حسینی مطرح كرد؛
کار در عرصه صنایع فرهنگی جهاد و مصرف فرهنگی مثل تغذیه جسم است
لباس دونی: به گزارش لباس دونی، یک کارشناس صنایع فرهنگی اظهار داشت: کار در عرصه صنایع فرهنگی، یک جهاد فرهنگی همراه با جهاد اقتصادیست و این همراهی قضیه صنایع فرهنگی را پیچیده می کند.
به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، برنامه «قرارگاه» با موضوع صنایع فرهنگی و مقاومت و با محوریت نقش فعالان عرصه صنایع فرهنگی ایران در حوزه جهاد در راه گسترش فرهنگ مقاومت و با حضور سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد سازندگی، نفیسه شاهی نوری مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا، مرتضی اعلایی مدیر مرکز هنری ماهد، سید امیر آقایی کارشناس صنایع فرهنگی و دبیر سابق قرارگاه بازارپردازی، سعید حسینی کارشناس صنایع فرهنگی، امیرمسعود استاد حسین مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه و حجت الاسلام محمد رحمانی مدیر مرکز نوآوری امید روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش رفت.
بسیاری از تولیدات صنایع فرهنگی بصورت خودجوش انجام می شود
در ابتدای گفت و گو سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد با اشاره به رویدادهای اخیر فلسطین، به اهمیت صنایع فرهنگی در ترویج فرهنگ مقاومت پرداخت و اظهار داشت: بعد از وقایع اخیر، شاهد موج گسترده ای از تولیدات فرهنگی با محوریت فلسطین در سرتاسر جهان بوده ایم که نشان از ظرفیت بالای این حوزه در ایجاد اندیشه های اجتماعی دارد.
دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد اظهار داشت: مشاهده کرده ایم که در اقصی نقاط دنیا، از اروپا، آمریکا، آسیا، آفریقا، و کشورهای خاورمیانه، تولیدات فرهنگی متنوعی درحال ایجاد است که به صورتی پیوست فرهنگی مقاومت و هویت فلسطین را رسانه ای می کند.
صالحی با اعلان اینکه خیلی از این تولیدات بصورت خودجوش و توسط افراد مستقل انجام شده است، بر اهمیت ایجاد یک شبکه متمرکز برای معرفی و پشتیبانی از این تولیدکنندگان تاکید کرد و اظهار داشت: ایجاد صفحه مجازی و پویش داستان حمایت یا STORY OF SUPPORT برای جمع آوری و نمایش این آثار و شبکه سازی تولیدکنندگان این محصولات است و این اقدام می تواند به عنوان یک بانک ایده برای تولیدکنندگان و ایجاد ظرفیتهای جدید در این زمینه عمل کند.
وی درباب ابزار مورد استفاده صنایع فرهنگی برای انتقال مفاهیم اظهار داشت: هنر یک جوشش و اتفاقی است که از ذوق و قریحه ناشی می شود و به محصولی تبدیل می شود که بیشترین مصرف آن، مصرف رسانه ای است. اما در صنایع فرهنگی، تولیدکننده و مصرف کننده هر دو حضور دارند؛ مردم را آسان تر به این جریان جذب می شوند و جریان اجتماعی ایجاد می شود. علاوه بر این، صنایع فرهنگی به اقتصاد تولیدکننده نیز کمک کرده و همزمان با پشتیبانی از برندینگ، تقاضای داخلی و جهانی را پوشش می دهد.
تولیدکنندگان در سرتاسر جهان به تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومت روی آورده اند
در ادامه شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا و از برگزارکنندگان رویداد مداومت، به بررسی ارتباط بین مد و جنبش های اعتراضی پرداخت و با اشاره به رویدادهای تاریخی مانند انقلاب فرانسه اظهار داشت: لباس از گذشته های دور به عنوان ابزاری برای بیان دیدگاه ها و خواسته های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. بدین سان رویداد مداومت با وجه تسمیه مد، مقاومت و امت بمنظور ایجاد همگرایی بین مد و مقاومت و انتقال پیام های فرهنگ مقاومت به جامعه طراحی و اجرا شد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا با اشاره به فشن شوهای ضد فلسطینی برندهای حامی اسرائیل، بر ضرورت استفاده از مد به عنوان ابزاری برای مقابله با اینگونه حملات تاکید کرد و اظهار داشت: تولیدکنندگان و طراحان در سرتاسر جهان به تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومت روی آورده اند، از رویداد مداومت به عنوان بستری برای گفتمان سازی و ایجاد همگرایی بین فعالان مد و مقاومت است. مداومت، رویدادی بود برای دغدغه مند کردن و گفتمان سازی اهالی مد که پیام شان را به جهان منتقل کنند. در حقیقت لباسِ مفهومی در عرصه سیاسی-اجتماعی یکی از ارکان مداومت بود.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا اظهار داشت: ما فعالان و نخبگان دانشگاهی و در عرصه طراحی مد مقاومت را دعوت کردیم و دیپلماسی مد را پیگیری کرده و مضامین بسیار خوبی از آن استخراج کردیم. سپس، به سراغ دورهمی برندها رفتیم و از آنها خواستیم دغدغه های خودرا مطرح کنند. فراخوانی صادر کردیم و جایزه ای به نام جایزه مداومت به جایزه مد و لباس فجر اضافه کردیم. اما عدم فعالیت و کنشگری در میان فعالان مد به سبب جو سیاسی و اجتماعی حاکم دراین زمینه زیاد بود.
شاهی نوری با مقایسه وضعیت تولیدات فرهنگی با مضامین مقاومت در ایران با سایر کشورها، بر ضرورت پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی و پر کردن خلأ موجود در این زمینه پرداخت و اضافه کرد: لایه های سیاسی و ایدئولوژیک در جامعه ما، لایه های فطری فرهنگ عمومی را تحت تأثیر قرار داده اند. برمبنای آموزه های نبی اکرم همه ما مسئولیم و یک تعهد مشترک برای حفظ این عرصه داریم، اما متأسفانه کاری نمی نماییم و این مساله فقط به عرصه حجاب و عفاف محدود شده است.
چالش های موجود در حوزه توزیع محصولات در سطح جهانی محسوس است
در ادامه مرتضی اعلایی مدیر خانه ماهد در ارتباط با پشتیبانی از مقاومت، به شروع جدی کارهای تولیدی ماهد برای حوزه مقاومت از سال ۱۳۹۵ اشاره نمود و اظهار داشت: این کارها بعد از پایان جنگ سوریه و با تمرکز بر پشتیبانی از جبهه مقاومت شروع شده است.
وی با اشاره به حوادث اکتبر در فلسطین و بازتاب گسترده آن در جهان، از افزایش کارهای ماهد در این زمینه آگاهی داد و به چالش خود در نمایشگاه جی تکس دبی به سبب حمل کیف با نمادهای فلسطینی اشاره نمود و اضافه کرد: این اتفاق، عزم ماهد را برای ادامه کارها در پشتیبانی از فلسطین جزم تر کرد.
اعلایی همین طور به کارهای بین المللی ماهد در کشورهای عربی و اروپایی اشاره نمود و اظهار داشت: چالش های موجود در حوزه توزیع محصولات در سطح جهانی محسوس است. ایجاد شبکه های توزیع بین المللی برای رساندن محصولات به دست مصرف کنندگان در سرتاسر جهان اهمیت دارد. تأسیس فروشگاه یا ارسال محصولات فرهنگی بصورت رسمی در بسیاری از کشورها مقدور نیست. اما می توانیم بصورت آنلاین این محصولات را بوسیله پلت فرم های خارجی به دست شان برسانیم. این دغدغه امروز ماست و اگر کسی بتواند این کار را انجام دهد، موفقیت مهم و بزرگی خواهد بود.
در پایان، اعلایی با اشاره به وجود ظرفیت ها و خلاءهای بسیار در عرصه تولید محصولات فرهنگی خصوصاً در عرصه محصول، پوشاک، نمادها، المان ها و هویت اظهار داشت: فعالانی که در این زمینه ها و هر حوزه ای که مربوط به کار رسانه ای و روایت کردن مقاومت باشد، دعوت می نماییم تا در این زمینه ها وارد شوند و اقدامات مؤثر را انجام دهند.
صنایع فرهنگی در شکل دهی هویت افراد نقش دارند
در ادامه سید امیر آقایی کارشناس صنایع فرهنگی، با اشاره به پیچیدگی های صنایع فرهنگی، بر اهمیت توجه به دو جنبه اصلی در این زمینه تاکید کرد و اظهار داشت: صنایع فرهنگی هم در شکل دهی رفتار و هویت افراد، خصوصاً در گروههای سنی پایین تر، نقش به سزایی دارد و هم به عنوان پاسخگو به نیازهای روزمره مخاطبان عمل می کند. بعبارت دیگر، این صنعت هم می تواند بر مخاطب اثرگذار باشد و هم از طرف دیگر، تحت تأثیر خواسته ها و نیازهای او قرار گیرد.
وی با انتقاد از تمرکز بر روی رسانه های اجتماعی و کم کاری در عرصه رسانه های تصویری و برودکست، بر ضرورت ایجاد تعادل بین تولید و تقاضا در این زمینه تاکید کرد و اضافه کرد: ما تقاضا برای مصرف این داستانها داریم. این جنایت و ظلم یک واکنش انسانی و درونی را به وجود می آورد که واکنش بشری بوجود آورد. اما برای تولید محصول فرهنگی به این تقاضا توجه نمی نماییم.
دبیر سابق قرارگاه بازارپردازی، با اشاره به چالش های موجود در روایت سازی از حوادث سریع و پیچیده اظهار داشت: ایجاد ابزارهای تنظیم گری و تسهیل گری در دست نهادهای دولتی برای پشتیبانی از تولید محتواهای با کیفیت اهمیت دارد. بسط داستانها و ایجاد روایت هایی قابل تعریف برای سطح جامعه امری ضرورت دارد. هنوز در سطح رسانه ای کار ماندیم و آن سطح رسانه ای، بیشتر به رسانه های اجتماعی محدود شده است.
وی اضافه کرد: با جنایت ها و ظلم هایی که در فلسطین رخ می دهد، نیازمند تبیین داستانها در قالب شخصیت سازی و فضاهای مختلف هستیم. این پروسه خود نیازمند زمان است و بطور طبیعی اتفاق نمی افتد. ما در انتقال این عمق ظلم و جنایت در جامعه به مسأله گرفتار هستیم. هم اکنون، بیشتر بر روی روبنای رسانه ها و میکرو رسانه ها و به ویژه رسانه های اجتماعی تمرکز داریم، در صورتیکه بر روی این عمق و نفوذ کار عملیاتی صورت نگرفته است.
این کارشناس صنایع فرهنگی با اشاره به تقاضای بالای مخاطبان برای مصرف داستانهای در رابطه با حوادثی مانند فلسطین، بر اهمیت حفظ این تقاضا و تولید محصولات فرهنگی متناسب با آن اصرار کرد و اظهار داشت: بعنوان مثال بازی ویدیویی لیلا برمبنای واقعه شهادت محمد الدوره تولید شده است. این امر نشان از پتانسیل بالای صنایع فرهنگی در ایجاد داستانهای مؤثر است.
صنایع فرهنگی شبیه جهاد فرهنگی است
در ادامه سید سعید حسینی کارشناس صنایع فرهنگی، با اشاره به پیچیدگی های صنایع فرهنگی و تأثیر آن بر تمام ابعاد زندگی، اظهار داشت: این حوزه به یک جهاد فرهنگی شبیه است که نیازمند همبستگی و تلاش جامع است. جهاد در این زمینه یک جهاد فرهنگی همراه با جهاد اقتصادیست و این همراهی، قضیه صنایع فرهنگی را پیچیده می کند.
وی در ارتباط با تأثیرگذاری بر جامعه جهانی، بویژه در مطالبی همچون جنایات در فلسطین، اضافه کرد: وقتی محتوایی را هنرمندانه و در لایه های سبک زندگی ارائه می دهیم، می توانیم داستانهای غلط را تغییر دهیم و حقایق را به مردم نشان دهیم. حسینی با تأکید بر اهمیت نقش صنایع فرهنگی در شکل دهی شخصیت خردسالان و نوجوانان، اظهار داشت: نود درصد شخصیت بچه ها تا چهارده سالگی شکل می گیرد. ما با بهره گیری از صنایع فرهنگی می توانیم جهان بینی آنها را شکل دهیم.
این کارشناس صنایع فرهنگی با اشاره به الگوهای مردمی در انقلاب اسلامی، بر توانایی مردم در ایجاد تغییر در این زمینه تاکید کرد. به عنوان مثال، وی به فعالیت مادران در تولید نوشت افزار با طرح های فلسطینی اشاره نمود و اظهار داشت: صنایع فرهنگی یعنی همه سبک زندگی، خصوصاً در عرصه کودک و نوجوان. همه ما، حتی مادرها و فعالان و عموم مردم می توانند در صنایع فرهنگی نقش آفرینی کنند.
وی افزود: ما باید گفتمان سازی نماییم و با مردم صحبت نماییم. وقتی مردم متوجه شوند که صنایع فرهنگی چه تأثیری بر زندگی آنها و نسل های آینده دارد، بصورت خودجوش برای تغییر اقدام خواهند کرد. وی همین طور بر اهمیت ایجاد پویش های مردمی و همکاری با تولیدکنندگان تاکید کرد و اظهار داشت: با بوجودآوردن پویش هایی مانند «نشان نصر»، می توانیم تولیدات فرهنگی با مضامین مقاومت را افزایش داده و به دست مخاطبان برسانیم.
مساجد می توانند نقش مؤثری در تولید محصولات فرهنگی داشته باشند
در ادامه امیر مسعود استاد حسین مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه با اشاره به پتانسیل بالای نهادهای فرهنگی مانند هیات ها، مساجد و مدارس در عرصه تولیدات فرهنگی، بر ضرورت فعال سازی این نهادها برای ورود به عرصه صنایع فرهنگی اظهار داشت: این نهادها می توانند نقش مؤثری در تولید محصولات فرهنگی با محوریت مقاومت ایفا کنند. ما باید یک زمین بازی مشخص برای این نهادها ایجاد نماییم تا بتوانند بصورت موثر در این زمینه فعالیت کنند.
وی با ارائه مثال هایی از حوزه های مختلف مانند اسباب بازی، نوشت افزار و مد و لباس، بر اهمیت تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی اصرار کرد و اضافه کرد: نقش روایت گری در ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان امر مهمی است. وقتی تولیدکنندگان ببینند که محصولات آنها چه تأثیری بر مردم، خصوصاً خردسالان و نوجوانان، دارد، با انگیزه بیشتری به تولید محصولات جدید خواهند پرداخت.
مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه با اشاره به اهمیت نمایش اثربخشی محصولات فرهنگی در میدان، اضافه کرد: اگر بتوانیم به تولیدکنندگان نشان دهیم که محصولات آنها چه تأثیری بر مقاومت داشته است، آنها با انگیزه بیشتری به تولید محصولات با کیفیت و متنوع خواهند پرداخت. استاد حسین معتقد می باشد که با بوجودآوردن یک شبکه ارتباطی قوی بین تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، می توان به تولید انبوه محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی دست یافت.
مصرف فرهنگی شبیه تغذیه جسم است
در ادامه حجت الاسلام رحمانی مدیر مرکز نوآوری امید با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی در شکل دهی به هویت و ارزش های نسل جوان، بر ضرورت مدیریت مصرف فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: مصرف فرهنگی بماند تغذیه جسم می ماند. صنایع فرهنگی، به ویژه در عرصه رسانه و انیمیشن، مجاری ارتباط با ابعاد معنوی و تعالی و رشد معنوی هستند و به صورتی خوراک ابعاد روحانی و معنوی انسان محسوب می شوند. اگر ما نتوانیم مدیریت نماییم که نسل جوان چه نوع محصولات فرهنگی را مصرف می کند، به همان اندازه که تغذیه نامناسب به سلامت جسم لطمه می زند، مصرف محصولات فرهنگی نامناسب نیز به سلامت روح و روان آنها لطمه خواهد زد.
وی با اعلان اینکه نوجوانان و جوانان بطور طبیعی بدنبال مصرف محصولات فرهنگی هستند، اضافه کرد: اگر ما برای آنها محصولات فرهنگی مناسب تولید نکنیم، آنها به سوی محصولات فرهنگی بیگانه گرایش پیدا خواهند کرد. بنابراین، باید با سرمایه گذاری در عرصه صنایع فرهنگی و ایجاد زیرساخت های لازم، محصولات فرهنگی متناسب با ارزش های اسلامی و ایرانی تولید نماییم.
مدیر مرکز نوآوری امید بر اهمیت شناسایی و معرفی الگوهای موفق در عرصه مقاومت تاکید کرد و اظهار داشت: اگر ما بتوانیم پرسونای نوجوانانی که نقش پیش رانی را در کشور ایجاد می کنند و تجربه موفقی در کنشگری برای مقاومت دارند، شناسایی نماییم و به الگو تبدیل نماییم، می توانیم با بهره گیری از روش های انتشار، اقداماتی برای توسعه این فضای جبهه برداریم.
رحمانی اضافه کرد: با تجربه نگاری و مدل سازی از این الگوها بجای رویکرد لطمه شناسی، می توانیم الگویی برای سایر جوانان ایجاد نماییم و آنها را به سوی کارهای فرهنگی و اجتماعی در محور مقاومت سوق دهیم.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب