرصه های دیگر زندگی مردم را به خصوص در زمینه ی اقتصادی تقویت کرد، ادامه می دهد: ما هم می توانیم حتی با برگزاری دوره های عزت نفس و ترک پورنوگرافی و ازدواج درمانی اثر خوبی روی آنها داشته باشیم و معایب اینستاگرام و فضای مجازی را برطرف نماییم، به آن شرط که آنها هم کار خویش را به خوبی انجام داده باشند.
منبع: لباس دونی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب