هشتمین نمایشگاه اسباب بازی از دریچه نگاه مهر؛

واردات اسباب بازی های مشابه، چالش تولیدکنندگان ایرانی است

واردات اسباب بازی های مشابه، چالش تولیدکنندگان ایرانی است

لباس دونی: یک تولیدکننده ایرانی اسباب بازی می گوید یکی از چالش های این صنعت روبرو شدن با واردات اسباب بازی های مشابه تولیدات داخلی به کشور است که عمده این واردات از چین صورت می گیرد.



خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: نمایشگاه و بازار فروش اسباب بازیِ هشتمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران از چهارشنبه ۲۷ دی شروع شده و تا روز شنبه ۷ بهمن ادامه دارد.
در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ تولید کننده صنعت اسباب بازی، ۱۶۰۰ کالای ایرانی را عرضه نموده اند. خانواده ها می توانند در این نمایشگاه با تولیدکنندگان ارتباط مستقیم داشته باشند و در عین حال فروشندگان و تولیدکنندگان ضمن معرفی محصولات خود خانواده ها را برای خرید مناسب راهنمایی کنند.
محصولات این نمایشگاه شامل بازی های حرکتی، شناختی، چوبی، پلاستیکی و بازی های رومیزی و… مناسب تمامی گروههای سنی از نوزاد تا بزرگسال است. برگزاری نمایشگاه ترویج بازی، برگزاری نشست های تخصصی با موضوع اسباب بازی و تقدیر از پیش کسوتان و فعالان اسباب بازی، همچون برنامه های هشتمین جشنواره ملی اسباب بازی به حساب می آید.
اسباب بازی ابزار تربیتی مهمی محسوب می شود
لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می گوید در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ تولیدکننده حضور دارند. به صورتی این نمایشگاه بستری برای نشان دادن توانمندی ها و پتانسیل صنعت اسباب بازی در عرصه طراحی و تولید کشور است.
وی افزود: اسباب بازی ابزار تربیتی مهمی به حساب می آید و می تواند واسط فرهنگی و انتقال دهنده مفاهیم فرهنگی باشد. تولید و عرضه اسباب بازی هایی که برمبنای فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
دومین چالش مان این است که طی سال ها با عنایت به افزایش تورم، بصورت مداوم هزینه های تولید صنعت اسباب بازی بالا می رود و از آن طرف باید ما قیمت گذاری رقابتی در بازار داشته باشیم مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه اظهار داشت: برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره ملی اسباب بازی سبب می شود تا اهمیت اسباب بازی و سرگرمی برای همه فعالان این حوزه تبیین شود و بواسطه این رویداد بتوانیم تولیدات بیشتری از تولیدکنندگان ایرانی عرضه نماییم و به اطلاع مخاطبان مان برسانیم.
محصولات ترویج دهنده خشونت را عرضه نمی کنیم
رضا رضایی نصیر تولیدکننده محتوای آوای باران اظهار داشت: آوای باران نزدیک به سی سال است که در عرصه تولید، توزیع و نشر صنعت اسب بازی فعالیت می کند. امروز شاهد می باشیم که مجموعه های تولیدکننده بسیاری زیر مجموعه آوای باران است.
وی اضافه کرد: ما در مجموعه آوای باران به هیچ عنوان محصول خارجی نمی پذیریم و تنها به عرضه و نشر محصولات داخلی می پردازیم. همین طور محصولاتی که ترویج دهنده خشونت باشد، برای عرضه و نشر در مجموعه کارهای مان قرار نمی دهیم.
تولیدکننده محتوای آوای باران اظهار داشت: ما در صنعت اسباب بازی ایمنی کودکان برای مان از اصول اساسی است. محصولاتی که تولید و عرضه می نماییم، باید بطورکامل ایمن باشند؛ برای هر گروه سنی که در نظر گرفته می شود.

وی افزود: ما در مجموعه مان یک گروه بررسی محصولات داریم که از زوایای مختلف و برمبنای معیارهای اصولی استاندارد و تعیین شده آنرا مورد بررسی قرار می دهیم. همه تلاش مان این است که از تولیدکنندگان ایرانی حمایت نماییم و در کنار آن به تولید آثار مناسب برای مخاطبان بپردازیم.
آمار بسیار بالای قاچاق در صنعت اسباب بازی
امیر بهادری فرد دبیر نمایشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی اظهار داشت: هدف مان از برگزاری این رویداد این است که تولیدات داخل کشور را در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. همین طور حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه باارزش است تا بصورت مستقیم با مخاطبان شان در ارتباط باشند. یکی از رسالت های انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، بازارسازی برای تولیدکننده و تولیدات داخلی است.
وی افزود: در چنین نمایشگاه هایی می توان به عرضه مستقیم تولیدات ایرانی در صنعت اسباب بازی پرداخت. درحقیقت تولیدکنندگان بصورت مستقیم با مخاطبانشان روبرو می شوند تا از نزدیک در جریان نیازهای آنان قرار بگیرند. به هر حال هر تولیدکننده ای باید با نیازهای مخاطبانش آشنا باشد و بداند آن چه که تولید می کند تا چه اندازه در جهت نیازهای آنهاست.
دبیر هشتمین نمایشگاه صنعت اسباب بازی در ادامه اظهار داشت: در حاشیه نمایشگاه با مخاطبان درحال تعامل هستیم و مردم از وضعیت تولیدات اسباب بازی بسیار راضی هستند. خوشبختانه تا کنون هیچ واکنش منفی توسط مخاطبان و بازدیدکنندگان نداشتیم. این رضایت دو طرفه بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان حس خوبی را برای ما بوجود می آورد و از این مورد بسیار خرسندیم.

وی اضافه کرد: ما در صنعت اسباب بازی راه طولانی پیش رو داریم. صنعت اسباب بازی یک صنعت رو به رشد در جهان است برخلاف این که فکر می نماییم با عنایت به فضای آنلاین و فضای مجازی و اسباب بازی و بازی های نوپدید قدری رغبت مردم به اسباب بازی کمتر شده اما در واقعیت و برمبنای آمار منتشره این اتفاق نیفتاده است. صنعت اسباب بازی در سالهای گذشته در سطح دنیا رشد داشته و ما به عنوان کشوری که بخش خصوصی آن در صنعت اسباب بازی ورود کرده با سرمایه گذاری اندک در این عرصه خوش درخشیده است. همه این مسائل سبب می شود تا چشم انداز صنعت اسباب بازی را برای ایران مثبت بدانیم. البته یک سری از تصمیم گیری های مسؤولان فرهنگی قدری به این صنعت لطمه وارد می کنند.
بهادری فرد اظهار داشت: متأسفانه آمار قاچاق در صنعت اسباب بازی بسیار بالاست و از آن سمت آمار واردات رسمی همه ساله توسط گمرک اعلام می شود. این کم اظهاری ها توسط مسئولان قدری جای بحث دارد. از آن سمت موضوع تعرفه گمرک در صنعت اسباب بازی دارای مشکلاتی است که بدنبال راهکاری جدی برای حل این مورد هستیم. همه اینها چالش هایی است که با آن مواجهیم. امیدواریم بتوانیم با تمام تعاملاتی که با مسئولان داریم، به این صنعت سروسامان دهیم.
کانال توزیع صنعت اسباب بازی همچنان سنتی است
کوروش اسلامی مدیر تولیدکننده زینگو از دیگر شرکت کنندگان در رویداد یاد شده بود که درباره ی چالش های صنعت اسباب بازی اظهار داشت: نخستین چالش روبرو شدن با واردات اسباب بازی های مشابه اسباب بازی های داخلی به کشور است. عمده این واردات از کشور چین صورت می گیرد. از آنجائیکه چین این اسباب بازی ها را با مقیاس زیاد تولید می کند و تیراژش با ما فرق می کند، با قیمت کمتری عرضه می شود و رقابت با این نوع بازار خیلی سخت است.
صنعت اسباب بازی یک صنعت رو به رشد در جهان است برخلاف این که فکر می نماییم با عنایت به فضای آنلاین و فضای مجازی و اسباب بازی و بازی های نوپدید قدری رغبت مردم به اسباب بازی کمتر شده اما در واقعیت و برمبنای آمار منتشره این اتفاق نیفتاده است وی ادامه داد: اگر مقرر است یک سری محصولات تکنولوژیک همچون ماشین کنترلی یا رباط به کشور وارد شود، ما مشکلی نداریم و حتی واردات این نوع محصولات به کشور لازم است تا کودکان و نوجوانان ایرانی با این نوع محصولات آشنا گردند و تولیدکنندگان ایرانی از وجود چنین محصولاتی آگاه باشند تا انگیزه ای برای تولید مشابه آنرا پیدا کنند. ورود کالای مشابه با قیمت کمتر روی بازار ما اثر منفی می گذارد.
این تولیدکننده ایرانی اسباب بازی اظهار داشت: دومین چالش مان این است که طی سال ها با عنایت به افزایش تورم، بصورت مداوم هزینه های تولید صنعت اسباب بازی بالا می رود و از آن طرف باید ما قیمت گذاری رقابتی در بازار داشته باشیم. حالا اگر قیمت از یک اندازه ای بالاتر برود، مصرف کننده نمی تواند آنرا تهیه نماید.
وی اضافه کرد: مشکل دیگرمان این است که هنوز کانال توزیع صنعت اسباب بازی سنتی است و درصد زیادی از قیمت اسباب بازی حتی تا ۵۵ درصد صرف هزینه توزیع می شود. در این شرایط شاهد می باشیم که قیمت محصول افزایش خواهد یافت و از آن سمت اندازه بازار کوچک تر می شود.
هشتمین نمایشگاه و بازار فروش صنعت اسباب بازی تا ۷ بهمن از ساعت ۱۰ بامداد تا ۸ شب در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب تهران برپا است.


منبع:

1402/11/07
09:19:57
5.0 / 5
352
تگهای خبر: تخصص , جشنواره , خرید , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
لباس دونی