كارگردان مستند نوآوران در گفت وگو با لباس دونی:
با روایت های صداوسیما انگار همیشه ۷ هیچ برنده ایم!
لباس دونی: کارگردان مجموعه مستند «نوآوران» با اشاره به لزوم جریان سازی در روایت پیشرفت های علمی کشور، اصرار کرد که «محصولات رسانه ای که در این زمینه تولید می شود، بجای جنبه اقناعی، جنبه تبلیغاتی دارد».
مهدی فارسی سازنده مجموعه «نوآوران» که پیشرفت های کشورمان در صنایع خلاق و دانش بنیان را روایت می کرد، در گفت و گو با ایسنا در این زمینه اظهار داشت: «نوآوران» چندمین مجموعه ای است که من ساختم و تلویزیون اصرار داشت که ادامه پیدا کند، اما من دیگر پیگیری نکردم، چون فکر می کنم نمی شود مسئله را به اندازه کافی واکاوی کرد.
او افزود: ما مسائل را کامل نمی بینیم یا نمی خواهیم کامل منعکس نماییم. بخش های درخشان و امیدآفرین را می بینیم و اهتمام می نماییم تا جایی که می شود، بازتاب دهیم، اما کاملا جنبه تبلیغاتی دارد و جنبه اقناعی ندارد. بطورمثال صدا و سیما این بحث ها را طوری طرح می کند که انگار ما همیشه ۷ هیچ برنده ایم!
این مستندساز اضافه کرد: در اینگونه کارها، مخاطب شناسی اتفاق نمی افتد. بخشهایی را که لطمه شناسی نیاز دارد و می تواند پاشنه آشیل شود، مطلقا نمی بینیم.
فارسی علت این پاشنه آشیل را بی سوادی بعضی فیلمسازان دانست و توضیح داد: این ها حوزه های جدیدی است و هنوز به گفتمان تبدیل نشده است. در جایی مثل تلویزیون، شاید اگر گروه تخصصی وجود داشت و می توانست همکارانش را توجیه کند، فضا عوض می شد.
سازنده مجموعه مستند «نوآوران» اشاره کرد: رسانه می تواند در عرصه هایی که امکان رشد بیشتری دارند، متمرکز شود. رسانه قدرت جریان سازی دارد، اما در رسانه، نگاه تخصصی که دانش بنیان ها را ببیند و خط بدهد، وجود ندارد.
او درباره ی تجربه خود از چالش های برنامه سازی در این زمینه توضیح داد: در بعضی حوزه ها، دانش بنیان ها شاهکار کرده بودند، اما خریدار محصولات شان شرکت های خصولتی بود. تصور کنید یک نقد کوچک در یکی از برنامه ها، موجب شد یکی از قراردادهای بزرگشان لغو شود، چون به مدیران شرکت خصولتی برخورده بود و گفته بودند ادبیات شما با ما خصمانه است!
فارسی افزود: ما نمی توانستیم بگوییم اصل گرفتاری این شرکت های دانش بنیان تحریم خارجی نیست، بلکه تحریم داخلی است!
این مستندساز اظهار داشت: در این حوزه، جریان سازی بسیار اهمیت دارد. یعنی بطورمثال پس از پخش یک فیلم مستند در تلویزیون، یک مجموعه رسانه ای دیگر روی آن سوژه کار کند و تاک شو منتشر کند، پرونده موضوع در خبرگزاری ها کار شود و حرف هایی که نمی توان در تلویزیون زد، در دیگر رسانه ها منتشر شود.
مهدی فارسی در آخر با اشاره به این که هر مستند علمی و روایت پیشرفت، نیاز به پیوست های بعدی دارد، اظهار داشت: متاسفانه به سبب روزمرگی رسانه ها، اتفاقی که باید بعد از پخش یک مستند بیفتد، نمی افتد. آن قدر مسائل مختلف پشت سر هم مدیران فرهنگی را بمباران کرده که نمی توانند جایی بایستند و مستمر و متمرکز روی مسائل کار کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب