امامی خبر داد؛
خبر خوش برای طراحان مد و لباس
به گزارش لباس دونی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: تعامل با بنیاد علومی منجر به تأسیس پنج مدرسه طراحی شد و کشف استعدادهای طراحی همچون اهداف این مدارس طراحی در کشور است.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: ایده آل اینست که جامعه طراحان ایرانی به حدی رشد کنند که همه آثار آنها در بازار داخل و خارج ارائه شود تا از این طریق فرهنگ مد و لباس ایران به دنیا معرفی شود و در کنار برندهای خارجی معروف، طرح های ایرانی هم حرفی برای گفتن داشته باشند. زمانی برسد که برندهای ما در دنیا حرف برای گفتن داشته باشند.
با توجه به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت جشنواره مد و لباس را تولید انبوه آثار برگزیده تعیین کرده است، به نظر می رسد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در همه جشنواره ها و رویدادهای مد و لباس بخصوص دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به این امر، جامه عمل بپوشاند تا شاهد بهترین برندها از طراحان ایرانی در بازار ایرانی باشیم.
همچنین نوع پوشش و لباس هر شخص مبین فرهنگ آن شخص است و برای تبیین و فرهنگ سازی در نوع پوشش مناسب برگزاری جشنواره امری اجتناب ناپذیر است. پوشش غربی اجتماع را به چشم و هم چشمی و مدگرایی افراطی می کشاند در حالیکه فرهنگ غنی کشور ما نیازی به پوشش دیکته شده غرب ندارد.
به همین بهانه در حاشیه سومین دوره رویداد ملی مدآفرین، دقایقی گفت و گویی با سیدمجتبی امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، انجام داده ایم. وی در این گفت و گو خبرهای خوبی برای طراحان، صاحبان ایده و تولیدکنندگان داشت. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.
* تا چه اندازه از طرح هایی که به جشنواره ها و مسابقات مختلف مد و لباس عرضه می شود و یا بعنوان برگزیده مورد تقدیر قرار می گیرند، به دست تولید می رسد؟
وصول طرح های برتر رویدادهای موضوعی، منطقه ای، استانی و ملی به بازار سه شرط دارد که ما وظیفه داریم آنها را پیگیری کنیم؛ منظور از ما مجموعه اصناف، دولت و نهادهای عمومی است؛ شرط اول تحقق این امر ایجاد یک زیست بوم به منظور ارتباط وسیع میان طراحان و تولیدکنندگان بزرگ پوشاک است. این مورد هم در مدرسه طراحی و هم در سایر رویدادهای مد و لباس پیگیری می شود.
مجله شیما را ذیل مسیر دومی که ابتدای صحبت هایم مطرح کردم را در دست اقدام داریم، یعنی این مجله که متأسفانه چندین سال بود که انتشارش متوقف شده بود، الان درحال احیای این مجله هستیم تا بتوانیم مجله شیما را به صورت فصلنامه یا ماهانه منتشر نماییم ما الان تلاش می نماییم بیشترین روابط را با اصناف بزرگ و کارخانجات بزرگ پوشاک داشته باشیم؛ نکته دوم تبلیغات خوب یا به عبارتی کتاب و مجلات مد ایران است که متأسفانه وضعیت خوبی ندارد. ما باید عکاسی مد، کتاب سازی تبلیغات و کاتالوگ سازی از مد و طرح های جدید را به نحوی زیبا انجام دهیم تا یک تولیدکننده و یک خانم دوزنده بتواند به این طرح برسد، مشروط بر این که مالکیت حقوقی این طرح توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس خریده شده باشد.
* با عنایت به اعتبارات اندک؛ کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور توان خرید مالکیت حقوقی طرح های طراحان را دارد؟
ما در سال آینده می خواهیم تا جایی که به ما اعتباراتی تعلق بگیرد، مالکیت معنوی طرح های برگزیده رویدادها را بخریم تا حداقل طراح خیالش راحت باشد
که اگر طرحش را به یک مجله مد و لباس عرضه کرده استفاده حداقلی را برده است.
همچنین شرط سوم عرضه تسهیلات و اعتبارات به خود مؤسسات و گروههای کوچک بعنوان کارآفرین و شغل خانگی است که با همکاری وزارت کار درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم این مسیر را به شکلی ایجاد نماییم که هر طراح یک شغل خانگی داشته باشد. وقتی هر طراح یک شغل خانگی داشته باشد، می تواند تسهیلات بگیرد، حتی مجوز کار و فروش داشته باشد. وزارت کار به صورت کامل مایل به پشتیبانی از مشاغل خانگی بخصوص برای بانوان است.
بنابراین این سه شرط، شروط مسیر ورود طرح های برگزیده به بازار است؛ البته صنایع بزرگ معمولا مدیران هنری خاص خویش را دارند، اما ما از آنها خواسته ایم تا بعنوان مسئولیت اجتماعی مدرسه طراحی ایران یا مکتب طراحی ایران را راه اندازی کنند تا این مکتب فضایی برای کشف استعدادهای طراحی و جذب و بورسیه کردن آنها در صنعت خودشان باشد؛ ما بخشی از مراحل فنی، کیفی و آموزشی آنرا تقبل کرده ایم، اما طبعاً مدیران هنری هم خودشان باید وارد میدان شوند و در این راه قدمی بردارند؛ کارگروه هم در کنار آنها خواهد بود و حمایت های لازم را از آنها خواهد داشت.
* ایجاد مکتب طراحی ایران الان در چه مرحله ای قرار دارد؟
آخرین خبر اینست که با بنیاد علوی در تعامل هستیم و نتیجه این تعامل منجر به تأسیس پنج مدرسه طراحی شد، یعنی با همین رویکرد توافق نامه اش را امضا کردیم و اعتبارش تأمین شد و الان درحال راه اندازی و تأسیس آن هستیم. این اقدام در دل برخی از صنایع بزرگ پوشاک رخ داده است که به علت تبلیغات نمی توانم اسمش را بیاورم، اما کارهایش نهایی شده است.
هم حالا دو مکتب طراحی ایران راه افتاده است؛ این مکتب شامل دوره های تکمیلی است، یعنی فردی که فوق دیپلم یا لیسانس یا استعداد بالایی در طراحی دارد، همچون طرح «کار سابق» وارد این مکتب طراحی ایران می شود، یعنی به شکلی در دل صنعت کار انجام می دهد و کارش ساخته شده و در نهایت شریک و
و جذب آن صنعت می شود. مکتب طراحی ایران به شکلی مدرسه حرفه ای کاربردی است.
قرار است مدرسه های طراحی توسعه یابد؛ معمولش اینست که خود صنعتگر تبلیغاتش را انجام می دهد تا مسئولیت اجتماعی خویش را نشان دهد، اما ما آنها را مجوز دهی و اعتباربخشی می نماییم به جهت اینکه سایر مردم و طراحان هنرمند بدانند این مدارس مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است. این مدارس به طور ویژه دوره ها را به متقاضیان عرضه می کنند. البته ما از همه مؤسسات آموزشی حمایت و از فعالیتهای شأن استقبال می نماییم.
در مورد تأیید گواهی های شرکت کنندگان در دوره های شأن باید مؤسسان مکتب طراحی این مورد را در نظر داشته باشند که اگر پیش از برگزاری دوره، دوره شأن را به تصویب کمیته آموزش کارگروه ساماندهی مد و لباس برسانند، ما گواهی های شأن را اعتباربخشی و امضا می نماییم، لکن این انتظار که بیایند بعد از دوره ما گواهی ها را امضا نماییم، بدون هیچ گونه مجوز قبلی این را در دوره جدید متوقف کرده ایم.
* در مورد ساماندهی مجلات مد و لباس اقداماتی در دستور کار دارید؟
مجله شیما را ذیل مسیر دومی که ابتدای صحبت هایم مطرح کردم را در دست اقدام داریم، یعنی این مجله که متأسفانه چندین سال بود که انتشارش متوقف شده بود، الان درحال احیای این مجله هستیم تا بتوانیم مجله شیما را به صورت فصلنامه یا ماهانه منتشر نماییم و در آن ده ها طرح لباس اجتماعی که خلأ امروزماست همچون لباس مشاغل، لباس دانشجو، لباس کار بتوانیم به جامعه عرضه نماییم و در فضای مجازی روی اینها طبعاً کار می نماییم. مجله شیما و خود سامانه شیما همچون مواردی است که درحال تقویت آن هستیم.
* در جهت تقویت سامانه شیما چه اقداماتی انجام داده اید؟
سامانه شیما تنها یک سامانه ثبت طراحی و گرفتن شناسه هوشمند نیست، بلکه در آن پیشبینی شده است که اگر طراحان از این سامانه حمایت کنند، نمایش آثار و حتی بازار طرح ها هم در آن قرار می گیرد. یعنی شما بتوانید در سایت شیما طرحی را بخرید و حتی طرحی را قیمت گذاری کنید.
چگونه می شود که فرد از روی پلت فرم دیوار، خوردویی می خرد، مقرر است بسترهایی را فراهم نماییم تا در سامانه شیما افراد بتوانند طرحی را بخرند، یعنی حقوقش را و الگوهایش را خریداری کند. از آنجائیکه طرح نیازمند الگوسازی است و حتی بعد از الگوسازی طراح می تواند در برش و مواد می تواند مشورت دهد، ما این مسیر را درحال تسهیل و تحققش هستیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب