اتاق وضعیت فرهنگی کشور رونمایی می شود
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از رونمایی اتاق وضعیت فرهنگی کشور در تابستان امسال آگاهی داد.
به گزارش لباس دونی به نقل از ایرنا حجت الاسلام محمد قمی روز پنجشنبه در اولین جلسه تخصصی هیات ها و تشکل های دینی برگزیده مهرواره هوای نو درباره نقش سازمان تبلیغات در تدوین اطلس فرهنگی کشور اظهار داشت: در این راستا تدوین اتاق وضعیت فرهنگی زیست بومی بر عهده ما قرار گرفته که نسخه اولیه آن تا سه چهارم مسیر را طی کرده است. البته برای تحقق آن نیازمند تصویر استانی و یک تصویر تجمیعی ملی هستیم که این پروسه در حال انجام می باشد و در آینده نیز دوست داریم تصویری از هر شهرستان داشته باشیم.
وی اضافه کرد: این تصاویر دارای ۹ لایه هستند که اطلاعات مختلفی شامل تعداد شاعران، مداحان و قاریان در هر شهر، برنامه های مختلف آن شهر، اتفاقات مهم تاریخی آن و مبلغان شاخص حاضر یا لطمه شناسی منطقه ای در آن وجود دارد و ادعای ما این است که این اتاق وضعیت یک نگاه مشرف از هر منطقه ارائه خواهد نمود که برای تصمیم گیری های فرهنگی اثرگذار خواهد بود. نسخه اولیه این اتاق وضعیت تابستان رونمایی می شود و برای مسئولان فرهنگی و مدیران هیات ها قابل دسترسی خواهد بود.
برای تصویب شناسه ملی هیات ها نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی هستیم که با پیگیری هایی درحال انجام است
قمی درباره کارگروه مشترک هیات های شاخص با سازمان تبلیغات اسلامی و همین طور پیگیری پروسه شناسه ملی برای حساب رسمی هیات ها عنوان کرد: در مورد هم افزایی سرمایه های کشور که در حوزه هیات فعال می باشند، شورای شبکه هیات راه اندازی شده و نهادهای مختلف هیات و حاکمیتی در این عرصه فعال می باشند که مشابه آن علاوه بر سطح ملی، در ۱۹ استان هم فعال گشته است.
وی اضافه کرد: مقرر است سازمان هیات و تشکل های دینی به سازمانی ملی ارتقا یابد که برای تقویت، همین شورای هیات بوجود آمده است. برای تصویب شناسه ملی هیات ها نیز نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی هستیم که با پیگیری هایی در حال انجام می باشد، البته هم اکنون اگر مجموعه ای از سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شود، در سازمان ثبت اسناد و املاک تایید می شود اما برای نهایی شدن این ماجرا نیازمند مصوبه مجلس هستیم که وعده می دهیم تا چهار ماه آینده به نتیجه برسد.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی در مورد حمایت های رسانه ای سازمان تبلیغات اسلامی از هیات ها اظهار داشت: توقع ما این است که این حمایت ها در چارچوب سازمان هیات و تشکل های دینی که بدین منظور بوجود آمده است، صورت گیرد و دیگر ارکان رسانه ای سازمان نیز در همین قالب وارد عمل شود.
وی اضافه کرد: در ماه رمضان روزانه بیش از ۱۰ ساعت برنامه زنده تلویزیونی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی پخش گردید اما تلاش داریم هیچ اسمی از سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه ها نباشد. بطور مثال موشن گرافی احکام، پویش به امید خدا و برنامه هیوای شبکه پنج با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی آماده می شود.
وضعیت آشفته مدیریت مساجد سامان یابد
قمی درباره ماموریت ها و وظایف سازمان تبلیغات اسلامی در برابر مساجد کشور اظهار داشت: در حوزه مساجد سه سال است که در سطوح مختلف درحال پیگیری هستیم تا این آشفتگی موجود در حوزه مساجد مرتفع شود. البته به دنبال آن نیستیم که مسئولیت مساجد را بر عهده بگیریم، بلکه هدف ما ساماندهی این وضعیت است و تا حالا هم اختیاری در این حوزه به ما سپرده نشده است. اساسا این شقاق موجود میان مساجد و هیات ها در آینده مشکل ساز خواهد شد و برای حل آن نیز باید مطالبه مردمی صورت گیرد.
ورق جهاد تبیین با حضور مردم برخواهد گشت و تا وقتی که مردم وارد این عرصه نشوند، کار، اثرگذار نخواهد بود
نهادسازی برای تحقق مطالبات رهبر انقلاب
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه هیات و مداحی اظهار داشت: برای تحقق مطالبات رهبری نیازمند نهادسازی بودیم، برای اینکه هیات پدیده مردمی و ریشه داری است که کمتر ارتباط و وابستگی ای به حاکمیت دارد. ازاین رو اگر گرفتار لطمه و یا انحرافی هم شود، برای حل آن نیازمند ظرایفی است. یکی از این ظرایف ایجاد سازوکارهایی بود مانند دخالت و حساسیت بزرگان عرصه مداحی که برای این امر شورایعالی ستایشگری در سطح ملی و استانی شکل گرفت. شورای شبکه هیات و مهرواره هوای نو نیز از دیگر سازوکارهای همین مساله است و در مهرواره هوای نو بنا داریم نشان دهیم که سوگیری و الگوهای ما چگونه هستند.
قمی در پاسخ به سوالی در خصوص این که جهاد تبیین در هیات ها چگونه باید باشد، خاطرنشان کرد: نباید جهاد تبیین را بر دوش سخنران هیات یا شعر مداح گذاشت که تقلیل این امر است. در تبیین باید تبین و روشنگری صورت گیرد و برای این امر باید کار جدی صورت گیرد. ورق جهاد تبیین با حضور مردم برخواهد گشت و تا وقتی که مردم وارد این عرصه نشوند، کار، اثرگذار نخواهد بود و فقط نهادهای مردمی همچون هیات و تشکل های فرهنگی می توانند مردم را به میدان بیاورند.
از شهرت محوری به سمت مبنامحوری خواهیم رفت
حجت الاسلام مجید باباخانی رییس سازمان هیات و تشکل های دینی اظهار داشت: مهرواره هوای نو بنا دارد صف های موجود را بشکند و بجای آنکه اینستاگرام بگوید کدام مداح بهتر است، فرآیندی را ایجاد نماید تا همچون سال قبل یک مداح جوان مانند مهدی شوقی بتواند در محضر رهبر معظم انقلاب مداحی کند که اگر این پروسه تقویت شود، از شهرت محوری به سمت مبنامحوری خواهیم رفت.
به گزارش لباس دونی به نقل از خبرگزاری ایرنا مهرواره هوای نو نخستین و بزرگترین مهرواره ای است که بطور خاص به هیات ها و تشکل های دینی می پردازد و تلاش دارد نگاه هیات ها و رویکرد آنها را نسبت به عموم مردم و فعالیتهای خودشان ارتقا دهد و با نشان دادن فعالیتهای موثر هیات ها به عموم مردم سبب بهتر دیده شدن هیات ها در میان مردم و مسئولان شود.
این مهرواره از سه بخش تشکیل می شود که در بخش ستایشگران خاندان (ع) در محور اصلی شامل مداحی و مدیحه خوانی و در محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی است. شاخصه های مدیحه خوانی در این مهرواره شامل تسلط در اجرا، رعایت آداب و شئون مداحی، انتخاب شعر و توانمندی صداست.
بخش کتاب دارای دو محور اصلی است که موضوع محور اول، کتاب سال عاشورا شامل رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و همین طور آثار هنری مکتوب است و در محور اصلی دوم در ارتباط با کتاب سال هیات و شامل محتوای کاربردی هیات، مستندنگاری هیات و متون آموزشی و پژوهشی هیات است. البته این بخش یک محور ویژه با عنوان تاریخ شفاهی هیات دارد.
بخش هیات نیز دارای محورهای اصلی، ویژه و جنبی است که در محور اصلی موضوع هایی همچون ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همین طور هیات و بانوان مطرح می شود. محور ویژه شامل سه رشته نسل حسینی، کرونا و بزرگان عرصه منبر است و محور جنبی نیز در ارتباط با خدمات آموزشی پژوهشی، خدمات هنری رسانه ای، خدمات حمایتی سازمان دهی و همین طور بانیان و حامیان است.