توسط حوزه هنری؛

قزوین اولین چراغ رویداد ملی بازیستا را روشن کرد

قزوین اولین چراغ رویداد ملی بازیستا را روشن کرد

لباس دونی: حوزه هنری قزوین که دبیرخانه مرکزی رویداد ملی بازیستا است با برگزاری نخستین دوره آموزشی رویداد و حضور دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم قزوین اولین چراغ آنرا روشن کرد.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، «بازیستا» نخستین رویداد بازی نامه نویسی در راه رشد و تولید است که در قالب بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی های محیطی ذیل واحد هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان انجام می شود. در این رویداد، نوجوانان مشتاق بازی سازی و طراحی بازی بر طبق مجموعه موضوعات استخراج شده از محصولات فرهنگی با منابعی همچون فیلم، کتاب، انیمیشن، سریال و… کار خودرا شروع می کنند. این منابع با آگاهی بخشی موضوعی، ذهن مخاطبان را برای تکمیل ورودیه و شروع مرحله بعد آماده می کند. بدین سان و برمبنای مرحله اولیه و مقدماتی رویداد، هر شرکت کننده ثبت نام خودرا تکمیل، گروههای خودرا مشخص، بازی خودرا نام گذاری خواهدنمود و طرح اولیه بازی خودرا می نویسد. طرح گفته شده باید بر طبق منطق قصه و روایت نوشته شود تا دبیرخانه رویداد متناسب با آن، بعد از بررسی های انجام شده امتیازدهی کند. امتیازهایی که هر شرکت کننده در مرحله مقدماتی دریافت می کند به او کمک می نماید تا وارد پروسه بازی نامه سازی شود و بازی نامه خودرا تکمیل کند. این امتیازات به او این امکان را می دهد تا از آموزش های رویداد «بازیستا» برای بازی سازی بهره مند شود و کار خودرا به مرحله داوری و اختتامیه برساند. هر شرکت کننده ای که به مرحله پایانی برسد در روز اختتامیه باید ماکتی از بازی خودرا ارائه کند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. برگزیدگان بازیستا علاوه بر جوایز دریافتی از حمایت هایی برای تولید بازی طراحی شده خود بهره مند می شوند.
دبیرخانه رویداد ملی «بازیستا» در عرصه هنری استان قزوین مستقر است و به پیگیری برگزاری مراحل رویداد می پردازد. اولین دوره آموزشی این رویداد نیز در قزوین با حضور بیش از ۱۰۰ نوجوان و ۱۰ مربی با تجربه در حوزه بازی سازی؛ ۵ و ۶ بهمن در عمارت هنر و خانه تاریخی صلاحی شهر قزوین اجرا شد. دبیرخانه این رویداد ملی برای برگزاری نخستین دوره آموزشی خود بصورت حضوری با دانش آموزان مدارس متوسطه اول و دوم قزوین دیدار داشته و با معرفی کامل اهداف «بازیستا» علاقه مندان را به خود جذب کرده است.
بر اساس آمار اعلامی دبیرخانه «بازیستا»؛ بیش از ۶۰۰ دانش آموز در گام اول برای برقراری ارتباط و تعامل با این رویداد ثبت نام کردند و در ادامه برای اولین دوره آموزشی آن ۷۰ دانش آموز دختر و ۴۰ دانش آموز پسر شرکت کردند. در این رویداد دو روزه، نوجوانان مشتاق بازی نامه نویسی بر طبق مجموعه موضوعات استخراج شده از محصولات فرهنگی با منابعی همچون کتاب، فیلم، انیمیشن و سریال کار خودرا شروع کردند و به تولید بازی نامه پرداختند. در رویداد بازیستا، نوجوان ها مقرر است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همین طور محصولات رسانه ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند، به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شده اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آئین من و بخش های ویژه همچون عرصه های مهم این رویداد هستند.
شرکت کنندگان رویداد دو روزه آموزشی بازی نامه نویسی «بازیستا» قزوین که در سه بخش اصلی بازی رومیزی، بازی محیطی و اتاق فرار برگزار گردید، بعد از حضور در کلاس مبانی بازی نامه نویسی و گروه بندی به دسته های دو و چهار نفره؛ به تکمیل زیست بوم اولیه خود پرداختند. در ادامه نیز در دو کارگاه تخصصی حاضر شدند و بصورت پرسش و پاسخ با مربیان خود تعامل داشتند تا علاوه بر شنیدن تجربیات هر مربی از آن ایده بگیرند و طرح اولیه بازی نامه خودرا تهیه کنند.۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده که سه جایزه اول آن به این صورت است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا می شود، جزییات ۱۷ عنوان جایزه دیگر بوسیله رسانه ها اطلاع رسانی می شود.
گفتنی است این رویداد به همت حوزه هنری کودک و نوجوان، حوزه هنری استان قزوین و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می گردد و دبیر این رویداد «محمدرضا امامقلی»، رییس حوزه هنری استان قزوین است. هدف «بازیستا» از طراحی بازی؛ بازی سازی، بازی وارسازی و کنش در مصرف است و اساس بازی نامه را قصه گویی می داند؛ قصه ای که بر طبق یکسری مفاهیم بازی سازی نوشته شده باشد و بوسیله کنشگری مخاطب، «بازی نامه نویسی» را به «بازی سازی» تبدیل کند.


منبع:

1402/11/16
15:50:50
5.0 / 5
383
تگهای خبر: آموزش , پوشش , تخصص , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لباس دونی