حجت الاسلام بی یاری پیشنهاد داد؛
ظرفیت های دفاع مقدس را در تولید بازی کامپیوتری در نظر بگیریم
به گزارش لباس دونی، معاون تربیتی فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیشنهاد کرد تا از ظرفیت های دفاع مقدس برای تولید بازی استفاده گردد.
به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری ضمن سفر به استان قم و حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با حجت الاسلام بی یاری معاون تربیتی فرهنگی این مؤسسه دیدار و در رابطه با راهکارهای تولید بازی های کامپیوتری متناسب با ارزش های اسلامی و فرهنگی کشور بحث و تبادل نظر کرد.
در این نشست حجت الاسلام بی یاری معاون تربیتی فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ضمن اشاره به این که فعالیت در زمینه فرهنگی و کسب موفقیت در این راه با عنایت به پیشرفت ها و ابزارهای جبهه مقابل، ابزار خاص خویش را می خواهد، اظهار داشت: علیرغم پیشرفت های جبهه مقابل، اما ابزارهایی هم در اختیار ماست که بتوانیم در مقابل آنها مقاومت، رقابت و غلبه نماییم. مانند دوران دفاع مقدس که کشور ما در مقابل ارتش عراق که از حمایت کشورهای دنیا برخوردار بود، با تکیه به ابزار معنویت، توسل و اخلاص مقاومت کرد.
وی اضافه کرد: در حوزه تولیدات بازی های کامپیوتری به نظر می آید، جای بازی های سنتی که دارای خصوصیت های اخلاقی و معرفتی باشند و فرهنگ سنتی ما را رواج دهد، خالی است و میتوان تولید بازی هایی با این رویکرد مثل ساخت بازی با مبحث ورزش باستانی را مورد توجه قرار داد.
حجت الاسلام بی یاری اظهار داشت: بازی های ایرانی و حتی خارجی پیش از ورود به بازار برای دریافت مجوز انتشار توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری مورد ارزیابی قرار می گیرند. میتوان در تعامل با حوزه علمیه و کارشناسان مؤسسه امام خمینی (ره) از صاحب نظران دینی در ارزیابی این بازی ها استفاده گردد.
معاون تربیتی فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: وقتی بازی خوبی بویژه در زمینه فضای دینی تولید می شود، باید تبلیغات خوبی برای معرفی و جذب مخاطب و خانواده ها برای آن شود. لازم است در این عرصه جوانان ارزشی، ولایی و باانگیزه جامعه که دغدغه تولید آثار دینی و هنر آنرا دارند، شناسایی و حمایت شوند.
حجت الاسلام بی یاری ضمن پیشنهاد استفاده از ظرفیت های دفاع مقدس برای تولید بازی اظهار داشت: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری همه افراد وظیفه دارند، به هر نحو ممکن تلاش کنند که دفاع مقدس فراموش نشود و اندیشه ها و ارزش های آن رواج پیدا کند. دفاع مقدس ظرفیت بسیار خوبی برای تولید بازی های کامپیوتری دارد. میتوان از جذابیت های موقعیت های جنگی و رزمی که مورد علاقه نوجوانان و جوانان است، برای تولید بازی بهره برد و ضمن آن به معرفی سیره شهدا و تفاوت های جنگ ما با دیگر جنگ های جهان پرداخت.
مبانی تولید بازی های غربی بر مبنای منفعت طلبی است
در ادامه حجت الاسلام علیرضا دهشیری ضمن اشاره به برنامه ریزی دقیق دشمن برای هجوم فرهنگی به نسل نوجوان و جوان جامعه از راه ساخت بازی های کامپیوتری اظهار داشت: باید دید وظیفه ما در مقابل این هجمه فرهنگی و جذب نوجوان و جوان ما نسبت به این بازی ها چیست. تولید بازی متناسب با مبانی ارزشی جمهوری اسلامی یکی از راهکارهایی است که میتوان در این حوزه در نظر گرفت. از طرفی بازی های ایرانی ساخته شده باید آنقدر جذابیت داشته باشد تا مخاطب به انجام آن گرایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: مبانی تولید بازی های غربی بر مبنای منفعت طلبی است و این مورد باید در تولید بازی های ایرانی حذف شود و مبانی الهی و خدا محوری و فرهنگ مورد تأیید اسلام و انقلاب اسلامی جایگزین شود. ما باید بتوانیم از این ابزار برای تربیت نسل آینده به منظور پذیرش نقش های مختلف در نظام جمهوری اسلامی استفاده نماییم.
ضرورت معرفی تبعات منفی بازی ها
در ادامه حجت الاسلام سید مهدیار محمودی در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به انجام مطالعات پژوهشی در چارچوب رساله در معاونت پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره) پیشنهاد بررسی این مطالعات را بیان کرد و اظهار داشت: نیازسنجی در حوزه های مختلف بازی و ارجاع آنها به گروههای مطالعاتی و پژوهشی در مؤسسه می تواند به عرضه راهکارهایی در مورد رفع گره های موجود در این حوزه کمک نماید.
معرفی تبعات منفی بازی ها در چارچوب یک برنامه تلویزیونی، تبلیغ بازی های مناسبتی در روزهای خاص در رسانه ملی، طراحی فراخوانی برای جذب جوانان دغدغه مند و صاحب ایده در عرصه تولید ساخت بازی و رفع صدمه های موجود از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط حجت الاسلام محمودی در این جلسه بود.
روند تولید بازی به سفارش نهادها و دستگاههای حاکمیتی هم بسیار کاهش پیدا کرده است
در ادامه محمدامین حاجی هاشمی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم اظهار داشت: از آنجاییکه در این نشست به مبحث طراحی بازی های سنتی اشاره شد، لازم است، اشاره کنم که حوزه بازی های غیر دیجیتال و بازی های بومی به مدل تمدنی ما نزدیک تر است که متأسفانه متولی خاصی هم در کشور ندارد، اما توجه به این حوزه در کشور احساس می شود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: با عنایت به کاهش بودجه های فرهنگی در سالهای اخیر، روند تولید بازی به سفارش نهادها و دستگاههای حاکمیتی هم بسیار کاهش پیدا کرده و در دوره جدید مدیریت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری رایزنی هایی با مجموعه های فرهنگی برای تولید بازی انجام شده است.
حاجی هاشمی ضمن اشاره به برخی نتایج پیمایش ملی بازیکنان بازی های دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۰ که توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری انجام شده است، اضافه کرد: بر طبق این پیمایش ۳۴ میلیون بازیکن در کشور داریم که از این تعداد ۴ میلیون بازیکن حرفه ای هستند و روزانه بیشتر از ۳ ساعت بازی می کنند. در بین استان ها، استان قم با ۲۱ درصد کمترین نسبت بازیکنان را دارد. از سوی دیگر نتایج این پیمایش نشان داده است که ۶ درصد از بازیکنان ما در رده سنی میانسالان، ۱۸ درصد بزرگسالان و ۴۴ درصد جوانان هستند. در این پیمایش همینطور در رابطه با بازی مورد علاقه بازیکنان هم سوال شده که اغلب به بازی های خارجی اشاره کرده اند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: در ارتباط با مساله نیازسنجی در حوزه های مختلف بازی و ارجاع آنها به گروههای مطالعاتی و پژوهشی در مؤسسه که در جلسه عنوان شد، شناسایی و دسته بندی مسائل موجود در حال انجام می باشد و امیدواریم با شکل گیری یک همکاری علمی میان بنیاد و مؤسسه امام خمینی (ره) در چارچوب های مختلف پژوهشی شامل رساله، مقاله یا کتاب به نتایج پژوهشی خوبی دست پیدا نماییم.
محمدامین حاجی هاشمی همینطور در این جلسه به برگزاری دوره آموزشی ویژه طلاب و با حضور برخی از بازی سازان به منظور معرفی مسائل مختلف در حوزه بازی های کامپیوتری شامل آشنایی با سبک ها و ژانرهای مختلف بازی، نظام خرید و فروش در بازی و … اشاره نمود و اظهار داشت: برگزاری چنین دوره هایی منجر به هم زبانی میان طلاب و آمادگی بیشتر آنها برای انجام مطالعات پژوهشی بر مبنای مسائل و نیازهای موجود می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب