یعقوبی مطرح كرد؛
فعالیت دوره دوازدهم مد و لباس فجر ریل گذاری جدید در این حوزه می باشد
به گزارش لباس دونی، مدیرکل شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: فعالیت کارگروه دوره دوازدهم مد و لباس فجر را باید ریل گذاری جدیدی در این زمینه دانست که نیاز به حمایت و همکاری دستگاه های مختلف کشور دارد تا به نتایج مطلوب برسد.
به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، امروز سه شنبه ۱۶ آبان با حضور رضا یعقوبی مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور و دبیر اجرائی و پشتیبانی جشنواره دوازدهم، سجاد لطفی سرپرست کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر ارزشیابی جشنواره و علیرضا بابایی دبیر جشنواره دوازدهم در خبرگزاری تسنیم اجرا شد.
در این جلسه علیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، به تلاش جشنواره دوازدهم در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: مسائلی در عرصه پوشاک و لباس مردم شامل حوزه عفاف و حجاب و تغییر ذائقه اجتماعی وجود دارد که مورد تحلیل قرار گرفته و در کارگروه مد و لباس کشور درحال پیگیری است.
وی اضافه کرد: جشنواره نمی تواند در یک دوره برگزاری مسائل صنعت، مواد اولیه و بسیاری مسائل دیگر در عرصه پوشاک را حل کند اما می تواند در تغییر ذائقه و نوآوری ها تغییراتی بوجود آورد.
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: در این دوره از جشنواره شاهد حضور ویژندهای مختلف هستیم و امسال برای حضور فعالان عرصه تولید و طراحی تلاش هایی انجام شده تا از شهرها و استانهای مختلف بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به نوآوری هایی در این دوره از جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: امسال برای نخستین بار سفارش کاری به مرکز تحقیقات و مرکز رصد کشور داده ایم تا مشخص شود دلیل حقیقی این مسئله که مردم لباس ایرانی نمی پوشند چیست.
بابایی اظهار داشت: یک وجه این موضوع، اقتصادیست. یعنی گران تر بودن و ارزان تر بودن برخی از کالاهای قاچاق مطرح است. اما یک وجهی به نظر ما می رسد که انگاره ایرانی پوشیدن ضعیف است. بنا بر این سعی کردیم در بعد رسانه ای فعال باشیم تا انگاره ایرانی پوشیدن تقویت شود و از هر فردی پرسیده شود که چند ویژند ایرانی می شناسد.
وی افزود: برداشت من این است که بیش از ۶۰ یا شاید ۱۰۰ ویژند ایرانی در موضوعات مختلف داریم که باکیفیت عالی و قیمت مناسبی ارائه می شوند و باید به جامعه معرفی شوند.
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به مسئله ای در زنجیره تامین اشاره نمود و اظهار داشت: پس از لطمه شناسی جشنواره فجر متوجه شدیم گاهی طرحی برگزیده می شود که صنعت به آن استقبال نمی نماید. این اتفاقی است در بیانیه مضمون یا فشن بوک جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به تدوین بیانیه مضمون جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر اظهار داشت: برای نخستین بار سطح این بیانیه ارتقا پیدا کرده و حرفه ای شده است و با ارتقا یافتن، نزدیک به ادبیاتی شده که شاید بتوان آنرا دانش فنی این رشته و دانش بین المللی دانست.
بابایی اظهار داشت: بیانیه مضمون امسال حاصل تلاش تیم علمی و کارگروه مد و لباس کشور است که بعد از مدت ها مطالعه و تحقیق، تدوین شده است، حتی برای این لفظ که تفاوت فشن بوک و مدبرد چیست و چه اصطلاحی در فارسی جای آن گذاشته شود، بسیار بحث و بررسی شده است.
پوشش لباس خاص موضوعی نیست که به مردم دیکته کنیم
در ادامه هوشنگ قادریان، فعال و پیشکسوت حوزه پوشاک و مدیرکل اسبق منسوجات و پوشاک وزارت صمت اظهار داشت: تجربه نشان داده که ما با دیکته کردن مد به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید، بلکه در صورتی می توانیم موفقیت داشته باشیم که با تدبیر، درایت، تعمل و تعمق و همین طور استفاده از جامعه شناسان متخصص ذائقه ای را برای جامعه ایجاد نماییم. پوشیدن لباسی خاص توسط مردم چیزی نیست که ما بتوانیم دیکته نماییم که باید این لباس را بپوشید. حتی خانم های محجبه ای که حجاب برتر دارند، اگر به آنها تکلیف کرده که این لباس را بپوشید و چادر بیرونشان را باید اینطور انتخاب کنند، مقاومت می کنند.
این فعال حوزه پوشاک با تکیه بر ضرورت توجه به فرهنگ بومی هر منطقه و نقطه جغرافیایی، اظهار داشت: جامعه شناسان باید جوامع مختلف و بازارهای هدف را ارزیابی و بررسی نمایند تا پوشاک هر قشری از جامعه متناسب با فضای فیزیکی و جغرافیایی و شرایط طبیعت و فرهنگ طراحی شود. حتی در داخل کشور نوع پوشاک در شهری مانند بندرعباس با استان کردستان تفاوت بسیاری دارد و حتی برای استانهای هم مرز هم نمی توانیم بسته مشترکی را در عرصه لباس تهیه و عرضه نماییم و بگوییم باید همین را استفاده کنید.
قادریان با اعلان اینکه در بازارهای گوناگون نیاز به اظهار نظر جامعه شناسان متخصص داریم، اظهار داشت: باید نیازها در نقاط مختلف کشور بررسی شود تا معلوم شود این بازار چه نیازی دارد و چه فصل هایی باید این نیازها را ایجاد نماییم و حتی چه رنگ هایی مورد نیاز مردم است.
مدیرکل اسبق منسوجات و پوشاک وزارت صمت با تکیه بر دقت در موضوع رنگ لباس ها اظهار داشت: رنگ موضوعی است که در دین ما هیچ ممانعتی در آن وارد نشده، یعنی هیچ حدیث و روایتی وجود ندارد که رنگ خاصی در اجتماع استفاده نشود. حتی با وجود این که درباره ی رنگ مشکی گفته می شود کراهت دارد، باید دانست رنگ مشکی را برای برخی محل ها و شرایط سفارش کرده اند.
لباس موضوعی فرهنگی هنری و اثرگذار در جامعه است
در ادامه رضا یعقوبی، مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور و دبیر اجرائی و پشتیبانی جشنواره دوازدهم اظهار داشت: فعالیت کارگروه دوره دوازدهم مد و لباس فجر را باید ریل گذاری جدیدی در این زمینه دانست که نیاز به حمایت و همکاری دستگاه های مختلف کشور دارد تا به نتایج مطلوب برسد.
وی اضافه کرد: لباس موضوعی فرهنگی هنری و اثرگذار در جامعه است که در این جهت به کمک آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانه ها، وزارت ورزش، وزارت میراث و نهادهای دیگری نیاز است تا بعد فرهنگی لباس آن گونه که باید، مورد توجه قرار گیرد.
۱۱ استان صاحب ویژند پوشاک هستند
در ادامه این جلسه سجاد لطیفی، سرپرست کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر ارزشیابی جشنواره، از نوآوری هایی در این دوره دوازدهم یاد کرد و اظهار داشت: دوره دوازدهم جشنواره مد و لباس فجر با نوآوری های انجام شده در بخشنامه ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رویکردهایی جدید در بخش های مختلف انجام خواهد شد.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه طراحان اظهار داشت: سال ها وظیفه طراحان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و این تولیت را داشته و عهده دار امور بوده، اما از سال قبل سامانه طراحان افتتاح شد که می تواند موجب تشخیص و رسمیت بخشی به حوزه طراحان لباس باشد.
دبیر ارزشیابی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: این سامانه درگاه ورودی و زمینه ای برای ارتقا سطح طراحان است. درحقیقت هم اکنون نظام رتبه بندی برای طراحان وجود دارد، چونکه خاصیت جشنواره جریان سازی است و نمی توان تغییرات خیلی از آن توقع داشت، اما حتما در جامعه موج و جریان به وجود می آورد و این روند بوسیله سامانه طراحان مورد بازبینی و تقویت قرار می گیرد.
وی از حضور فعالان عرصه طراحی پوشاک در جشنواره امسال یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۱۱ استان صاحب ویژند پوشاک هستند و در این استانها ضمن تشکیل کارگروه استانی، اداره کل صمت و صدا و سیمای استان و همین طور اصناف در پیشبرد جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر فعال شده اند.
منبع: لباس دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب