در یك نشست تخصصی مطرح شد:

برای تئاتر کودک و نوجوان باید کفش آهنی پوشید

برای تئاتر کودک و نوجوان باید کفش آهنی پوشید

به گزارش لباس دونی، محمد عبدی اظهار داشت: همه تغییرات در همه دنیا از کودکان آغاز می شود ازاین رو سالن کودک و نوجوان جای مهمی است و باید از کارمندان متخصص استفاده گردد. حتی در بازاریابی و جذب اسپانسر باید نیروی متخصص این حوزه را داشته باشد. باید چکمه های آهنی به پا نماییم و تغییرات اساسی ایجاد نماییم و نمایش کودک و نوجوان را در کنار کار هنری به بیزینس تبدیل نماییم.


پنجمین نشست از سلسله نشست های تالار هنر با حضور سه هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان؛ احسان مجیدی، آرش صادقیان و محمد عبدی و محسن امیری (مدیر تالار هنر) برگزار شد.
به گزارش لباس دونی به نقل از روابط عمومی تالار هنر، روز گذشته ۳ شهریور ماه تالار هنر میزبان پنجمین نشست با هنرمندان بود و مبحث "رابطه کیفیت آثار نمایشی و بیزینس هنر" مورد بررسی قرار گرفت.
احسان مجیدی کارگردان تئاتر بیان نمود: نگرش و سلیقه مدیر در اتفاقات یک سالن نمایش تأثیر زیادی دارد و از این دریچه میتوان به شاخص هایی برای انتخاب آثار رسید.
وی به دوره مدیریت در گذشته اشاره کرده و اضافه کرد: در آن دوره افرادی در شورای هنری حضور داشتند که به جوان ها خیلی بها دادند و کارگردان های جدیدی به حوزه تئاتر کودک و نوجوان عرضه شدند.
وی خودش را یکی از کارگردانان همان دوران معرفی کرده و افزود: این بها دادن و انتخاب های درست در جشنواره بین المللی همدان خودش را نشان داد، به صورتی که بیشتر کارهایی که انتخاب و یا برگزیده شدند از تالار هنر بودند.
مجیدی حمایت خوب از نمایش را زمینه ای برای انتخاب بازیگران و عوامل باکیفیت برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران باید متوجه این باشند که آینده مملکت در دست بچه هاست و بچه ها در این سالن تربیت می شوند و برای تربیت مدیر و تربیت تماشاگر نیاز است که توجه ویژه ای به این مساله بشود.
وی افزود: اگر یک کار خوب و پر از تماشاگر می شود، دلیلش اینست که آن کارگردان اساسا پول دارد که می تواند بازیگر خوب بیاورد، دکور خوب بزند، موسیقی خوب بسازد و این طور کارها بازگشت مالی خوبی هم خواهد داشت.
وی تالار هنر را مکانی بسیار مهم دانست که کیفیت بالای آن سبب خواهد شد که سالن های دیگر هم بکوشند به لحاظ کیفی خودشان را به سطح تالار هنر برسانند. اتمسفری که به لحاظ کیفی بوجود می آورد کانون و حتی فرهنگسراها و سالن های دیگر را هم در حالت رقابتی قرار می دهد تا خودشان را ارتقا بدهند.
این کارگردان تئاتر در قسمت دیگر صحبت هایش اظهار داشت: خیلی ها آرزوی اجرا در تالار هنر را داشته و دارند. ما روی صحنه تالار هنر بزرگ شده ایم و در همین مسیر بسیاری از دوستان و عزیزانمان را از دست دادیم، بسیاری از دوستانمان تشکیل خانواده دادند و.. ازاین رو دلمان برای تالار هنر می لرزد و برایمان مهم می باشد که تالار هنر حتی برای یک ساعت بسته نباشد.
مجیدی در رابطه با کارگردانان جوان هم ابراز کرد: باید به جوان ها فرصت داد اما لازم است که به آنها سخت گرفت تا کسانی که توانایی اش را دارند بر صحنه تالار بروند. تالار هنر جای کار اولی ها نیست مگر اینکه سانس ویژه برایشان در نظر گرفته شود. تا کم کم خودشان را با محیط حرفه ای تطبیق بدهند.
آرش صادقیان با تکیه بر جنبه های اقتصادی نمایش کودک و نوجوان اظهار داشت: مطالعات انجام شده نشان داده است که در هر منطقه و کشوری که برای فرهنگ هزینه شده در آن منطقه جرم و جنایت بسیار کم شده و این را باید یک مدیر فرهنگی بداند و تمام تلاشش را برای حمایت مادی و معنوی از تولید آثار فرهنگی انجام بدهد.
وی افزود: برای ارتقا اقتصاد تئاتر ابتدا باید ببینیم که مشتری چه می خواهد و این مساله خیلی سختی نیست. در وهله دوم باید ببینیم که چه چیزی تالار هنر را متمایز می کند؟ آیا از اپلیکیشن یا سایت مشخص استفاده می نماید که مشتری را مدیریت کند؟ چقدر از فناوری برای مدیریت استفاده می کند؟ تالار هنر به خودی خود یک مکان فیزیکی است و ما با کارهایی که انجام می دهیم باید تعریف نماییم که مقرر است چه اتفاقی بیافتد.
وی با پرداختن به شیوه انتخاب آثار نمایشی اظهار داشت: چرا درکنار داورها و مدیریت، از باشگاه مشتریان و برخی از تماشاگران دعوت نمی نماییم تا پیش از انتخاب اثر برای اجرای عموم یک بازخورد ببینیم؟ "پرویو شو" روشی برای انتخاب آثار می تواند باشد که در آن تعدادی آدم با سلیقه های مختلف می آیند و نمایش را می بینند و اعلام می کنند که این نمایش مناسب بچه ها هست یا نه.
صادقیان استفاده از مدارس و مکانهایی که مخصوص بچه هاست را یکی از طریق های افزایش مخاطب عنوان نمود و پیشنهاد داد: برای بچه های این مراکز برگه های تخفیف برای یک سال اجرا در نظر بگیریم. باید با این روش تالار هنر را برای مخاطبینش تعریف نماییم.
ایشان در ادامه تعمین مالی که بخشی از آنرا دولت و بخش دیگر را بیزینس ها بر عهده داشته باشد را شیوه درست تری دانسته و ارتباط خوب و مستمر با بیزینس ها را یکی از نکات پر اهمیت دانست.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد که باید از پتانسیل تابستان استفاده بهینه بکنیم و برای بچه ها برنامه های تفریحی ایجاد نماییم.
وی افزود: سیستم سازی برای تالار هنر خیلی مهم است تا پس از رفتن مدیر همه چیز بهم نریزد.
این هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان در رابطه با شیوه انتخاب آثار هم پیشنهاد داد: برای انتخاب آثار به جای متن، پروپوزال بگیریم. خروجی نمایش را طبق طراحی که کارگردان دارد بسنجیم.
وی در رابطه با اجرای نمایش های ایرانی یا خارجی هم اضافه کرد: با عنایت به اینکه بچه های امروز از دنیای مجازی بهره می برند، مرزها دیگر وجود ندارد و نمی شود اظهار داشت که کار ایرانی اولویت داشته باشد یا خارجی. این تفکیک دیگر معنا ندارد. هر کاری که بتواند تأثیر بگذارد می تواند کار خوبی باشد.
محمد عبدی بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان این جمله که "تئاتر کودک و نوجوان احتیاج به حمایت دارد و حمایت به سبک گذشته پوسیده است " اظهار داشت: کارگردان در قسمت اول دغدغه تماشاگر دارد و این باید به شکلی سازماندهی شود که هر تماشاگری که به سالن می آید، مشخصاتش ثبت گردد که در آینده بتوان از آن بهره برد.
وی افزود: همه تغییرات در همه دنیا از کودکان آغاز می شود ازاین رو سالن کودک و نوجوان جای مهمی است و باید از کارمندان متخصص استفاده گردد. حتی در بازاریابی و جذب اسپانسر باید نیروی متخصص این حوزه را داشته باشد. باید چکمه های آهنی به پا نماییم و تغییرات اساسی ایجاد نماییم. نمایش کودک و نوجوان را در کنار کار هنری به بیزینس تبدیل نماییم.
وی تعامل با صدا و سیما و بهره مندی از تبلیغات نمایش در تلویزیون را یکی از طریق هایی بیان کرد که می تواند تأثیر دراز مدت و به سزا در این حوزه بر جای بگذارد.
عبدی هم انتخاب اثر به جای متن از خروجی ساخته شده را مسیری کاملتر دانست که با آن میتوان ارزیابی درست تری از اینکه سلیقه کودک امروز را برآورده می کند یا نه به دست آورد.
وی ادامه داد: باید در درامی که برای کودکان استفاده می شود از مدرنیته بهره برد چون که بچه ها بیشتر اوقات با تبلت کار می کنند، بنابر این نمایش های قدیمی باید به روز شوند که بچه های امروزی ببینند و بپسندند.
محمد عبدی اضافه شدن درس نمایش کودک و نوجوان در دانشگاه ها ضروری دانست و پیشنهاد کرد: بسیاری از هنرمندان کارهای خارجی خوب را ندیده اند. می تواند در تالار هنر این اتفاق بیافتد که یک روز مشخص را برای اکران فیلم تئاترهای خوب خارجی برای هنرمندان این حوزه در نظر بگیرد. این اقدام تأثیر خوبی روی بروز شدن و سبک کار هنرمندان خواهد داشت.







منبع:

1402/06/04
15:29:07
5.0 / 5
358
تگهای خبر: تئاتر , تخصص , جشنواره , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
لباس دونی