یك كارشناس گردشگری پاسخ داد

آیا غذاهای محلی می تواند در جذب گردشگران موثر باشد؟

آیا غذاهای محلی می تواند در جذب گردشگران موثر باشد؟

به گزارش لباس دونی، خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم خوراک ها و نوشیدنی های خودرا به جهانیان معرفی نماییم باید در ابتدا غذاهای مختلف شهر و روستای خودرا به خوبی بشناسیم و از تاریخچه و مواد اولیه آن آگاه باشیم تا بتوانیم توریستهای خارجی را نسبت به غذاهای ایرانی آگاه نماییم.



محمد رحیمی خوش در گفت و گو با ایسنا درباب تاثیر غذاهای محلی در جذب گردشگران اظهار داشت: روند تکامل انسان با کشف آتش همراه بوده که به این وسیله بتواند به طبخ غذا نائل شود. در ۵۰ هزار سال پیش پروسه طبخ غذا بسیار پیچیده بوده و جامعه شناسان نظریه های متفاوتی دراین زمینه ارائه می کردند، اما بطور کلی کشف غذا و رسیدن به طبخ موجب شد که انسان به نوع جدیدی از گونه خود که ادامه نسل ما هستیم، تبدیل گردد.

وی با اعلان اینکه به تدریج خوراک تحول شگرفی در تکامل بشر ایجاد کرد و انقلاب کشاورزی را به وجود آورد، اضافه کرد: انسان به جهت اینکه به کشاورزی نائل شود گونه های وحشی از گندم، جو و ذرت را کشت کرد که ما هم اکنون گونه های اصلاح شده آنها را پرورش و بصورت صنعتی کشت می نماییم. در آن دوران انسان مجبور شد به جهت اینکه بتواند غلات را کشت کند، یک جانشین شود و تا پیش از آن بطور مرتب تغییر مکان می داد. بدین سبب انقلاب کشاورزی سبب شد تا انسان به تحول نائل شود و در جایی مستقر شود.

این استاد گردشگری و هتلداری با اشاره به این که خوراک در حدود ۷ تا ۸ هزار سال پیش برای انسان ها مقدس شده بود و دلیل شکل گیری اولین تمدن های بزرگ شد، عنوان کرد: این مساله نخستین جرقه تنوع غذایی و نوشیدنی را در بین بشر به وجود آورد و مراتب طبقاتی در بین افراد بوجود آمد. زمانی که انسان تمدن را تشکیل داد، غذا تبدیل به تفریح و سرگرمی شد و امروز این تفریح و سرگرمی به اوج خود نیز رسیده است.

وی با اعلان اینکه یکی از با اهمیت ترین تفریحات خیلی از مردم در سراسر جهان رفتن به رستوران، کافی شاپ و مراکز پذیرایی است که انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها را سرو می کنند، اشاره کرد: یکی از با اهمیت ترین اهدافی که صنعت گردشگری در جاذبه های خود به کار می گیرد، رساندن توریست به درک و تجربه جدید با جاذبه هایی که در مقصد گردشگری وجود دارد، است.

این کارشناس گردشگری اشاره کرد: بر طبق تعریف انجمن جهانی سفر و غذا، گردشگری غذا به مفهوم سفر و چشیدن غذاهایی است که بطور معمول با هدف برقراری ارتباط با گردشگران آن جاذبه را به وجود می آورد. در حقیقت گردشگری غذا به عنوان گردشگری آشپزی در برخی از نقاط جهان هم شناسایی شده و هم این که توریستهای خارجی بدنبال دستورات طبخ غذا هستند تا آنها را بیاموزند.

رتبه اول تا سوم ایران در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی

وی با اعلان اینکه ما در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی رتبه اول تا سوم را در میان کشورها داریم، اظهار داشت: طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی، کشور ما جزو ۵ کشور نخست جهان در حوزه جاذبه های طبیعی است که وجود اقلیم و آب و هوای متفاوت ایران موجب می شود تا در زمینه غذا و نوشیدنی تنوع داشته باشد و جزو ۲۰ کشور اول جهان باشیم.

رحیمی خوش عنوان کرد: با اهمیت ترین گنجینه های بجای مانده از نیاکان و اجداد ما دفینه ها و زیرخاکی هایی است که جزئی از صنایع دستی و میراث فرهنگی ما به شمار می روند، همین طور تنوع غذایی که از بین رفته و ما هیچ نوع اهمیتی به این مساله نمی دهیم. اساسا توجه به این مساله می تواند برای جهان بسیار اشتغال زا و شهرت آفرین باشد.

وی با اشاره به این که باید تبلیغ و ترویج در بحث گردشگری خوراک در بازارهای هدف توسط جامعه میزبان صورت گیرد، بیان کرد: مردم یک شهر باید نسبت به غذاها و نوشیدنی هایی که در شهرشان طبخ می شود آگاه و توانایی بیان دستورالعمل و تاریخچه آن غذا و نوشیدنی را داشته باشند.

این استاد گردشگری و هتلداری اشاره کرد: در بازدید گردشگران از خوراک چندین فاکتور حائز اهمیت می باشد ابتدا عطر، رنگ، رایحه، بو و طعم، ارگانیک بودن مواد اولیه و در نهایت فضاسازی که غذا در آن طبخ می شود. ممکنست گفته شود عطر، رایحه و بو یک معنا را می دهد اما طی تحقیقاتی که شخصا انجام دادم به این مساله دست پیدا کردم که هر کدام از این ها در هر مرحله از طبخ غذا دارای اهمیت و متفاوت از هم هستند. همین طور گردشگری غذا در کشورهای بزرگ مانند فرانسه، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا توسعه پیدا کرده که نشان دهنده رعایت شاخصهای طبخ غذا نیز است.

تبلیغ غذای ایرانی موجب ایجاد ارتباطات فرهنگی با میهمانان خارجی می شود

وی با اعلان اینکه تست و بررسی خوراک یکی از مسائل مهمی است که توسط گردشگری غذا رخ می دهد، اظهار داشت: متاسفانه ما در همه مراحلی که تا حالا مطرح کردم با مشکلاتی مانند تعریف، ترویج، تبلیغ خوراک، عطر، رایحه، بو و طعم، مواد اولیه و فضاسازی در هنگام سرو و طبخ غذا مواجه هستیم. زمانی که گردشگران به کشور ما می آیند در بیشتر رستوران ها طبخ غذا را نمی توانند ببینند و زمانی که دستورالعمل و مواد تشکیل دهنده غذا را از سرآشپز سوال می کنند، پاسخ درستی دریافت نمی کنند و این اقدام موجب می شود که غذای ما بین المللی نشود.





منبع:

1402/02/05
01:14:35
5.0 / 5
395
تگهای خبر: سفر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لباس دونی