یك فعال حوزه گردشگری:
تبدیل همدان به مقصد گردشگری به تصمیم مدیران استان بستگی دارد
به گزارش لباس دونی، همدان فعال حوزه گردشگری، معماری، شهرسازی و فرهنگی استان همدان اظهار داشت: تبدیل شدن همدان به مقصد و یا معبر و گذر گردشگری به تصمیم مدیران استان بستگی دارد.
محمدرضا عراقچیان در نشست «همدان مقصد گردشگری» که توسط کانون گردشگری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همدان برگزار گردید، اظهار داشت: همدان شهری با قدمت، تاریخ و سابقه مدنیت و شهرنشینی بوده و الان به این پرسش رسیده ایم که آیا همدان مقصد گردشگریست یا معبر است؟ این امر بستگی به تصمیم مدیران دارد، اگر مدیران تصمیم بگیرند مقصد باشد می تواند مقصد باشد و اگر تصمیم بگیرند که هیچ کاری نکنند می تواند همدان معبر باشد و گردشگران تنها از آن عبور داشته باشند.
وی با اعلان اینکه به جهت اینکه گردشگری در جامعه جا بیفتد باید در ذهن همه ما ملکه شود، اضافه کرد: اولین و ساده ترین کار در توسعه گردشگری این بوده که مدیران و همه ما باید آموزش گردشگری ببینیم، آموزش در عرصه های صنعت گردشگری و خیلی از رشته ها دانشگاهی نبوده و بلکه تجربی است.
وی اشاره کرد: گردشگری دارای یک مبانی بوده که در کتاب ها وجود دارد و مبانی دیگری نیز متناسب با فرهنگ، جامعه شناسی، روانشناسی، هنر، تاریخ تمدن تعریف می شود.
عراقچیان با تأکید بر این که مدیران ما در عرصه گردشگری باید انتقال تجربه و مدیریت دانش کنند، اظهار داشت: یک مدیر از بالادست باید اعتقاد به گردشگری داشته باشد و به جهت اینکه این مشکل را حل نماییم باید یک موضوع اعتقادی را حل کرده باشیم.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: نخستین مطلب که در کشورمان ایران باید حل نماییم این بوده که آیا گردشگری جزیی از دیانت و ملی گرایی جزیی از دیانت هست یا نیست ؟چرا که این موارد مشکل فرهنگی ما بوده و هرکس که مدیر میراث فرهنگی باشد باید در جامعه دینی این مساله را حل کند.
پش از ثبت جهانی هگمتانه شورای راهبردی استان تشکیل نشد
وی اظهار داشت: متاسفانه بعد از ثبت جهانی هگمتانه شورای راهبردی استان دیگر تشکیل نشده درحالی که یکی از اولویت های استان باید برگزاری این شورا باشد.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به مشکلات مختلف در عرصه گردشگری در بحث افکار عمومی و مردم، اشاره کرد: اگر سیاست گذار درست فکر کند می تواند برای حوزه افکار عمومی هم فکر داشته باشد و این شورای راهبری در این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.
عراقچیان با اعلان اینکه سمنوی همدان می تواند برند شود، اشاره کرد: در این رابطه در عرصه برندینگ یک سیاستگذاری به نام میراث نیاز داریم که آنرا به بخش خصوصی اختصاص بدهیم.
وی با اشاره به ضعیف بودن بخش خصوصی در عرصه گردشگری همچون تورگردان ها، دفاتر آژانس های مسافرتی در همدان، اضافه کرد: در بحث گردشگری تعدادی از موارد را با خلاقیت می توان به برند تبدیل کرد.
نقش برندسازی در رونق گردشگری در همدان
وی با اعلان اینکه برند را باید بسازیم و باید به فکر برندسازی برای رونق گردشگری استان همدان باشیم، اضافه کرد: امروزه اسب سواری شاید چندان جذابیتی برای گردشگران نداشته باشد اما می توان برای رونق مقصد گردشگری شدن استان همدان و جذب توریست دو چندان برای غارعلیصدر، این تفریح را در اطراف دشت علیصدر برندسازی کرد.
وی با اشاره به این که حال دیزی، برند لالجین شده است، اشاره کرد: ملایر درحال برندسازی برای شهرستان خود بوده و به خوبی در این راه درحال حرکت است.
عراقچیان با اعلان اینکه مسئولان همدان باید به فکر برندسازی باشند، اظهار داشت: چرا باید وقتی می خواهیم منوی ۲۰ نوع آبگوشت را نگاه و یکی از آنرا انتخاب نماییم باید به فلان رستوران تهران برویم چرا نباید این چنین منوها و فهرست های غذایی در رستوران های همدان وجود داشته باشد؟ این موارد نمونه هایی از تمامی مشکلات و لطمه هایی بوده که در عرصه گردشگری ما وجود دارد که باید نسبت به حل این مشکلات در امر گردشگری توجه ویژه شود.
این فعال گردشگری با انتقاد از این که چرا باید در جلسات مختلف ما از آبمیوه و تولیدات شهرهای دیگر استفاده شود، اظهار داشت: در همین رابطه با یک کار فرهنگی می توان ادارات مختلف سطح استان را مجاب کرد که از سوغاتی های استان استفاده گردد ضمن این که بنده این حرکت را آغاز نموده ام.
در همدان مدیر مستقل نداریم
وی با تاکید براینکه در همدان مدیر مستقل نداریم، اظهار داشت: باید برای مقصد گردشگری شدن استان همدان همه مدیران استان در عرصه های مختلف مستقل شوند و دارای سیاستگذاری باشند و پس از سیاست گذاری، بخش خصوصی فورا وارد عملیات اجرائی شود و نباید میراث فرهنگی در این بخش ورود پیدا کند.
عراقچیان با اعلان اینکه پس از آن که میراث فرهنگی به سازمان تبدیل شد سازمان های دیگری مثل گردشگری و صنایع دستی را نیز به نام این سازمان چسباندند و اضافه کردند، اشاره کرد: میراث فرهنگی همچون سازمان هایی بوده که با نگاهی به تاریخچه آن خواهیم دید که در رأس و بدنه این مجموعه افراد مختلفی با نگاه و نگرش های مختلفی مشغول به فعالیت بوده و یا هستند.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه برخی نیز در تاریخچه رأس این سازمان اعتقاد به اقتصاد بوسیله میراث داشتند و برخی دیگر نگاه متفاوت دیگری را دارا بودند، اشاره کرد: در همین رابطه طی یک پروژه تحقیقی که با نام « نگاه محققین و مستشرقین و ایرانیها به میراث فرهنگی» داشتم، ۱۸ نگاه و نگرش های مختلف همچون نگاه اقتصادی، نگاه موزه، تجربه گرا را در این رابطه پیدا کردم که با مطالعه ۱۰۰ تا ۱۲۰ کتاب فارسی و انگلیسی و خلاصه نویسی آن به این نتیجه رسیده بودم البته بدون این که خلاصه نویسی این کتاب ها را دستکاری و یا اظهارنظر شخصی کرده باشم.
وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان تشکیل شده از شخصیت و آدم هایی با تفکرات مختلف بوده که یکی از صنایع دستی و دیگری از وزارت صنعت و معدن و یکی دیگر از سازمان دیگر آمده و هر یک با یک نگاه تکنولوژی و تکنولوژی گرایی مختلف هستند.
ایجاد کاربری های به روز برای آثار باستانی
عراقچیان اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی زمانی در گذشته سازمان حفاظت آثار باستانی بوده و در آن دوره به آثار باستانی تنها نگاه حفاظتی و حفاظت آثار باستانی وجود داشته، در صورتیکه حال نگاه های اجتماعی جدید در ارتباط با حفظ آثار باستانی وجود دارد.
این فعال گردشگری اشاره کرد: در نگاه های اجتماعی جدید در ارتباط با حفظ آثار باستانی اعتقاد بر این است که اگر آثار باستانی را دست نزنیم و مرمت نکنیم و تنها از آن حفاظت نماییم این امر سبب مرگ آثار باستانی خواهد بود.
عراقچیان با اشاره به این که از نظر اجتماعی جدید باید به آثار باستانی بها داده و برای آن کاربری به روز بگذاریم، اضافه کرد: اگر دوران ۲۰ ساله اخیر میراث فرهنگی را نگاهی بیندازیم خواهیم دید که میراث فرهنگی یکی از سیاسی ترین وزارتخانه های ما بوده است.
وی بیان کرد: با چنین شرایطی در میراث فرهنگی با نگاه ها و تفکرات و دیدگاه های مختلف، در ارتباط با اینکه گردشگری چه تعریف شود، طبیعی خواهد بود که یک تعریف درستی از این وزارتخانه نمی توان ارائه داد.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب لباسدونی را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب