در نمایش نقل سرخ اتفاق می افتد؛
روایت واقعه كربلا از زاویه مشك حضرت عباس(ع)
به گزارش لباس دونی نمایش «نقل سرخ» كه این شب ها در تماشاخانه سرو به صحنه رفته با نگاه و روایتی متفاوت و از زاویه دید مشك حضرت عباس(ع) به روایت عظیم ترین رویداد تاریخ تشیع می پردازد.
نهضت حسینی، حماسه عظیم کربلا و درنهایت حادثه عاشورا، بخش مهمی از تاریخ مسلمانان جهان را شامل می شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و قدرت گرفتن گفتمان فرهنگی هنر انقلاب که یکی از اصلی ترین استوانه های آن مفاهیم و مضامین دینی و آیینی بود شاهد شکل گیری گونه ای از تئاتر در کشورمان با نام تئاتر دینی بوده ایم. تئاتری که توانسته با فراز و فرودهای مختلف میراث دار نگاه هنرمندان به تاریخ اسلام، حوادث و وقایعی باشد که با انگاره های آئینی، دینی و مذهبی گره خورده و عجین شده است.
ارادت هنرمندان در تمام شاخه ها همچون عرصه هنرهای نمایشی به سالار شهیدان دشت کربلا حضرت امام حسین(ع) همینطور نهضت عظیم حسینی که ریشه در واقعه عاشورا دارد، اصلی انکارنشدنی است.
همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های هنرمندان در عرصه های مختلف؛ همچون هنر تئاتر در جهت تولید آثاری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اختصاص داشته است. نمایشنامه نقل سرخ به قلم آرش عباسی هم یکی از این آثاری است که کوشیده با زاویه دیدی متفاوت و فارغ از وجهه شعاری مخاطب خویش را در مواجهه با این واقعه قرار دهد.
نقل سرخ طی بیشتر از ۱۰ سالی که از نگارش آن گذشته در کنار توفیقات مختلف برای نمایشنامه نویس آن، توسط گروه های مختلف تئاتری تولید و در شکل جشنواره ای یا اجراهای عمومی، حضوری مختلف و پرتعداد را طی یک دهه اخیر در تئاتر کشور تجربه کرده است.
سیدامیر حسینی در مقام کارگردان، هنرمندی است که این شب ها نمایش نقل سرخ را در تماشاخانه سرو به صحنه دارد. وی یکی از همان هنرمندانی است که ضمن عرض ارادت به سیدالشهدا، یاران باوفایش برای اولین بار این نمایش را در نخستین دوره جشنواره خمسه به صحنه برد. در ادامه در بیست وچهارمین دوره جشنواره تئاتر استان تهران بار دیگر این نمایش را تولید و اجرا کرد و در هر دوی این رویدادها اغلب جوایز را برای نمایشنامه نویس آن؛ خود بعنوان کارگردان یا عوامل اجرایی اش تصاحب کرده است.
ویژگی های نقل سرخ دلیل اشتیاقم به تولید چندباره این اثر است
حسینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره دلیل تولید و اجرای چندباره نمایش نقل سرخ که محرم ۱۳۹۹ در تماشاخانه سرو به صحنه برده، اظهار داشت: جذابیت های موجود در اثر آرش عباسی و همینطور شکل، نوع روایت و زاویه دید متفاوت موجود در این اثر بدان گونه است که هر بار سراغ آن می روم کشفی جدید و نگاهی متفاوت برای عرضه آن به مخاطب پیدا می کنم.
وی با اشاره به آنکه از دیگر علل نگاه محتوایی و فارغ از شعارزدگی این اثر است افزود: درحالی که در حوزه صدمه شناسی تئاتر دینی یکی از اصلی ترین چشم اسفندیارهای تولیدات این عرصه شعارزدگی و آثاری با داستان های تکراری می باشد، آرش عباسی در نگارش این نمایشنامه علاوه بر انتخاب زاویه دیدی متفاوت توانسته محتوایی فارغ از شعارزدگی را از حادثه عظیم دشت کربلا و واقعه عاشورا برای مخاطبان به رشته تحریر درآورد.
با دوری از این شخص جان من گرفته می شود
حسینی درباره خط داستان نمایش نقل سرخ اظهار داشت: داستان روایت پوستی است که پس از ذبح قربانی در کشتارگاه تبدیل به مشک می شود و آن مشک و سرنوشت آن مشک درنهایت به دشت کربلا و دستان حضرت عباس(ع) بعنوان سقای کربلا می رسد. درحقیقت آرش عباسی روایت داستان خویش را از زاویه دید مشکی به مخاطب عرضه می دهد که در دستان علم دار و سقای کربلاست و مخاطب در همراهی با این اثر سیر تکوین و تکامل این مشک را به نظاره می نشیند.
کارگردان نمایش نقل سرخ اظهار داشت: در این اثر نمایشی از حضرت عباس(ع) حرفی زده نمی گردد و تنها راوی در مورد شخصی صحبت می کند که آن مشک را روی دوش خود گذاشته است. ما در جایی از زبان مشک این گونه می شنویم که «جای من دیگر آب نیست، با دوری از این شخص جان من گرفته می شود»؛ درحقیقت همین جمله کوتاه می تواند بازتاب نگاه متفاوت و جذاب این اثر چه برای مخاطب و چه برای تولیدکنندگان به شمار رود.
حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا در متن دخل و تصرفی داشته یا به آن وفادار بوده است اظهار داشت: آرش عباسی نمایشنامه نویس شناخته شده ای است و نمایشنامه نقل سرخ هم به قدری از انسجام و قدرت کافی در حوزه نگاه و پرداخت دراماتیک به واقعه کربلا برخوردار می باشد که نه من و نه هیچ کارگردانی نمی تواند اجازه دخل و تصرف به آنرا دهد. ما هم در اجرای این اثر به متن نمایشی به شکلی کامل وفادار بوده ایم.
تاکید بر استفاده از ظرفیت زبان بدن بازیگران فُرم
حسینی در پاسخ به این پرسش که متن آرش عباسی بر پایه مونولوگ و حضور یک بازیگر نگاشته شده درحالی که در بروشور شاهد حضور چهار بازیگر هستیم، آیا در شیوه اجرا نگاهی متفاوت را مدنظر داشته خاطرنشان کرد: درست است که متن بر پایه مونولوگ و حضور یک بازیگر است اما این اثر ساختاری اپیزودیک دارد.
وی تصریح کرد: سعی کردیم در چارچوب تولید و اجرای عمومی این نمایش در ساحت همین نگاه اپیزودیک و روایت های مختلف از کشتارگاه تا بازار و سپس حضور مشک در صحرای کربلا و واقعه عاشورا، این دفعه به جای تغییر صحنه ها در چارچوب روشن و خاموش کردن چراغ با حضور سه بازیگر دیگر و با اتکا به فیزیک بازیگران و زبان بدن به تغییر صحنه ها و چیدمان صحنه کمک نماییم.
کارگردان نمایش نقل سرخ خاطرنشان کرد: درحقیقت در کنار بازیگر اصلی این کار سه بازیگر فُرم از ابتدا تا آخر کار همراه هستند و در مواردی از آنها بنا به لزوم صحنه بعنوان نماد، نشانه و یا ابزار صحنه استفاده می نماییم. در حقیقت این بازیگران تلاش می کنند در جهت القای هرچه بیشتر مفهوم صحنه از قدرت فیزیک و بدن خود استفاده کنند. حتی در جایی برای موسیقی یکی از صحنه ها از بدن همین بازیگران بعنوان ابزاری برای تولید ریتم و موسیقی در صحنه استفاده می نماییم.
عیار هنرمندان در شرایط بحران نمایان می شود
حسینی در پاسخ به پرسشی در خصوص سختی تولید کار در شرایط فعلی و شیوع کرونا خاطرنشان کرد: هنرمندان در مواجهه با بحران ها و تهدیدها تلاش می کنند تا همواره راهی نو و روشی متفاوت برای برقراری ارتباط مستمر با مخاطب پیدا کنند. ما هم سعی کردیم در حد وسع و توان خود در روزهای محرم حسینی در کنار عرض ارادت این گروه نمایشی به اباعبدالله حسین(ع) گامی برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر برداریم.
کارگردان نمایش نقل سرخ با تاکید بر آنکه فعالیت هنرمندان تئاتر در شرایط بحرانی یا اتفاقاتی مانند شیوع کرونا می تواند بر مقام و جایگاه حقوقی آنها بعنوان هنرمند صحه بگذارد خاطرنشان کرد: در شرایط عادی، تولید و فعالیت اساسا دارای ارزش است اما زمانی می توان عیار هنرمند و تاثیرگذاری ماهیت هنر بر مردم را سنجید که شاهد فعالیت هنرمندان در شرایط بحرانی و تهدیدهایی که می تواند به واسطه شیوع ویروسی مانند کرونا در کشور حائل شود را شاهد باشیم.
جسارت هنرمندان نیازمند حمایت مسؤلان است
شاید هنرمندان قدم اول را برای خط شکنی و عبور از دوران سکون و تعطیلی فعالیت تئاتر در این شرایط دشوار برداشته اند اما مسؤلان فرهنگی هم باید قدر این هنرمندان و فعالیت آنها را برای تزریق روحیه نشاط و افزایش اعتماد به نفس عمومی در جامعه بدانند و از آنها حمایت کنند. فعالیت در این دوران نیازمند جسارت و شجاعت متفاوتی است و به همین سبب حمایت متفاوتی را هم می طلبد.
شیوه نامه های بهداشتی تمام و کمال رعایت می شود، خیال مخاطبان راحت!
کارگردان نمایش نقل سرخ در انتها با اشاره به آنکه مخاطبان برای حضور در سالن های نمایشی بخصوص تماشاخانه سرو و دیدن این اثر نمایشی نباید نگرانی داشته باشند اظهار داشت: سالن هر روز پیش و پس از اجرا، با مواد ضدعفونی کننده کامل پاک سازی می شود. همینطور مطابق دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی علاوه بر استفاده از ظرفیت ۵۰درصدی سالن، مخاطبان با ماسک در تماشاخانه حضور دارند و ما هم نمایشی را برگزیده ایم که با حضور یک بازیگر و با رعایت حداکثری فاصله گذاری اجتماعی تلاش می کند تمام شیوه نامه های بهداشتی در چارچوب تولید و اجرای یک اثر تئاتری را لحاظ کرده و با اطمینان خاطر این اثر را به مخاطبان عرضه دهیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب