گزارش سالانه مهر؛
تغییر سکانداری بنیاد بازی های کامپیوتری و برگزاری دوره های آموزشی
لباس دونی: بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سالی که گذشت با هدف برنامه ریزی، سیاست گذاری، طراحی کلان و حمایت جامع و کامل از صنعت بازی های کامپیوتری با رویکرد بومی سازی تلاش نموده است.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: بازی های ویدئویی و کامپیوتری به لحاظ تأثیرگذاری خود در حوزه فرهنگ سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش های آموزشی و کمک آموزشی و همین طور پر کردن قسمتی از اوقات فراغت گروههای سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه ای و مهمی برخوردار می باشند. بنا به اهمیت مزبور، توجه بیش از پیش به برنامه ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی های کامپیوتری مناسب) و اهتمام ویژه به امر نخبگان جهت شناسایی و ساماندهی آنان بمنظور بهره گیری بهتر از این قشر ممتاز از ضرورت بالایی برخوردار می باشد.
بر اساس این لزوم، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای برنامه ریزی و پشتیبانی از فعالیتهای مرتبط در تمامی زمینه های فرهنگی، هنری و فنی صنعت بازی های ویدئویی و کامپیوتری، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهداف و ارکان زیر تأسیس شد. این بنیاد زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به اختصار در این اساسنامه «بنیاد» نامیده می شود.
از جمله اهداف بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می توان به تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی بوسیله این صنعت با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، حمایت کامل از ظرفیت های موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی سازی و تقویت تولیدات داخلی، حمایت و نظارت بر گسترش پروسه تولید، تامین، واردات، صادرات، آماده سازی، تکثیر و صدور مجوز تولید و توزیع انواع بازی های کنسولی و کامپیوتری و تلاش در راستای تولید و تامین دانش فنی و نیز امکانات و تجهیزات وابسته به آن در تمامی حوزه ها و قالب متفاوت سخت افزاری و نرم افزاری اشاره نمود.
بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سالی که گذشت با هدف برنامه ریزی، سیاست گذاری، طراحی کلان و حمایت جامع و کامل از صنعت بازی های کامپیوتری با رویکرد بومی سازی و تقویت تولیدات داخلی، تامین دانش فنی، ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت های جوان و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی کوشش کرد تا فعالیت ها و برنامه های متنوعی را در زیست بوم بازی های دیجیتال کشور انجام دهد. در گزارش ذیل بخی از این فعالیت ها را از نظر می گذرانیم:
حضور انتشارات بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در دوره سی و سوم نمایشگاه کتاب تهران
انتشارات بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با حضور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و عرضه تالیفات پژوهشی خود، از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه میزبان علاقه مندان و پژوهشگران حوزه بازی در مصلی تهران شد. کتاب های دیپلماسی بازی های دیجیتال: مفهوم شناسی، جایگاه و ارزیابی؛ بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی؛ نظام رده بندی سنی بازی های کامپیوتری اسرا (فاز سوم)؛ مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی های کامپیوتر ای؛ فرصت ها و چالش ها در زمینه کودکان و بازی های دیجیتال؛ درآمدی بر سیاستگذاری سواد رسانه ای و روندهای نوظهور در بازی های دیجیتال عناوین انتشار یافته انتشارات بنیاد در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در زمینه بازی های دیجیتال هستند که در روزهای برگزاری نمایشگاه برای خرید و استفاده علاقه مندان و پژوهشگران حوزه بازی ارائه شد.
همچنین در جهت سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بخشی ویژه در سالن یاس نمایشگاه به این مورد اختصاص داده شده است و شرکت های دانش بنیان و خلاق و نهادهای فعال در این سالن حضور داشتند. بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به عنوان نهاد فعال حوزه صنایع خلاق در این بخش نیز میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال در دو بخش حضوری و مجازی درحال برگزاری بود و انتشارات بنیاد ملی بازی های کامپیوتری علاوه بر بخش حضوری در بخش مجازی این نمایشگاه نیز حضور داشت.
برگزاری دو دوره لیگ کتاب بازی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور
رویداد کتاب بازی نیز با تاکید بر ظرفیت های بازی کاری با همکاری بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در قالب یک بازی اطلاعات عمومی برگزار گردید. رقابت همزمان کاربران در مسابقات این رویداد و کسب امتیاز و مشاهده رتبه از عوامل جذابیت برای شرکت کنندگان در این لیگ بود. در این رویداد ۱۰ هزار نفر شرکت کردند و ۱۸۰۰ سوال به آزمون گذاشته شد و یک میلیون و ۳۷۶ هزار بار این سوالات پرسیده شده است. این آمار ظرفیت استفاده از فضای بازی گونه برای تحقق اهداف علمی و ترویجی و فرهنگی مورد نظر را نشان داده است.
دوره اول این لیگ با حضور ۴۲۱۶ شرکت کننده و دوره دوم با حضور ۵۲۰۰ شرکت کننده برگزار شد و مجموع شرکت کنندگان این رویداد ۹۴۴۷ نفر بود. در این رویداد ۴۱ هزار و ۹۶۰ دست بازی برده و ۹ هزار و ۴۲۰ بازی مساوی ثبت شده است و در مجموع ۵۱ هزار و ۳۸۰ بازی در دو دوره رویداد انجام شده است. به سوالات پرسیده شده در این رویداد ۳۲۴ هزار و ۸۳۹ نفر پاسخ صحیح داده اند و در مجموع یک میلیون و ۳۷۶ هزار بار این سوالات در طول لیگ پرسیده شده است.
انتصاب مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه چهارم مهرماه در حکمی محمد امین حاجی هاشمی را به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی های کامپیوتری منصوب نمود. در جلسه روز شنبه دوم مهرماه هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های کامپیوتری حکم انتصاب مهندس محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل جدید این بنیاد به وی اعطا شد. همین طور قبل از او سید صادق پژمان از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مسئولیت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری را بر عهده داشت.
برنامه ای ملی برای آموزش بازی سازی
سال ۱۴۰۱ نقطه عطفی برای فعالیتهای آموزشی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با برگزاری اردوهای آموزشی بازی سازی در استانها و شهرستان های مختلف کشور بود. برگزاری این اردوهای آموزشی توسط انستیتو ملی بازی سازی بنیاد با رویکرد پشتیبانی از کشف استعدادهای ناشناخته صنعت بازی در مناطق مختلف کشور و ایجاد زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز زیست بوم بازی های دیجیتال کشور از سال ۱۴۰۱ در برنامه تحولی نظام آموزشی این بنیاد قرار گرفت و تا آخر سال هم ادامه داشت.
در این طرح آموزشی ملی شرکت کنندگان در هر استان با عنایت به میزان آشنایی با مهارت ها و روشهای فنی ساخت بازی، در یک دوره فشرده، آموزش های تکمیلی را برای تولید یک بازی شرکت کردند.
در ادامه برگزاری این رویدادها، شرکت کنندگان در رویداد ۲ روزه بازی سازی گیم جم حاضر می شدند تا بتوانند بر طبق آموزش های ارائه شده به تولید یک محصول دست یابند. تولیدات ارائه شده از طرف شرکت کنندگان در رویداد گیم جم هر استان در معرض ارزیابی داوران قرار و پروژه های برتر معرفی گشتند.
ایجاد شرایط جذب منتخبان به عنوان نیروی انسانی توانمند و با استعداد در صنعت بازی سازی کشور، ارائه گواهینامه مهارتی، استفاده رایگان از دوره های آموزشی مقدماتی انستیتو ملی بازی سازی و ارائه آموزش های مستمر از دیگر امتیازاتی است که توسط انستیتو ملی بازی سازی برای تیم های منتخب این رویدادها در نظر گرفت.
این رویداد در استانها و شهرستان های مختلف کشور شامل سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، یزد، جلفا، بیرجند، قزوین، هرمزگان، بوشهر و کیش برگزار گردید.
برگزاری بوت کمپ های بازی سازی
این اردوهای آموزش بازی سازی از تابستان ۱۴۰۱ و از استان سیستان و بلوچستان شروع شد. با برگزاری دهمین بوت کمپ بازی سازی کیش پرونده این اردوهای آموزش بازی سازی در سال ۱۴۰۱ بسته شد.
این اردوها در دو بخش آموزشی و استعدادیابی، طراحی و برنامه ریزی شد. در بخش اول که با حضور اساتید بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به مدت ۴ روز به طول انجامید، شرکت کنندگان با مفاهیم و ادبیات کلی صنعت بازی سازی آشنا شده و سپس با استفاده از یکی از موتورهای بازی سازی، طراحی و ساخت انواع حرکت ها در یک بازی و نحوه ی استفاده از ابزارهای موجود در این موتور بازی سازی آموزش داده شد. آموزش های ارائه شده این توانمندی را از نظر فنی در شرکت کنندگان برای ساخت یک بازی بوجود می آورد.
شرکت کنندگان بعد از طی دوره آموزشی در ۲ روز پایانی با استفاده از آموزش ها و راهنمایی اساتید در تیم های ۴ نفره مبادرت به ساخت یک بازی برمبنای یک سناریو که توسط اعضای تیم در نظر گرفته می شود، می نمایند که خلاقیت، نوآوری و قدرت ایده پردازی شرکت کنندگان در این مرحله نقش مهمی را ایفا می کند. تشکیل تیم و همکاری در آن با هدف انجام یک پروژه مشترک، منجر به افزایش مهارت های کار گروهی شرکت کنندگان خواهد شد.
در ادامه تیم ها، بازی های تولید شده خودرا تکمیل و با رفع نقصها آن مبادرت به ارائه آن خواهند نمود و بازی های تولید شده در قالب پروژه های گروهی توسط داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در آخر به ۳ تیم برتر، هدایای نفیسی ارائه می شود. همین طور به تمامی شرکت کنندگان گواهی نامه شرکت در این دوره آموزشی از طرف دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اعطا خواهد شد.
امضای تفاهمنامه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتر ای
سوم مرداد تفاهمنامه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری میان ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به امضا رسید.
پیش از این، تفاهمنامه ای به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است که شکل گیری خانه خلاق و نوآوری در زمینه بازی های کامپیوتری ذیل آن تفاهمنامه است. در این تفاهمنامه حوزه های مختلفی مانند بازی، سینما، چاپ و رسانه تعریف شده بود که خوشبختانه این خانه خلاق و نوآوری نیز در سایه همان تفاهمنامه شکل می گیرد.
برگزاری هفتمین جام قهرمانی بازی های ویدئویی ایران
هفتمین جام قهرمانان بازی های ویدئویی ایران امسال علاوه بر استان تهران در ۵ استان دیگر و در قالب رویدادی ملی همراه با برنامه های متنوع برای خانواده ها با شعار «تا پای جان، برای ایران» توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار گردید. مرحله پایانی این رویداد همزمان با چهارمین نمایشگاه بازی های کامپیوتری در مصلی امام خمینی برگزار گردید.
هفتمین جام قهرمانان بازی های ویدئویی ایران همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در این رقابت ها و با هدف حمایت همه جانبه از تیم ملی فوتبال کشورمان و همین طور کشف استعدادهای کشور در حوزه بازی های کامپیوتری در استانهای منتخب کشور برگزار گردید.
این رویداد در دو بخش حضوری بازی آفلاین فیفا و بخش ویژه بازی های موبایلی ایرانی انجام شد. بخش حضوری بازی آفلاین فیفا این رویداد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و انجمن ورزش های الکترونیک بصورت حضوری در بازیگاه های (گیم نت) منتخب هر استان به مدت ۳ روز برگزار شد و برگزیدگان استانی طی مراسمی در آئین اختتامیه رویداد در هر استان معرفی و جوایز آنها اهدا شد.
بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این رویداد ملی با هدف پشتیبانی از بازی های با کیفیت و موفق ایرانی و معرفی این بازی ها به کاربران سراسر کشور و همین طور فارسی زبانان خارج از کشور، برگزاری لیگی مستقل بصورت آنلاین ویژه بازی های موبایلی ایرانی را نیز تدارک دید. فوتبالیستارز، کات آف، منچیکو و کوییز همچون بازی های ایرانی حاضر در این لیگ بودند.
در هفتمین جام قهرمانان بازی های ویدئویی ایران امکان حضور بانوان جهت شرکت در مسابقات نیز برقرار شد و آنها علاوه بر شرکت در مسابقه بازی های موبایلی ایرانی، امکان دریافت جایزه ویژه ای در بخش بانوان را نیز پیدا کردند و جوایز منتخبان این بخش نیز در مراسم اختتامیه این رویداد در هر استان به آنها اهدا شد.
در رویداد ملی هفتمین جام قهرمانان بازی ویدئویی ایران علاوه بر برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات حضوری و آفلاین، در بخشی نمایشگاهی تدارک ویژه ای نیز برای ارائه خدمات متنوعی در زمینه اطلاع رسانی سواد بازی به خانواده ها و علاقه مندان با بازی های دیجیتال و تجربه انجام سرگرمی های الکترونیک و بازی های واقعیت مجازی (VR) دیده شد.
بخش نمایشگاهی و ایستگاه بازی هفتمین جام قهرمانان بازی های ویدئویی ایران در محل برگزاری مسابقات بخش نهایی و در روز اختتامیه در ۶ استان میزبان این رویداد، برگزار گردید.
ارائه مشاوره بازی، ارائه و امکان انجام بازی های رومیزی و بازی های حرکتی، برگزاری میزگردهای تخصصی ویژه فعالان زیست بوم بازی های دیجیتال کشور و سرمایه گذاران با عنوان «تجربه بازی ساز» با موضوع بحث و بررسی پیرامون چرخه تولید بازی از ایده تا بازار و برگزاری کارگاه سواد بازی همچون برنامه های تدارک دیده شده در هر استان برای بخش نمایشگاهی این رویداد بود.
در آئین اختتامیه این رویداد در شهرستان ملارد استان تهران همین طور از نفرات اول تا سوم مسابقه بازی «کوییز» در بخش بازی های موبایلی ایرانی با اهدا جایزه (نفر اول ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی و نفرات دوم و سوم با جایزه غیر نقدی) تقدیر گردید.
خدمت رسانی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به زوار پیاده روی اربعین
در آستانه اربعین حسینی و همزمان با برگزاری پیاده روی اربعین موکب خدمات رسانی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری ویژه کودکان و نوجوانان در شهر کربلای معلی برپا شد. این نخستین باری بود که بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با برگزاری موکب و ایستگاه بازی در راه پیاده روی اربعین به معرفی بازی های ایرانی- اسلامی پرداخت.
در این موکب که داخل حرم امام حسین (ع)، شارع الشهدا برپا است ضمن ارائه بازی های ایرانی- اسلامی و حوزه مقاومت، فرصت انجام این بازی ها برای کودکان و نوجوانان حاضر در پیاده روی اربعین فراهم گشته است. بازی های سفیر عشق، مختار: فصل قیام، فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی از مؤسسه فرهنگی منادیان، بازی موبایلی کودکان اربعین از ساخته های استودیو بازی سازی ایرانی- اسلامی مهاد و بازی موبایلی پیربابا (بازی آشپزی ایرانی-موکب داری) تولید استودیو مارس همچون بازی هایی بود که در موکب بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در شهر کربلا ارائه شد و امکان انجام این بازی ها برای زوار وجود داشت.
در این موکب علاوه بر امکان انجام بازی، درباره ی توجه به موضوع رده بندی سنی بازی ها و لزوم توجه خانواده ها به مصرف بهینه بازی های دیجیتال و سواد بازی نیز اطلاع رسانی شد.
انجام پیمایش ملی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در زمینه مصرف بازی های دیجیتال کشور
گزارش «نمای باز ۱۴۰۰» شاخص ترین اطلاعات مصرف رسانه بازی در ایران ۱۴۰۰ را در اختیار علاقه مندان، پژوهشگران، سیاست گذاران و فعالان صنعت بازی ایران قرار می دهد. اطلاعات این گزارش برمبنای پیمایش ملی بازیکنان بازی های دیجیتال عرضه می شود. در این پیمایش اطلاعات ۸، ۶۹۰ خانوار معادل ۳۰، ۰۸۷ نفر گردآوری شده است.
مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک)، مدیریت طراحی سوالات، تعیین اندازه نمونه ها، روش شناسی پیمایش و نظارت بر روند انجام آنرا عهده دار بوده و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) مدیریت طراحی سوالات، تعیین اندازه نمونه ها، روش شناسی پیمایش و نظارت بر روند انجام آنرا عهده دار بوده و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با نظر بنیاد ملی بازی های ایرانی به عنوان کارگزار انجام این پیمایش انتخاب گردید. هرچند این پیمایش در تابستان و پاییز ۱۴۰۱ صورت پذیرفت، اما آمار مصرفی پاسخ دهندگان در سال ۱۴۰۰ جمع آوری شده است.
بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در بهمن ماه ۱۴۰۱ نتایج تازه ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی های کامپیوتری درباب شاخص ترین اطلاعات مصرف بازی های دیجیتال در ایران را اعلام نمود. بر طبق این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از ۲۲ سال در سال ۹۸، به ۲۳ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است و بازیکنان بطور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند.
نتایج این پیمایش همین طور نشان داده است که ۵۸ درصد بازیکنان بصورت آنلاین بازی می کنند. همین طور از نظر تفکیک جنسیتی نیز ۵۹ درصد بازیکنان مرد و ۴۱ درصد زن هستند.
موبایل پلت فرم محبوب بازیکنان ایرانی است و ۹۶ درصد از بازیکنان با پلت فرم موبایل، ۲۵ درصد با پلت فرم کنسول و ۱۹ درصد با پلت فرم کامپیوتر بازی می کنند. ۳۳ درصد بازیکنان از بیش از یک پلت فرم برای بازی کردن استفاده می نمایند و از همین رو مسلماً درصد استفاده کاربران از پلت فرم های بازی بیش از ۱۰۰ خواهد شد.
بازیکنان حرفه ای ۴ میلیون نفر از مجموع کل بازیکنان بازی های دیجیتال کشور را می سازند و بیش از ۲۱ ساعت در هفته را به بازی اختصاص می دهند. ۱۴.۵ میلیون نفر از بازیکنان در دسته بازیکنان مصمم قرار گرفته اند که به صورت میانگین ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته بازی می کنند. ۱۵.۵ میلیون نفر نیز بازیکنان تفننی هستند و به صورت میانگین بین یک تا ۵ ساعت در هفته بازی می کنند.
براساس نتایج این پیمایش میزان هزینه کرد بازیکنان ایرانی در سال ۱۴۰۰ برای بخش نرم افزار دو هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان است که سهم بازی های موبایلی بومی ۲۰۲ میلیارد تومان، بازی های کنسولی بومی ۳/۸ میلیارد و بازی های کامپیوتری بومی نیز ۱۴ میلیارد تومان بوده است.
بر اساس این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از ۲۲ سال در سال ۹۸، به ۲۳ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است و بازیکنان بطور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند. نتایج این پیمایش همین طور نشان داده است که ۵۸ درصد بازیکنان بصورت آنلاین بازی می کنند. همین طور بر طبق تفکیک جنسیتی بازیکنان نیز ۵۹ درصد مردان و ۴۱ درصد زنان را ایجاد کرده اند. برمبنای نتایج پیمایش سال ۹۸ از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۲۹ نفر بازیکن بودند که در پیمایش اخیر این عدد به ۳۵ بازیکن افزایش پیدا کرده است.
حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای تخصصی
بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۱۴۰۱ با حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای تخصصی حوزه بازی های ویدئویی به معرفی فعالیتهای خود در بخش های مختلف پرداخت.
حضور در نخستین نمایشگاه تخصصی بازی و سرگرمی، فناوری ها و صنایع وابسته، حضور در نخستین نمایشگاه رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، حضور در بخش نمایشگاهی دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران، حضور در نمایشگاه هفته مبارزه با مواد مخدر، حضور معاونان بنیاد در نشست تخصصی «موبایل و بازی های دیجیتال» و رویداد تخصصی بازی های دیجیتال و گیم جم آکادمی ایرانسل همچون این برنامه ها بود.
برپایی چهارمین نمایشگاه بازی های کامپیوتری در قالب نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی
نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی (CTEX) شامل سیزدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال و چهارمین نمایشگاه ملی بازی های کامپیوتری بود که از ۱۶ تا ۱۹ بهمن در شبستان مصلی بزرگ تهران برگزار گردید. برگزاری نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی (CTEX) با تدبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ادغام دو نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال و نمایشگاه بازی های کامپیوتری برای اولین بار انجام شد.
البته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان ماه ۱۴۰۱ و در جلسه سیاستگذاری «نمایشگاه فناوری های محتوایی فضای مجازی» با تاکید بر برگزاری قدرتمند این رویداد بزرگ اعلام نموده بود در روزهای کرونا نمایشگاه با سابقه رسانه های دیجیتال بصورت فیزیکی برگزار نشد و «نمایشگاه فناوری های محتوایی فضای مجازی»، بازگشت نمایشگاه رسانه دیجیتال به تقویم نمایشگاهی کشور است و این اولین دفعه است که ۲ نمایشگاه تأثیرگذار و پرمخاطب بازی های کامپیوتری و رسانه های دیجیتال با هم ادغام شده و در قالب «نمایشگاه فناوری های محتوایی فضای مجازی» برگزار می گردند.
برگزاری اختتامیه و معرفی برندگان لیگ کتاب بازی در حاشیه نمایشگاه بازی های کامپیوتر ای
مراسم اختتامیه لیگ های «کتاب بازی» همزمان با چهارمین نمایشگاه بازی های کامپیوتری با حضور محمدامین حاجی هاشم مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مصلی امام خمینی (ره) برگزار و جوایز برگزیدگان این رویداد اهدا شد.
دوره اول این لیگ با حضور ۴۲۱۶ شرکت کننده و دوره دوم با حضور ۵۲۰۰ شرکت کننده برگزار شد و مجموع شرکت کنندگان این رویداد ۹۴۴۷ نفر بود. در این رویداد ۴۱ هزار و ۹۶۰ دست بازی برده و ۹ هزار و ۴۲۰ بازی مساوی ثبت شده است و در مجموع ۵۱ هزار و ۳۸۰ بازی در دو دوره رویداد انجام شده است. به سوالات پرسیده شده در این رویداد ۳۲۴ هزار و ۸۳۹ نفر پاسخ صحیح داده اند و در مجموع یک میلیون و ۳۷۶ هزار بار این سوالات در طول لیگ پرسیده شده است.
در پایان مراسم اختتامیه این رویداد از ۱۰ برگزیده دوره اول و دوم لیگ کتاب بازی با اهدای جوایزی تقدیر گردید. بر این اساس به نفرات اول مبلغ ۱۱ میلیون، نفرات دوم ۹ میلیون، نفرات سوم ۷ میلیون، نفرات چهارم ۵ میلیون و نفرات پنجم ۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد.
تفاهم نامه همکاری میان مجمع شهرداران آسیایی و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری امضا شد
مجمع شهرداران آسیایی و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری تفاهمنامه ای را برای توسعه همکاریهای مشترک در زمینه صنعت بازی های ویدئویی امضا کردند.
این تفاهمنامه در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه بازی های کامپیوتری در مصلی امام خمینی (ره) میان محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و حمیدرضا غلامزاده دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی به امضا رسید.
برگزاری مسابقات بین المللی بازی های کامپیوتری میان کشورهای آسیایی با هدف ترویج بازی های سالم، برگزاری رویدادهای آموزشی در زمینه بازی سازی و همین طور تأسیس شعبه انستیتوی ملی بازی سازی ایران در کشورهای مستعد آسیایی، برگزاری رویدادها و کنفرانس های علمی جهت ترویج سواد بازی های کامپیوتری و رده بندی سنی بازی ها، معرفی کتاب ها و دستاوردهای علمی بنیاد در زمینه بازی سازی، سواد بازی، بوسیله نشر کتب و شرکت در نمایشگاه های کتاب کشورهای آسیایی همچون زمینه های همکاری مشترک در این تفاهمنامه است.
همچنین همکاری برای تولید بازی های جدی در زمینه نیازهای فرهنگی و تجاری مجمع شهرداران آسیایی در مطالبی مانند مهارت افزایی، گردشگری، محیط زیست، نظافت شهری، حقوق شهروندی، کمک های اولیه، مقابله با سیل و زلزله، مدیریت مصرف منابع انرژی گاز، برق و سوخت، آب، آلودگی هوا، مهاجرت معکوس و معرفی اماکن گردشگری کشورهای آسیایی از دیگر مطالبی است که بوسیله این تفاهمنامه مشترک دنبال خواهد شد.
راه اندازی بازی سرای بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در راه راهپیمایی ۲۲ بهمن
همزمان با جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اقدام به ایجاد بازی سرا در راه راهپیمایی ۲۲ بهمن کرد. این بازی سرا در راه راهپیمایی ۲۲ بهمن در خیابان آزادی، روبه روی سازمان حج و زیارت برپا و در آن بازی های ایرانی و ورزشی کنسولی و سایر فناوری ها مانند واقعیت افزوده برای کودکان و نوجوانان علاقمند در راه راهپیمایی ارائه شد.
همچنین کارشناسان سواد بازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این بازی سرا به ارائه مشاوره به خانواده ها درباب موضوع سواد بازی پرداختند؛ برگزاری مسابقه و اهدا هدیه ویژه به منتخبان از دیگر برنامه های این بازی سرا در روز ۲۲ بهمن بود.
بازدید از مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل و فرزانه شریفی معاون پژوهش و آموزش این بنیاد به همراه علی تمنایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ۱۶ شهریور با حضور در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی اصفهان از بخش های مختلف این مرکز بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت بخش های مختلف این مرکز آشنا شدند. همین طور محورهای همکاری دو مرکز مورد بررسی قرار گرفت.
مدیران بنیاد ملی بازی های کامپیوتری کشور به عنوان تنها نهاد متولی بازی های کامپیوتری تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان از نزدیک با فعالیت بخش های مختلف مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان آشنا شدند.
دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۲ در زمینه ی بازی های کامپیوتری سرمایه گذاری جدی خودرا شروع کرد و کم کم برگزاری مداوم کلاس ها و دوره های آموزش بازی سازی با کمک افراد موفق در صنعت گیم آغاز شد و از سال ۱۳۹۵ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تخصصی بازی های کامپیوتری دانشگاه اصفهان افتتاح شد.
برگزاری چهار دوره ماراتون بازی سازی در دانشگاه اصفهان تجربه خوبی بود که به گسترش ساختار زیست بوم کارآفرینی در این عرصه کمک بسیاری کرد و الان به یکی از رویدادهای صاحب شخصیت کشور تبدیل گشته است.
تاکنون بیش از ۱۲۰ کارگاه و دوره آموزشی و پنج کمپ بازی سازی برگزار شده است و رشته ی بازی سازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (که کارشناسی ارشد بصورت مشترک با یکی از دانشگاه های کره ی جنوبی برگزار می شود) در مرکز راه اندازی شده که به تقویت زیرساخت های آکادمیک این صنعت نوپای کشور کمک بسیاری می کند. همین طور تا حالا ۴۵ عنوان فعالیت پژوهشی تحت عنوان تز کارشناسی ارشد دکتری در مرکز انجام شده و بیش از ۵۰ رویداد بازی سازی مختلف برگزار شده است.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب