گزارش مهر از نمایشگاه مادر، نوزاد و كودك ؛
نمایشگاهی از جنس مادران و آرزوی کودکانه
لباس دونی: نزدیک به 20 تولیدکننده صنعت اسباب بازی در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی مادر، نوزاد و کودک حضور داشتند و محصولات خودرا ارائه کردند.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_ زینب رازدشت: دوازدهمین نمایشگاه بین المللی مادر، نوزاد و کودک از ساعت ۱۰ بامداد روز سه شنبه ۲ اسفند با حضور مسئولان و مدیران کشوری، تولیدکنندگان، کارشناسان، تشکل ها و انجمن ها، مادران و علاقه مندان به این حوزه در نمایشگاه بین المللی تهران کار خودرا شروع کرد.
در این دوره از نمایشگاه علاوه بر تولیدات و ملزومات «مادر، نوزاد و کودک» بخش ویژه ای برای معرفی و تولیدات اسباب بازی در نظر گرفته شد و برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز از دیگر بخش های نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» بود.
در این دوره از نمایشگاه حدود ۲۰ شرکت تولیدکننده اسباب بازی در فضایی بیش از ۵۲۰ متر مربع محصولات خودرا معرفی کردند که می توان به سیحان تویز، تانی لند، دانی نو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسپادان تویز، پلی مگنت، شورای نظارت بر اسباب بازی، تانگو، هوگر گیمز، چوبک، اسپادانا، زیگ زیگ، رنگین کمان چوبی، وود تویز لند، دنیای عروسک و اسباب بازی، بازیما و… اشاره نمود.
ضرورت برگزاری نمایشگاه در روزهای تعطیلات
از آنجا که این نمایشگاه از دوم اسفند شروع شد و امروز جمعه پنجم اسفند به کار خود پایان می دهد؛ تعدادی از تولیدکنندگان اسباب بازی پیشنهاداتی در خصوص تغییر این زمان برای برگزاری نمایشگاه داشتند.
محمدجواد پورمحمدی رییس هیئت مدیره شرکت پارسیان خلاقیت اسپادانا و یکی از تولیدکنندگان عرصه اسباب بازی دراین زمینه اظهار داشت: این نمایشگاه که فرصت خوبی را برای بازدید تولیدکنندگان و گفت وگوی آنان با یکدیگر فراهم آورده است، می تواند با لحاظ کردن مباحثی همچون ترتیب دادن زمان مناسبی برای برگزاری آن، بیش از پیش مثمر ثمر باشد.
این تولیدکننده اسباب بازی اضافه کرد: همچون مباحثی که می توان در مورد آن تجدید نظر کرد زمان برگزاری این نمایشگاه است. این نمایشگاه می تواند با برگزاری در روزهای تعطیلات، شرایطی را برای کودکان رقم زند تا آنان بتوانند در جریان سلیقه ها و خواسته های مخاطبانشان بیش از پیش قرار گیرند. همین طور با فراهم آوردن شرایطی برای فروش محصولات تولیدکنندگان، انگیزه آنها را افزایش داد.
پورمحمدی اظهار داشت: شرکت ما با دوازده سال سابقه فعالیت در زمینه مهندسی خلاقیت و رباتیک ابتدا واردکننده محصولات شرکت های خارجی از کشورهای آمریکا و کره جنوبی بود اما تحریم ها موجب شد تصمیم بگیریم که این محصولات را روسازی نماییم و پس از مدتی به فکر ایجاد مدلها افتادیم و اندکی بعد با افزودن رنگ ها و طرح های تازه کاملاً این محصولات را ایرانی کردیم و قطعات جدیدی به آنها افزوده شد. هم اکنون صفر تا صد این محصولات به دست تولیدکنندگان داخلی ما تولید و عرضه می شود.
بنا بگفته این تولیدکننده و صادرکننده محصولات مهندسی خلاقیت این شرکت که تولیدات آن ویژه گروههای سنی (+۳ تا ۸) سال با عنوان (مهندسی خلاقیت سازه) و (۸ تا ۱۸) سال با عنوان رباتیک است، هشت هوش کودکان و نوجوانان را تحریک و تقویت می کند و در زمینه استعدادیابی تخصصی با بهره گیری از هوش هشتگانه و طرح روش های مبتنی بر هوش هشتگانه گاردنر (gardner)فعالیت دارد.
نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک»؛ فرصتی برای تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و مخاطبان
برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند فرصتی برای تبادل اطلاعات میان تولیدکنندگان و مخاطبان باشد و طی این چند روز نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» فرصتی شد تا تولیدکنندگان بتوانند تعاملات خودرا با سرچشمه اصلی این صنعت داشته باشند.
فرانک ذوالقدر تولیدکننده صنعت اسباب بازی اظهار داشت: این نمایشگاه که با حضور مادران رقم خورده است، موجب می شود تا ما به عنوان تولیدکننده ضمن این که اطلاعاتی را از آنان می گیریم بتوانیم اطلاعاتی را نیز به آنها بدهیم؛ اطلاعاتی که موجب می شود والدین بدانند که چه طور و چگونه می توانند بوسیله بازی های مختلف در کنار کودکان خود به رشد خلاقیت های جسمی و روحی آنها کمک نماید. در همین نمایشگاه یکی از دوستان در مورد فناوری اسباب بازی اطلاعات خوبی را به ما داد که بی شک در تولیدات بعدی ما اثر می گذارد.
محسن کبیری: صنعت اسباب بازی یک صنعت بسیار گسترده است و در ایران به سبب اینکه زنجیره تولید آن وجود ندارد، هنوز تبدیل به صنعت نشده است. اسباب بازی زمانی می تواند تبدیل به صنعتی پول ساز شود که زنجیره ای مناسب برای آن شکل بگیرد. ما امکانات خوبی در این عرصه داریم که هنوز برای آن اقدامی نشده است.
وی اضافه کرد: مشارکت و ایجاد گروههای کاری که در این نمایشگاه برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات فراهم شده، قابل قدردانی است. ولی فکر می کنم اگر تبلیغات گسترده تری در مورد این نمایشگاه صورت گیرد، بدون شک در معرفی و فروش محصولات ما تأثیر خواهد گذاشت؛ خصوصاً تبلیغات بوسیله رسانه ملی دراین زمینه بسیار سرنوشت ساز است.
برگزاری نشست های تخصصی تا امضای یک تفاهم نامه
شورای نظارت بر اسباب بازی به عنوان یکی از ارکان برگزارکننده دوازدهمین نمایشگاه بین المللی «مادر، نوزاد و کودک» علاوه بر جنبه نظارتی که دارد خدماتی را نیز به تولیدکنندگان ارائه می دهد.
برگزاری نشست های تخصصی در روزهای نمایشگاه با حضور متخصصان داخلی و خارجی بخش اصلی فعالیت شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی، است که به درخواست تولیدکنندگان برحسب میزان تقاضایی که داشتند انتخاب شده است تا بیشتر به مباحثی پرداخته شود که جنبه کاربردی دارد.
علاوه بر این انجام مشاوره رایگان به تولیدکنندگان برای ثبت طرح، مجوز تولید و ثبت شرکت های خلاق نیز از طرف اعضای شورای نظارت بر اسباب بازی در ایام برگزاری نمایشگاه به انجام می رسد.
همچنین تفاهم نامه ای با شرکت نماینده QS (ارائه آموزش و خدمات صدور گواهینامه های سیستم های مدیریت ISO ۱۴۰۰۱ - ISO ۱۳۴۸۵ - ISO۲۲۰۰۰ - ISO ۹۰۰۱ - HSE - OHSAS۱۸۰۰۱ و…، گواهینامه های انطباق با شیوه نامه های اتحادیه اروپایی CE) شکل گرفته تا شرکت هایی که در نمایشگاه حضور دارند، بتوانند با تخفیف مناسب این دوره ها را بگذرانند.
بیش از ۵۵۰ میلیون دلار اسباب بازی قاچاق وارد کشور می شود
واردات محصولات قاچاق در هر حوزه ای به کشور، یکی از عمده ترین مشکلات شمرده می شود و صنعت اسباب بازی عاری از این مشکلات نیست.
در این رابطه محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اظهار داشت: یکی از رویکرد های جدید وزارت صمت توجه به صنایع عمومی است، خصوصاً صنایعی که عموم مردم با آنها مرتبط هستند. یکی از این حوزه ها که کمتر به آن توجه شده و از حیث تولید و واردات کالاهای قاچاق سهم عمده ای در کشور دارد صنایع مربوط به حوزه کودک، خانواده و نوزاد است و نقشی که تنوع، خصوصاً در زمینه رنگ و طراحی ایفا می کند، کار را برای صنایع دیگر سخت کرده است و حجم واردات و کالای قاچاق در سالهای قبل در این فضا بالا رفته است.
وی افزود: خوشبختانه امروز اقدام های خوبی در این حوزه انجام شده است که یکی از آنها برگزاری همین نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک است که بیش از ۸۰ تولیدکننده داخلی را دورهم جمع کرده است. تولیدکنندگانی که می کوشند کیفیت کالای خودرا در این رقابت بالا ببرند. چالشی که هم اکنون با آن روبرو می باشیم ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان برتر است برای نام و نشان های تجاری در سطح ملی و حتی فراملی که هنوز این توفیق به حد مطلوب نرسیده است، اما نمایشگاه می تواند کمک نماید تا نام و نشان های داخلی را مخاطبان بشناسند، چونکه بطور قطع عموم مردم نیز تمایل دارند از محصولات داخلی که متناسب با فرهنگ بومی و سلیقه ایرانی اسلامی تولید شده است، برای فرزندان خود بهره گیرند.
برادران اظهار داشت: اقداماتی قبل از این کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب بازی و در زمینه تولیدکنندگان برتر انجام شده است و امروز به یک هم افزایی رسیده اند که در زمینه اشتغالزایی و رشد تولید، مهم می باشد. همین طور در زمینه مقابله با کالای قاچاق نیز اقدام های خوبی انجام شده است. از طرف دیگر با یک صنعت فرهنگی، عمومی و اجتماعی مواجه هستیم و اگر می خواهیم فرزندانمان راهمان را ادامه دهند و به فرهنگ و کشور خود افتخار کنند حتما باید محصولاتی که با آنها بزرگ می شوند و از آنها استفاده می نمایند دارای نمادها، عناصر و نشان های ایرانی باشد که همسو با فرهنگ بومی ماست تا بتوانیم هم فرهنگ مان را حفظ نموده و هم با صادرات آن، فرهنگ خودمان را که از بعد زیبایی شناسی، تاریخی و فرهنگی می تواند الگو باشد را به سایر کشورها صادر نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه در صنعت اسباب بازی از کالای ایرانی بهره گرفته می شود و تا چه اندازه تولیدکنندگان داخلی می توانند بخش بیشتری از این بازار را در اختیار داشته باشند، اظهار داشت: از زمانی که در کشور واردات محدود شد در بعضی از صنایع اقدام های تولیدی خوبی صورت گرفت که وضعیت را مطلوب کرد. اما در زمینه صنعت اسباب بازی نتوانستیم سرمایه گذاری جدی انجام دهیم و به سمت صنعتی شدن برویم و در این عرصه گرفتار غفلت شده ایم؛ آمارها نشان از این دارند که بیش از ۵۵۰ میلیون دلار کالای قاچاق در این عرصه وارد کشور می شود که اگر سرمایه گذاری بیشتری روی آن صورت بگیرد و تولیدکنندگان بتوانند با هم پیوند خورده و محصولاتشان را با هم مبادله کنند و از طرف دیگر طراحی منطبق با خواست مخاطب داشته باشند، بطور قطع یک صنعت بسیار سودآور و اشتغال آفرین خواهیم داشت که این نمایشگاه نیز در همین راستا برگزار شده است.
مشکل اصلی اسباب بازی در کشور، کیفیت پایین مواد اولیه است
علیرضا شهبازی تولیدکننده اسباب بازی اظهار داشت: کیفیت مواد اولیه داخلی برای تولید اسباب بازی مناسب نمی باشد. این مساله خصوصاً در مورد اسباب بازی هایی که مواد اولیه آنها از پولیش تشکیل شده به شدت مساله ساز است.
وی برای حل این مشکل پیشنهاد می دهد یا کیفیت این مواد در داخل افزایش پیدا کند و یا با قیمت مناسب این مواد را از خارج وارد نماییم که در صورت دوم لازم است قیمت وارد کردن این مواد مقرون به صرفه باشد.
این تولیدکننده اسباب بازی افزود: در سالهای قبل کارگاه های آموزشی خوبی از طرف شورای نظارت بر اسباب بازی برای تولیدکنندگان ایرانی اجرا شد. بنظر می رسد تلاش قابل تأملی برای بازاریابی محصولات ایرانی در حال انجام می باشد که باید با حمایت دولت و حضور قدرتمند بخش خصوصی این امر تقویت شود.
نظارت اداره استاندارد بر بازار اسباب بازی جدی تر می شود
نظارت بر صنعت اسباب بازی یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که باید در این عرصه رخ دهد که البته مریم امینی، کارشناس اداره استاندارد استان تهران اظهار داشت: اسباب بازی ها باید استاندارد باشند اما در بازار تهران، اسباب بازی های بسیاری به شکل غیراستاندارد وجود دارد و ما مقرر است سال آینده، نظارت خود بر اسباب بازی های تولید شده را بیشتر و جدی تر نماییم. ما هم با شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری نشستی داشتیم هم با مدارس ارتباط برقرار کرده و به دانش آموزان آموزش داده ایم تا به نشان استاندارد توجه نمایند.
این کارشناس اداره استاندارد به مراحل دریافت پروانه استاندارد اشاره و اظهار داشت: ما در درجه اول به پروانه تولید اسباب بازی نیاز داریم. بعد از آن باید در سامانه استاندارد ثبت نام کرد. داشتن آگهی تأسیس شرکت، معرفی مدیر کنترل کیفیت، تجهیز لابراتوار و… همچون مدارک دیگری است که برای گرفتن شماره ۱۰ رقمی استاندارد به آن نیاز است.
به گفته امینی، اداره استاندارد استان تهران به تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب بازی در بازار تهران یک فرصت شش ماهه داده تا پروانه استاندارد دریافت نمایند. چون بچه ها باید این علامت را بشناسند و به آن توجه نمایند. بعد از این فرصت، اگر یک واحد تولیدی، محصولات خودرا به شکل غیراستاندارد ارائه کند، جریمه و حتی زندان می شود.
تفاهم نامه ای با شرکت نماینده QS (ارائه آموزش و خدمات صدور گواهینامه های سیستم های مدیریت ISO ۱۴۰۰۱ - ISO ۱۳۴۸۵ - ISO۲۲۰۰۰ - ISO ۹۰۰۱ - HSE - OHSAS۱۸۰۰۱ و…، گواهینامه های انطباق با شیوه نامه های اتحادیه اروپایی CE) شکل گرفته تا شرکت هایی که در نمایشگاه حضور دارند، بتوانند با تخفیف مناسب این دوره ها را بگذرانند. وی با اشاره به اینکه بعضی تولیدکننده ها، استاندارد ندارند اما از نمونه هایی کپی برداری می کنند که دارای استاندارد هستند اظهار داشت: لازم است این واحدها به اداره استاندارد مراجعه و نشان خودرا دریافت نمایند. ما ابتدا فقط با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در ارتباط بودیم اما هم اکنون با اتحادیه و شورای نظارت بر اسباب بازی هم در ارتباط هستیم تا این روند آسان تر شود.
اسباب بازی می تواند تا پنج سال آینده تبدیل به صنعت پولساز شود
صنعت اسباب بازی یکی از صنایع خلاق فرهنگی است که می تواند تبدیل به صنعتی پولساز شود. محسن کبیری مدیرعامل «مجتمع اسباب بازی ایران» درباره ی صنعت اسباب بازی در ایران و رقابت این حوزه با بازار خارجی اظهار داشت: صنعت اسباب بازی یک صنعت بسیار گسترده است و در ایران به سبب اینکه زنجیره تولید آن وجود ندارد، هنوز تبدیل به صنعت نشده است. اسباب بازی زمانی می تواند تبدیل به صنعتی پول ساز شود که زنجیره ای مناسب برای آن شکل بگیرد. ما امکانات خوبی در این عرصه داریم که هنوز برای آن اقدامی نشده است.
وی اضافه کرد: صنعت اسباب بازی در ایران صنعت نوپایی است و مسائل بسیاری روی آن تأثیر دارد. بطور مثال ورود بخش دولتی و حمایت آن از بخش خصوصی بسیار اثربخش است و تازه یکی دو سالی است که به این امر توجه نشان داده شده است. می توان امیدوار بود که تا پنج سال آینده این زنجیره شکل خواهد گرفت و این صنعت پیش خواهد رفت.
این دوره از نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک با تمام ضعف و قوت هایش عصر امروز جمعه پنجم اسفند به پایان می رسد و امید است که در دوره های آتی شاهد نمایشگاهی غنی تر همراه با تامین خواسته های تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی در قواره و شأن این صنعت باشیم.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب