توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛

کتاب بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی

کتاب بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی

لباس دونی: کتاب بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، کتاب «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» نوشته مشترک اعظم ده صوفیانی و الهه جعفری بتازگی توسط انتشارات بنیاد ملی بازی های کامپیوتری منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب در پنج فصل طراحی شده که می توان به عناوینی همچون سرگرمی دیگر کافی نیست، جدی بازی کن، بازی جدی بساز، بازار بازی جدی را بشناس و به بازی ادامه بده اشاره نمود و به صورتی از تاریخچه بازی های کامپیوتری آغاز می شود تا به ظهور بازی های جدی و قابلیت های آن برسد. درحقیقت بعد از بیان مبحث ساخت، طراحی و تولید بازی های جدی، اقتصاد و صنعت و فعالان عرصه بازی های جدی را معرفی می کند. در فصل پایانی آینده بازی های جدی بررسی می شود.
همچنین در فصل سرگرمی دیگر کافی نیست، چندین موضوع مطرح گردیده است که می توان به عناوینی همچون تاریخچه بازی های کامپیوتری، بازی های کامپیوتری در گذر زمان و عصر بازی های کامپیوتری اشاره نمود.
ظهور بازی های جدی، تناقض مفهومی بازی های جدی، قابلیت ها و مزایای بازی های جدی، طبقه بندی بازی های جدی و بازی جدید، رسانه جدید همچون عناوین فصل دوم این کتاب با عنوان جدی بازی کن است.
فصل سوم این کتاب با عنوان بازی جدی بساز شامل عناوینی همچون بازی جدی و آموزش، مبنای تئوریک طراحی بازی های جدی، منطق طراحی بازی و محدودیت های طراحی بازی جدی است.
در فصل چهارم این کتاب با عنوان بازار بازی جدی را بشناس، مطالبی همچون بازی های جدی در چرخه اقتصاد، کشورهای پیشرو در حوزه بازی های جدی، بنگاه ها و شرکت های فعال در حوزه بازی های جدی و کنفرانس ها و سمینار بازی های جدی مطرح گردیده است.
در فصل پایانی این کتاب با عنوان به بازی ادامه بده نیز چهار بخش قرار داده شده که می توان به واقعیت بازی های جدی، نمونه هایی از بازی های جدی، پرکاربردترین حوزه های بازی های جدی و پیشنهادها اشاره نمود.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم؛
وقتی از بازی و خصوصاً بازی های کامپیوتری صحبت می شود، بیشتر اذهان متوجه اثرات منفی بازی ها و یا فقط جنبه تفریحی داشتن آنها هستند و کمتر انتظار می رود که بازی های کامپیوتری بتوانند نقش ها و کارکردهای مثبت، مفید و آموزنده ای داشته باشند. با آنکه امروزه در خیلی از کشورهای دنیا، آموزش های مختلف در حوزه های متنوعی چون نظامی، آموزشی، پژوهشی، مراقبت های بهداشتی، مدیریت حوادث غیرمترقبه، برنامه ریزی شهری، مهندسی، مذهب و سیاست، از راه بازی های کامپیوتری صورت می گیرد و این بازی ها نقش عمده ای در تقویت انگیزه و آموزش کاربران دارند، اما در ایران همچنان برداشت عام از بازی های کامپیوتری در بیشتر موارد این است که فقط سرگرم کننده هستند، برای کودکان و نوجوانان ساخته می شوند، بیشتر دارای اثرات منفی هستند تا مثبت و کمتر جنبه آموزشی دارند.
همچنین در بخش دیگری از کتاب می خوانیم؛
بازی جدی نقطه مقابل و پایانی نگرش منفی به بازی های کامپیوتری است. بازی جدی نویددهنده این است که در آینده ای نزدیک خیلی از فعالیت ها ازراه دور و با کمک بازی های کامپیوتری به انجام می رسد. با روی کارآمدن نسل جوان معلم ها، استادان و مدیران که بیشتر آنها با بازی های ویدئویی و کامپیوتری بزرگ شده اند، بازی های جدی جایگزین آموزش های سنتی می شوند و دیگر کسی نخواهد اظهار داشت که بازی، هدر دادن وقت است.
این کتاب با ۱۳۸ صفحه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1402/05/31
10:32:00
5.0 / 5
289
تگهای خبر: آموزش , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لباس دونی